justering av SU hs6 ?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Nærmer seg vår og snart tid for å hente PV'n fra vinterlagring.
Det satte meg på noen tanker rundt tuning av forgassere igjen :roll:

Hvordan påvirker veivhusventilasjonen tuningen av su'ene?
Motoren min har en slange som går fra ene luftfilteret til oljepåfyllingslokket, og en slange fra oljefellen på venstre side av motoren, til innsugsmaifolden.
Det er jo rimelig åpent på turen gjennom dette systemet, og ser for meg at det suges mye "falskluft" inn her?

Har et tett oljepåfyllingslokk og denne liggende:

Image

Må da blende stussen på innsuget som slangen sitter på i dag.
Hvordan vil det påvirke forgasserne hvis jeg bygger om veivhusventilasjonen?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Det beste er å blende veivhusventilasjonen når man justerer forgasserne. Du kan alternativt justere CO-en til ca 6-7 prosent.
Med blendet kan du ha ca 4 prosent CO, og noen går bra helt ned til 2-3 prosent.
Dette er litt avhengig av hvor mye motoren er slitt.
Skal man følge normene til 100 prosent, skal veivhusventilasjonen være aktiv, men motoren skal jo gå mest mulig pent...

Det tette lokket er vel ikke helt tett? Det skal være grov "stålull" inni der for å slippe inn luft. Er det tett, kan det renses. Tre skruer og vips så ser du?
Det er i alle fall det jeg har sett på disse lokkene....
Inni den røde boksen (oljeutsikkeren) er det en messingsil mot motoren. Den bør renses samtidig. Whitespirit og trykkluft, har jeg brukt. En gang måtte jeg bytte på Amazonen.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Det tette lokket er vel ikke helt tett? Det skal være grov "stålull" inni der for å slippe inn luft. Er det tett, kan det renses. Tre skruer og vips så ser du?
Nei det stemmer. Det jeg mente var at jeg har liggende et uten den stussen for gummislangen på... som er tett oppå :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Ok, men begge er vel åpne. Det med slangestuss er "full flow", mens det andre er for svak pusting.

Skal du bruke det med slangestuss og kople til luftfilteret, må det andre røret kobles til innsugsningsmanifolden med drossel (ca.. 2,5 mm dyse).
Da vil du få luktfri veivhusventilasjon.
Det er mange løsninger her, så jeg ken heller kommentere det du velger?
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Skal du bruke det med slangestuss og kople til luftfilteret, må det andre røret kobles til innsugsningsmanifolden med drossel (ca.. 2,5 mm dyse).
Da vil du få luktfri veivhusventilasjon.
Det er slik ventilasjonen er i dag.
Tenkte å på muligheten å fjerne dette, og i stedet benytte ojljefellen/røret på bildet, og blende stussen på innsuget.
For å få mindre falskluft og enklere justering av forgasserne? Mer stabil innsugsluft?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Det er noen som gjør det. Men med friske motorer - lite slitt. God olje gir lite gørr i systemet, så hvis alt er som det skal, og uten vinterkjøring, skal det går bra uten. Kun en felle/filter på siden. Men den rørløsningen du har der kan gi oljedrypp, og litt damp.
Noen EU-kontrollanter liker ikke slikt...

Ang forgasserjustering bør det ikke bety problemer, da det er en fornevring i innsugningsmanifolden, så det skal ikke gå mye luft inn der. Du kan evt. blokkere hver gang du justere SU-ene.
Det koster vel ikke så mye (litt tid) å prøve, så går det så går det... Våre biler er individualister, så ingen regel uten unntak.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Justering av forgassere med eller uten sug fra veivhusventilasjonen er salme prosedyre. Men, skal en få det til MÅ tenning og kamvinkel være ok.deretter MÅ forgasseren ha samme flottørnivå, og lik demping på begge stemplene. Det kreves da at en demonterer klokkene og tar ut dempestempelet. Deretter forsegler en toppen av klokka med tape og det samme med de to hullene under stempelet. Begge stemplene presses så opp i hvert sitt hus og slippes på likt. De skal da gå like fort ned. Hvis ikke forsøk å bytte om stemplene. Sannsynligheten for at de har blitt byttet om en gang i tiden er stor. Dette må fungere for å få til en justering som holder. Når dette er i orden sjekkes det at nålene står riktig. Deretter monteres forgasserne sammen igjen. Løsninger staget mellom forgasserne slik at de kan virke hver for seg. Skru justeringsmutteren under forgasserne helt inn og så nøyaktig to runder ut. Start motoren og bruk et vakuum instrument for å få gasspjeldet likt på begge. Ikke tro på egen hørsel her. Når det er gjort skru til staget mellom forgasserne og juster co. Like mye på begge.
Nå skal det fungere neste gang det er samme temperatur ute. Disse forgasserne er etter min erfaring veldig kilne. Sikkert derfor engelske biler er beryktet for å stanse ofte. Ikke bare Lucas som har skylden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Bare et lite problem med å justere CO. Den målingen er gjennomsnittet av begge forgasserne.
Da jeg byttet til to Strombergare på min Amazon (før jeg satte på 32/36 Weber) justerte jeg den originale enkeltforgasseren til 4 prosent.
Etter montering av to forgassere justerte jeg da også til 4 prosent. Derved ble de likt justert. Tungvindt, men funksjonelt.

Et annet problem med justeringen er at det er et balanserør mellom forgasserne som gjør at det er vanskelig å justere dem individuelt.
Et triks er, midlertidig, å putte inn en vinkork i røret for at forgasserne skal jobbe individuelt under justeringen.
En slik blokkering kan også konstrueres om man vil finne på noe en dag man har god tid. kutte gjenge og sette en kuleventil imellom?
Beklager jeg stopper nå før jeg beveger meg utenfor allfarsvei...
Etter dette får man i det minste justert lik blandig (groft) samt suget og derved gangen på tomgang.

Så enkle SUer kan være kompliserte når de kjemper mot hverandre. "Tvillinger som sloss".
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Et alternativ til er å kjøpe to sett med såkalte collortune. Hvor man bytter ut tennplugger med en gjennomsiktig plugg hvor en ser fargen på forbrenningen. Det etter at en har justert gasspjeldet likt på begge med vakuminstrumentet. Det settes på utenpå forgasseren så det blir riktig selv om en har rørt mellom forgasserne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply