justering av SU hs6 ?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen »

er det noen av dere som har peiling på justering av SUer?
eventuellt en guide til hvordan justere de? skulle gjerne visst hvordan grunnstillinga er :?
pv 544 og p-210:)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Du kan jo se på linkene i forumet først?
Der ligger også filmer som kan oppklare?
Den hovedsakelige grunninnstillingen er at spjeldene skal åpne likt. Det er en god start. Her må man tungvindt vri staget mellom forgasserne. De må åpne dønn likt.
Så kan man gå videre med blandingsforhold.
Et triks er å vippe opp ett og ett stempel ved f.eks. å vri en stor skrutrekker 90 grader slik at spjeldet åpner ca 8 mm, og da skal turtallet øke en smule. Går turtallet ned, er blandingen for mager. Stiger det veldig er blandingen for feit.

Ellers:
Stemplene må gå lett i husene og fjærene må være riktige - like.
Spes. olje i demperne på midten er viktig. Biltema har forgasserolje i små flasker, elelrs er det automatgirkasseolje som gjelder.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by 445 »

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by 445 »

Her tror jeg du vil finne en del nyttig info:

http://sucarb.co.uk/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen »

var nok litt dårlig til lete i trådene i går ja :roll:
hvor langt opp skal dysa/nålsetet i bunnen vere skrudd?
Hva betyr det viss det ikke er noe endring ved å løfte på stemplene da?
pv 544 og p-210:)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Setet på nåla skal ligge flush med stempelet. Det er grunninnstilling. Når det ikke skjer noe ved løfting av stempelet er blandingen riktig. *(Kan avlades av det over) :-).
Det så ut på ett av bildene fra din overgang fra turbo til doble SUer at du ikke hadde tenkt å kjøre med luftfilter.. Det bør en overhodet ikke gjøre. Ikke bare fordi motoren lett tar skade av det, men fordi stemplene i forgasseren er tilpasset den forgasseren det sitter i med pinetrang klaring. Ett lite støvkorn er nok til å få forgasserne til å fungere ulikt og kjøreopplevelsen blir deretter. Filter er billig investering for å få en morsom bil som varer lengre enn første "rundsladd" på grusen.
Det ligger forresten en SU brukermanual på hjemmesiden vår..(Krever registrering på hjemmesiden som er noe annet enn registreringen på forumet)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen »

Reodor57 wrote:Setet på nåla skal ligge flush med stempelet. Det er grunninnstilling. Når det ikke skjer noe ved løfting av stempelet er blandingen riktig. *(Kan avlades av det over) :-).
måtte bare vere sikker, for trodde egentlig det skulle vere en liten reaksjon, men kan løfte begge stemplene på topp uten noen reaksjon :P

Skal selvfølgelig ha luftfilter, venter bare med å ha dem på til jeg har fått orden på gasserne, for slik dem er nå så leverer de allt for mye bensin på tomgang :roll:
pv 544 og p-210:)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Har du sjekket luftingen på flotørkammeret? Disse kan være koblet sammen med slange, men må være åpen i enden slik at det ikke blir overtrykk i flotørkammeret. Virker som det kan være problemet her om flotørventilene tetter. Har vært borti biler som soter som en gammel lastebildiesel bare fordi han hadde satt en skrue i slangen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen »

Reodor57 wrote:Har du sjekket luftingen på flotørkammeret? Disse kan være koblet sammen med slange, men må være åpen i enden slik at det ikke blir overtrykk i flotørkammeret. Virker som det kan være problemet her om flotørventilene tetter. Har vært borti biler som soter som en gammel lastebildiesel bare fordi han hadde satt en skrue i slangen.
Takk for tipset. da jeg kjøpte gasserne var det sammenhengende slanger mellom gasserne, så har det fortsatt sånn.
men er bare å ta av den slangen som er for luft da?
pv 544 og p-210:)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Skal være et T stykke på midten med slange ut til innerskjermen og ut under. Dette for å lede eventuell lekkasje vekk fra motoren/eksosmanifolden :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen »

var luftinga som skapte trøbbel ja :P
pv 544 og p-210:)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Flott :-). Fint at du ga tilbakemelding :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Tar denne tråden frem i lyset igjen :-)
På min bil tror jeg slangen fra T-stykket går i retur til tanken? Blir det for dårlig lufting da?

Hvordan er fargen på pluggene hos dere andre som kjører med SU?
Har nå justert blandingen slik at pluggene på sylinder 2 og 3 blir mørke brune. Da blir pluggene på sylinder 1 og 4 lysegrå, nesten hvit.
Er dette normalt?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 »

Det er vel ikke så langt unna normalt, men kanskje litt for fet?
Pluggene skal jo ha lik farge, som de kan jo være utette ventiler? - forskjellig oljeforbruk på sylidrene?
Ting må nok sjekkes nærmere her...
Ikke så lett å stille "telediagnose".
Det kan jo være smart å sjekke ut justering av SU-forgassere. Men det kan jeg ikke forklare så sent på kvelden...
Men de enkle tingene er greie å sjekke selv. F.eks. løfte stemplene i SU-ene likt på begge med en stor skrutrekkerfor å se om turtallet synker eller stiger. Stiger turtallet er blandingen for fet og omvendt. Stabilt turtall er bra om stemplene løftes uten luftfiltre.
Tror Reodor har skrevet noen om dette et sted her inne?

Ellers ligger det noen linker på dette under nyttige linker? Mener jeg har lagt inn dette?
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Pluggene skal jo ha lik farge, som de kan jo være utette ventiler? - forskjellig oljeforbruk på sylidrene?
Lik farge mener jeg også de burde ha. Når jeg kjører med Weberforgasseren, får alle pluggene lik farge. Den gråfargen de skal ha ved riktig blanding.
Så utette ventiler og forskjellig oljeforbruk tror jeg vi kan utelukke (motoren er kanskje kjørt 30000 km etter overhaling).

Maninfoldpakningen er ny, og alle boltene skrudd til med samme moment. Finner ingen luftlekkasjer.

Justerte blandingen slik at turtallet ikke endres når jeg løfter stempelet. Da blir pluggene helt svarte.
Har gradvis justert blandingen magrere, sikkert ei omdreining på justeringsmutteren, før pluggene begynner å bli lysere på farge.

Kan det ha noe med at luftingen på flottørhusene blir for dårlig hvis slangen fra T-stykket går rett i tanken igjen?
Post Reply