Får ikke start -Duett-62 m B18

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by ElinF »

Hei folkens
Bittert nok streiket vår kjære Duett Caruso akkurat da vi skulle kjøre den på opplag nå på fredag. Håper dere kan hjelpe med noen tips!

Her er litt bakgrunn:
Bilen har gått veldig bra, etter stor gjennomgang av "alt" hos Lippestad i år. Den har nektet å starte kun en gang før - for et par uker siden, men gått bra etter det. Kjørte også 10 mil torsdag!

(har hatt et problem med at den kunne daue på rødt lys etc - alltid ruset litt før jeg slapp clutchen v grønt lys. men har startet som ei klokke).

Beskrivelse :
Startmotor går, men den "slår ikke over", eller hva det heter når den skal prøve å komme i gang. Bare den jevne summingen fra startmotoren. Prøvde lenge m/ choke, også lørdag og søndag. I dag skrudde jeg ut tre av tennpluggene (for langt verktøy til den 4.), og pusset med sandpapir. Ingen endring. Sjekket en plugg etterpå, og ser den har blitt fuktig..

Er bensin på bilen (95 m. blytilsetning), og hadde oljeskift for kun en uke siden.

Hjelp! Noen teorier?
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Torbo2 »

Det er jo flere ting som kan sjekkes:
Hvis du mener den får benin, noe tennpluggene indikerer så er det vel å sjekke tenningen.
Er ledningen mellom fordeler og coil på plass? - ikke lett å se den som går inn på fordeleren.

Prøv å starte ved å bevege litt på nøkkelen litt fram og tilbake mens du starter, det kan være dårlig kontakt i tenningsbryeren..
Er det en moderne coil om har to kontaktet utenom den til fordeleren, kan du sette på en fuskeledning direkte fra batteri til + på coilen. Den på motsatt side av den som går til fordeleren og så prøve å starte.

Er alle ledninger inkludert tennpluggledninger på plass...?

Litt vanskeligere, men:
Mistanken går videre til stiftene under fordelerlokket. det skal ha 0,4 mm åpning (ca. en halv mm på det meste med øyemål). For å se det må motoren roteres til man ser at stiftene åpner til maks.

noe å starte med i alle fall...
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Røber'n »

Mulig jeg er på bærtur her, men må bare spørre; ...
Når du skriver "jevn summing" fra startmotor; mener du da at du kan høre elektromotoren som går rundt, eller kan du høre at den drar selve motoren rundt??
Hvis det bare er starteren som går kan det kanskje være så enkelt som å ta en liten hammer og kakke forsiktig på starteren. Har vært borti at dette er fin medisin, også så veldig billig, da gitt!!! Kan selvfølgelig også tenkes at starteren (drev, innslagsmekanisme osv) rett og slett er gåen også, etter kanskje 50 års bruk.

Ellers er selvfølgelig alle punktene til Torbo et godt utgangspunkt! :D
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by ElinF »

Tusen takk for mange forslag, Tor.
Her må vi bare jobbe oss gjennom :-)
Røber'n wrote:Mulig jeg er på bærtur her, men må bare spørre; ...
Når du skriver "jevn summing" fra startmotor; mener du da at du kan høre elektromotoren som går rundt, eller kan du høre at den drar selve motoren rundt??
Hvis det bare er starteren som går kan det kanskje være så enkelt som å ta en liten hammer og kakke forsiktig på starteren. Har vært borti at dette er fin medisin, også så veldig billig, da gitt!!! Kan selvfølgelig også tenkes at starteren (drev, innslagsmekanisme osv) rett og slett er gåen også, etter kanskje 50 års bruk. :D
Takk! Tror det kun er elektromotoren som går, ja.
Hadde vært herlig hvis litt enkel og meningsfylt vold er løsningen :-)

Og sånn hvis vi ikke får til noe av dette - vet noen av dere om flinke veteranbilfolk i Stokke-regionen (Vestfold)?

Hvis noe større er galt må vi nok kalle inn et slags kavalleri :-)
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by 445 »

ElinF wrote:Og sånn hvis vi ikke får til noe av dette - vet noen av dere om flinke veteranbilfolk i Stokke-regionen (Vestfold)?
Stokke! Mitt andre hjem!
Skal dessverre ikke dit før til helgen, for vedkløyving.
Ta kontakt med Sverre Lyngås. http://www.pvklubben.no/index.php/om-os ... avdelinger
Han er leder for Vestfoldavdelingen, og jeg er sikker på at de kan skremme ut et medlem til Stokke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by 445 »

Forøvrig tror jeg Røbern har et fint poeng. Det høres ut som om starteren ikke slår inn.
Har dere en bakke der dere kan trille bilen i gang, så er jo det et alternativ til startmotor.
Eller få noen til å taue i gang, men det må skje litt varsomt så ikke støtfangerfestene blir skjeve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Torbo2 »

Hvis det er summing uten at starteren trekker motoren rundt, kan det være Bendix-innslaget som ikke får tak. Da må den overhales.
Jeg forstod det som at motoren gikk rundt, og da kan jo starteren utelukkes.

Men nå høres det ut som noen kan se på bilen og da er det lettere å stille diagnose.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Reodor57 »

Våte plugger får en vel ikke om motoren ikke går rundt... et vanlig problem er også gjennomføringen av ledningen (skruen) i fordelerhuset. Den må på ingen måte komme i berøring med selve huset. Hadde også et problem som kom og gikk, og det var peilepinnen som av og til kom i berøring med gjennomføringen i fordelerhuset. Sjekk at ledningen mellom fordelerhuset og den eneste tilkoblingen på coilen er hel og uten brudd eller flisete ender. Kobberet i ledningen må ikke komme i kontakt med karosseriet eller motoren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Våte plugger får en vel ikke om motoren ikke går rundt... et vanlig problem er også gjennomføringen av ledningen (skruen) i fordelerhuset. Den må på ingen måte komme i berøring med selve huset. Hadde også et problem som kom og gikk, og det var peilepinnen som av og til kom i berøring med gjennomføringen i fordelerhuset. Sjekk at ledningen mellom fordelerhuset og den eneste tilkoblingen på coilen er hel og uten brudd eller flisete ender. Kobberet i ledningen må ikke komme i kontakt med karosseriet eller motoren.
Tenkte også på peilepinnen, men det gjelder vel kun B16? Jeg har faktisk opplevd det – og av alle plasser: I Oslotunellen!, det var ikke så kjekt å hoste og harke seg opp den siste bakken for å finne en nødluke! Akkurat samme sted som en PV stoppet to år tidligere på grunn av flatt batteri. Ikke lett å stoppe den gang heller for å bistå, men da jeg kom fram til "ulykkesstedet" hadde eieren bestilt nytt batteri som var på vei. Så det tror jeg ordnet seg ...

På B18 er det to typer tilkopling: Kabelsko i sikker overføring og skrutilkopling ... Så her kan det være noe å sjekke uansett.
Det beste er nok å lage en ny ledning om man er i tvil om den gamle? Helst litt tykkere enn den originale – fra 1,5 mm² til 2,5 mm² ...
Last edited by Torbo2 on Sun 14 Oct 2012 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by 445 »

"Våte" plugger kan jo være at de er litt oljete fra tidligere? Flytting av bil noen meter med choke?

En enkel måte å finne ut om starteren slår inn er jo å sette bilen i gir, trykke inn kløtsjen, vri om nøkkelen og slippe ut kløtsjen for å se om bilen flytter på seg mens starteren går.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by 445 »

Hvordan har det gått?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by ElinF »

Hei
Har fått testet ditt forslag om å kjøre bilen på startermotor, og det gikk. Men det var også eneste livstegn. Hører at batteriet nå begynner å bli tomt også. Og så skulle hyggelige Anders Torp hente bilen til vinteropplagetpå sin henger (la den tørke der over vinteren og se om det hjelper), men han fikk brann i motoren på vei hit! Det var i kveld. Så der røk den løsningen. Har tenkt å ringe Sverre Lyngås i morgen - høre enten om mekkebistand eller noen med henger etc..

Ja, ja.
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Torbo2 »

Uff da, dobbel uflaks! Det må vel startkabler til nå? Får du sprutet litt bensin eller startgass inn i luftfiltret og prøver å starte, kan det lette feilsøkingen.
Fyrer den litt da, er det noen med besintilførselen..
Ikke lette å drive telepati eller telehjelp på bilen, men det er et tappert forsøk for å komme nærmere problemet..

Det må nok sjekkes nærmere uansett av en kyndig person, de sm sjekket bilen nylig kan kanskje bidra?
ElinF
Posts: 29
Joined: Thu 25 Aug 2011 13:44

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by ElinF »

Takk for atter godt svar :-) Jepp - ble litt dramatisk da Torp måtte hentes av Falken fordi han skulle være billig-Falken for oss :-)
Men - på ett plan er dette også en nyttig utfordring for oss. For så langt har jeg jo sluppet å få så langt inn under panseret på Duetten, så dette er læringskurve.
Har nå lest litt på nett om startmotor/coil/fordeler etc. Skjønner noe mer.
Men: er det slik at siden bilen kjørtepå startmotor, så innebærer det at startmotor/coil fungerer, men at det er signalgangen videre - altså via fordelerlokk, kabler og ut til pluggene som kan være feilkilden der?
Ser de har pluggkabler på Biltema, så vurderer rett å slett å skifte ut plugger/kabler. Pluggene så hvertfall gamle ut, så kan vel være en grei investering uansett. Og hvis det ikke hjelper er det da kunfordelerlokket som gjenstår på tenningssystemet?

For da blir det vel feilsøking på drivstoffsystemet, hvis jeg forstår det rett? Er startgass det samme som startspray fra Biltema? For det å sprøyte litt av denslags inn i luftfilteret er også noe jeg tror jeg vil klare :-)

Som du skjønner er planen for denne helgen å se hvor langt jeg klarer å komme (lærerikt), og se om jeg kan få noen bilkyndige innom i morgen. hvis det ikke funker, så blir det å få hengerhjelp og fraktet bilen til vinteropplaget neste helg. (Har batterilader, og også startkabler, så skal fikse batterilading også.) Anders Torp er ganske så sterk i troen på at det er noe fukt i ledningsnettet et sted, som vil tørke opp over vinteren (og at jeg kan risikere at masse feilsøk nå blir uten effekt åkkesom. )

Av tipsene her som jeg ikke våger meg helt på (ennå)er det med stifter under fordelerlokket - relasjon coil -fordeler. Skal se om jeg våger å ta meg en titt... så også et tips på nett om å ta av fordelerlokket og se etter fukt - evt tørke av. Vet ikke om det kan ha noe for seg?

Glad for alle tips!
Og - har de plugger som kan brukes på B18 på biltema? de i katalogen ser ikke helt like ut...
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by Torbo2 »

Tennpluggene kan jo være lunefulle. Tennpluggledningene pleier ikke være kritiske, men de blir gradvis dårligere om det er motstandsledninger, noe det trolig er.
Siden du først skal handle, kan du ta med condesator til foredeler og rotor -den som fordeler strøm til de enkelte tennplugene. Er det brudd i den, kommer det ikke mye spenning igjennom. Kjekt å ha i alle fall...
Det som slites mest er stiftene i fordeleren. Men her er Biltemas kun en nødløsning, da de har for svak ledning og feil plastmateriale som gjør at isoleringen kan smelte delvis om colien er kraftig eller om tenningen stått litt på uten av motoren er i gang.
Stiftene kan i nødsfall pusses opp...

En lurefeil midt oppi det hele er at coilen kanskje har tatt kvelden? Ikke lett å måle, da den kan "klikke" ved belsasting selv om måilnger er ok.
Her kan Biltemas coil (standard) være en god erstatning, men noen ganger kreves annen innfesting, avhengig av årmodellen på Duetten.
Sterkere coliler er kun for trim og vinterbruk....
Den kan uansett monteres ved siden av den andre et sted - bare finn en festeskrue som nødløsning.

Jeg har en ekstra fastskrudd på min i reserve, etter å ha brent opp to på to biler i løpet av tre år. Her kommer trolig alderen inn, som ellers ikke skal ha noen betydning.. :lol:
Lykke til..
Post Reply