Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Da var hele gasser'n ute og blir med innover! Setter veldig pris på tilbudet om vask! :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Reodor57 »

Det er ikke den ting vi får til i Oslo og Akershusavdelingen hehe Problemer SKAL løses. Sånn er det bare... :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Reodor57 »

Ja, det hadde vært fint med en tilbakemelding også da hehe. Ikke minst siden dysene ble en tanke større i tillegg til vask av forgasser.
Greit å vite om det en har gjort er fullstendig på trynet eller ei også :-). Som regel blir det helt stille når ting fungerer, men det kan gå motsatt vei også og det er vi helt åpne for. Dette heter "feedback" på nynorsk, og er ekstremt viktig i et lite miljø som vårt, ikke minst når myndighetene stikker kjepper i hjulene med dårligere bensinkvalitet kun tilpasset moderne biler.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Hei, planen var å komme tilbake med en skikkelig tilbakemelding, men jeg har ikke fått kjørt etter treffet på lørdag. Kun montert tilbake forgasseren. Jeg har ikke hatt tid og dersom muligheten har bydd seg, så har det hølja ned fra oven....

Jeg har ikke turt å skrive noe annet på forumet før jeg fikk testet skikkelig. Jeg er avhengig av dette forumet og er takknemlig for all hjelp jeg har fått her inne og ønsker derfor å bidra med mitt til at forumet "lever". Er også utrolig takknemlig for all hjelpa jeg fikk på lørdag!

Jeg kommer tilbake med en skikkelig testrapport bare det blir vær til rulle ut "gliset". Lover! :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by 445 »

Forstår godt at de siste dagene ikke har vært velegnet til å ta ut gliset.
Snart kan vi fange gjedde med lasso!

Veldig hyggelig at du besøkte oss i O&A på lørdag.
Gleder meg til å lese rapport fra testingen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Ja, takket være alles bidrag så lever forumet som en "duracellkanin"..
Forumet er faktisk veldig bra besøkt, men det kan 445 fortelle mer om som følger med på slikt...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Da fikk jeg endelig prøvd bilen med renset forgasser med større dyse! Den startet på samme måte som den alltid har gjort.. Det tar litt tid. Etter å ha vært på smøretreffet fikk jeg demonstrert hvordan det skal høres ut når en starter en PV, så jeg har helt klart et mål å strekke meg etter.
Så til saken: Det viser seg at jeg fremdeles må ha litt choke men på langt nær så mye som tidligere. Bilen akselererer mye bedre enn før og den oppleves generelt mer som en bil og ikke en ustabil prosess som må reguleres med choken. Jeg er veldig fornøyd, men ser at det er rom for forbedringer.

Som en følge at jeg nå kan kjøre med mindre choke, så stopper bilen i lyskryss :D
Er medisinen mot dette å justere opp tomgangen?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by 445 »

På min 445 har choken 2 trinn. Den første drøye centimeteren er bare håndgass, deretter fungerer choken som choke.
Når jeg starter, så må jeg dra chocken ca 2 cm ut, vri om nøkkelen, bilen starter, og choken trykkes ca 5 mm inn. Etter noen sekunder trykkes chocken inn 5 mm til, slik at bare "håndgass-funksjonen" er i bruk.
Jeg må også kjøre med håndgass en stund etter at jeg har startet, for å unngå at bilen stopper.
Når motoren har blitt passe varm kan jeg trykke choken inn siste centimeteren.

(Ta målene som anslag, og ikke som nøyaktige. Det kan være 3 cm i stedet for 2 cm, og 8-9 mm i stedet for 5 mm, men du skjønner prinsippet)

Jeg har justert opp tomgangen noe for å unngå stopp i veikryss.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Du kan jo finstille blandingsskruen for tomgang. Den er i messing med en fjær på.
Skru den forsiktig helt inn og tell omdr. ??

Deretter skrur du den ut 1,5 omd. om den var 1 omdr. fra før. Var den 1,5 fra før, skrur du den ut to hele omdr.
(gjør du dette får vi andre en tilleggs info som legges i "databasen"...
For å si det på en annen måte, kan du normalt justere blandingsskruen ut opptil en halv omd uten problemer.
Da er i alle fall det i orden.

Deretter kan du justere selve tomgangshastigheten på den skruen som går til gasspjeldet. inen fare med å skri den inn et krart turn, men den må du prve ut etter behov.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Reodor57 »

Husker jeg ikke feil var denne satt til 4 ondreininger ut. Mye egentlig, da de andre jeg har sett på ligger mellom 3 og 3,5. Større dyser gjør også at den må litt inn.
Juster opp tomgangen først slik at den går greit på tomgang med skruen på gasspjeldet. Den har også fjær på seg :-). Deretter tar en blandingsskruen og skrur inn til den fusker eller mister noe av turtallet og har urolig gange. Deretter ca 1/3 omdreining ut. Da skal den være riktig. Får en ikke motoren til å gå riktig nå med riktig tenning, så er jeg redd for at det er pakningen mellom manifolden og topplokket som er lekk. De gamle pakningene har lett for det. En kan forsøke med litt motorolje på smørekanne i skjøten her og høre om en merker en forskjell. Er jo bare to rør fra forgasseren og inn på en B16.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Idag fikk jeg lånt meg en 6 volt coil for å sjekke ut om min originale coil var moden for utskiftning. Resultatet var at bilen startet enklere og gikk jevnere enn før. Jeg skal derfor bytte coil. Har noen av dere anbefalinger ved valg av coil? Jeg har jo fra før coil med wire til tenningslåsen og den er vel ikke hyllevare..
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Så bra du sjekket ut dette! Det er flere av oss som har fått noen rare overraskelser med coil, både på Volvo og på andrebler i veteramiljøene. Ved to tilfelle, på tre år har jeg opplevd noe nesten utenkelig. Defekte colier! Nesten så jeg ikke tror p ådet selv, for de holder Ohm-/motstands-verdiene statisk. men i bilene var de håpløse og filprognosene ga tegn til at motorene ikke fikk nok drivstoff, i alle fall dårlg forbrenning!

Jeg kan ikke annet enn å konstatere, men har mistanke om at dette skyldes en kobinasjon av coilens alder og overbelastning på grunn av dårlig bensin? Det siste er vel en påstand som jeg jeg ikke kan dokumentere, men i tilelgg til egne erfaringer har jeg to andre kilder på dette. En som var opplæringsleder innen bil. Han har gått av med pensjon, så jeg vet ikke om jeg vil plage ham, men det kan godt hende jeg kunne gjøre det? Han andre driver med supertrim av motorer.
Må nok sjekke opp dette nærmere, spesielt siden du Anskar445 også har opplevd et slkt "nytt" fenomen?

Ang. coil, kan du bruke det meste. På Duetten har jeg en billig Biltemacoil som forrige eier hadde satt inn og den virker 100. Den står montert med fast formotstand, da den egentlig er på 9 volt for å få lettere start i kulda. Men siden jeg ikke skal starte i kulda lar jeg formotstanden begrense strømmen til coilen permanent.
Effektcoiler har ingen ting for seg på standardmotor, da de er for harde mot stiftene... men sjekker du stiftene minst hvert år og bruker originale, går det sikkert, men jeg har dårlig erfaring her...
Blåcoil fra Bosch er også i det "saftigste" laget, selv om de fungerer bra på VW.....
Jeg ville gått for en standardcoil.. Det kan jo hende du kan få tak en en bra original også, en som har overlevd i mange år?

Selv har jeg fastmontert coil i motorrommet! Jeg har ikke lyst å stå fast med en ødelagt coil en gang til! Og så vidt jeg har skjønt finner man ikke coiler i hyllene på bensinstasjonene?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by 445 »

Men kan han bruke Biltemas 12V coil på sitt 6V anlegg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

445 wrote:Men kan han bruke Biltemas 12V coil på sitt 6V anlegg?
Ja, det var 6 volt ja, men jeg tror de har 6-volt coiler der også? Hadde før mener jeg...
Men det må sjekkes, Boschverksteder har trolig slike på lager, f.eks. Asker bilelektro, det har mye på loftet, som ikke står i listene, men her kan du snakke med sjefen som har vært der en stund...
Han er dessuten glad i veteranbiler. Selv ahr jeg fått kjøpt ting aav ham til gammel prisen nesten..
man må jo også gjøre seg opp noen tanker her om man skal gjøre edringer fra det originale?
Men det originale kan jo bare sitte der ved siden av og så kan du ha en ekstra "skjult" bryter til den nye colien?
De ville jeg ha gjort....
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Jeg har 6 volts anlegg og da har vel ikke Biltema noe jeg kan bruke. Sett at jeg skaffer meg en standard 6-volts coil: Hvordan gjør jeg det med kablingen, det må vel gå via tenningslåsen? Det elektriske skjemaet (her på nettsiden) går ikke i dybden på coil-kablingen.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Post Reply