Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Reodor57 »

Hei

Med denne finn koden kan du med litt flaks skal du se at dette er 6Volt. Den ene grillen er ihvertfall fra en 1956 modell så....
Finnkode 37975417 Han har sågar to stykk coiler med nøkkel. :-). Om du heller vil ha en ny en selger Jørgenrud dette, men vet ikke om hanh ar noen av originalutførelse på lager. Vanlig 6 volt Coil skaffer han greit. Tror de ligger på ca 400 kr. Biltema har ikke etter hva jeg kan se.
Noe sier meg at du også kan ha problemer med kontaktene i tenningslåsen siden coilen virker, men ikke gir nok gnist når du skal starte. Dynking med CRC eller annet og vri en del ganger på nøkkelen uten batteriet tilkoblet kan løse noe av problematikken. Får du tak i kontaktspray kan det være å foretrekke.
Var borti en Bolinder Munktell traktor (59 modell) som har samme coilen og ledningsopplegget. Der var det tenningsbryteren som var synderen når jeg plukket dette ifra hverandre etter å ha montert inn en vanlig 6 volt coil og modifisert det meste. Ærgelig når en helst vil ha ting som det var..(Ihvertfall se ut som hehe)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Jeg skal ta en runde med kontaktspray i tenningslåsen.

Jeg går for en ny coil, ser at det selges billige coiler rundt omkring på nett, her f.eks: http://www.earlyfordshop.no/?page=P&pid=864. Vet noen her hva som er foretrukne spenning fra sekundærsiden? Det er litt vanskelig å velge coil når det sies at en coil er "super" eller "flame thrower" etc. når jeg får anbefalt å ikke velge for "saftig" coil (Blåcoil fra Bosch). Er f.eks 40kV for mye?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Det skla jo ikke mer enn rundt 10 k for å tenne tennpluggene, men de fleste normalcoiler klarer rundt 20 k. 40 k coiler trenger ofte mer strøm, og kan bli i saftigste laget for stiftene. Men om "utvekslngsforholdet", forholdet mellom antall viklinger i primær- og sekundærkretsen (høyspenningen) er stor, trenger den ikke nødvendigvis bruke for mye strøm. Sjekk ut hva motstanden er i primærktrektsen. Den bør ikke være lavere enn 2-3 ohm på 6-volts anlegg.
3-4 ved 12 volt... Noen bruker kraftige coiler ved trim, men det er noen annet...
Ellers har jeg en 6-volter på hylla fra en PV 60-modell, som har gått 147 000 km, og kan tilkobles egen bryter. Men den passer i originalhullet. Det er god, som alt annet på den bilen, og ble kun byttet fordi bilen er bygget om til 12 volt. Men det er ditt valg...
Det blir uansett interessant å høre hvordan det går med bilen.
Et annet valg er en 12(9) volts rødcoil fra Bosch. Den har så lav indre motstand at den går fint på 6 volts anlegg uten formotstand. Det er i alle fall kvalitet....
Det er mye som går, bare enhetene er i orden...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Leste på et forum at en enkel måte å gjøre koblingen av ny coil på, er å bore et hull dekselet i "foten" av den gamle coilen (der den armerte wiren kommer inn) og lodde seg innpå med en leder på + der og føre den videre til + på den nye coilen. På den måten slipper man å tukle med tenningslåsen. God ide?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Det var omtrent sånn jeg gjorde det, men det er jo ikke sikkert det er helt godkjent?
Jeg sagde av røret forsikitg og satte på (loddet i tillegg) på en kabelsko der.
Årsaken var at jeg ikek trenger tyverisikring på den måten, og så var det vanskelig å få tak tenningslås.

Så jeg satte inn en uoriginal tenningslås. Men det gjelder vel å gjøre det mest mulig originalt.
Men så tenkte jeg at jeg kan få tak i en originalenhet senere et på et tidspunkt.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by 445 »

Håper du dokumenterer med bilder hvis du bytter coil.
Kan være aktuelt for flere etterhvert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Jeg har laget et hull i bakkant av coilen og funnet plassen som jeg skal lodde meg innpå. Jeg fikk ikke loddinga til å bite skikkelig her, mulig de har brukt sølvlodding e.l. Jeg skal isteden prøve å lodde meg innpå selve kabelen. Hullet jeg lagde ble stygt, så jeg skal kjøpe meg en Dremel slik at jeg får kutta til en penere åpning. En annen bekymring har vært kabeltverrsnitt, jeg har ingen praktisk erfaring med sånt.. Målte motstand på primærsiden til 2ohm. Sån røffli skulle det bli 3A og med en kabelstump på ca 40 cm skulle det vel holde med 1mm^2?
coil kuttet.jpg
coil kuttet.jpg (20.57 KiB) Viewed 10559 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by 445 »

Spennende!

Men det er vel ingen grunn til å spare på kabeltykkelsen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Ansgar445 »

Nei, men jeg hadde litt begrenset utvalg der og da... Jeg tok utgangspunkt i dette nomogrammet da jeg skulle berolige meg selv :lol:
nomogram.png
nomogram.png (42.23 KiB) Viewed 10556 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Tverrsnitter på en kort stump er nok ikke så viktig som du er inne på, men for at ting skal matche med resten av anlegget, tror jeg det passer best med minst 2,5 mm2. Det blir jo sterkere også.
2 Ohm er jo vanlig på en 6 volts coil, men det vanker litt usikkerhet her ang. periodiske feil, eller endring ved belastning o.s.v...
Så elektrisk måling på tradisjonelt vis kan slå feil ut. Noe bedre er det å sette på strøm med ledningen til stiftene rett til gods, så så måle strømgjennomgangen. Den skal være ca. 2-3 ampere. Er strømmen langt mindre kan det være brudd.
Er strømmen langt mer, kan det være brente viklinger og overslag.
Da ligger tenningslåsen drålig an...
Post Reply