Justere forgasser, zenith stromberg

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Mikal »

Heisann gutter. Bilen går som tidligere nevnt litt magert, tenkte jeg skulle gi den litt mer å gå på men hvor er justeringa? Er det den skruen/mutteren som står rett under forgasseren? Finnes sikkert en manual et eller annet sted men jeg finner ikke tegninger for akkurat denne forgasseren. 65 mod, b18...
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

Torbo2 wrote:først og fremst bør den få nok fra tomgangssystemet, og da er det den riflete messingskruen med fjær som må være minst en omdreining ut i forhold til hvor langt den kan gå lett inn. i noen tilfelle må den en og en halv omdreining ut for at motoren skal går bra.
Jeg mener at vi måtte skru mer ut på min (dog en annen forgasser). Hva er konsekvensen hvis den blir skrudd ut for mye?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Mikal »

Tomgangsskruen er den med en spiralfjær på ikke sant? Denne var skrudd ut så langt det gikk og bilen gikk fremdeles på altfor høyt turtall.

Ikke noe annet vi kan skru på? Hva er den som står rett under selve spjeldet? Mutter med passform for flat skrutrekker..
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Torbo2 »

Den er til å justere tomgangsturtallet. Har ikke noen innvirkning på blandingen...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

Her snakkes det om to ulike ting.

Justering av tomgangsturtallet skjer med skrue nr 8 på denne tegningen:
VN forgasser fra venstre.JPG

Justering av tomgangsblandingsforholdet skjer med skrue nr 16 på denne tegningen
VN forgasser fra høyre.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by PV1947 »

Lærte en gang av en gammel svensk bilmekaniker at lufteskruen skal skrus helt inn, så nøyaktig tre og en halv gang ut. Ble forklart at dette var en tommelfingerregel, og at det da skulle være perfekt. Det var på min gamle B16...vet ikke om det samme gjelder B18 :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

PV1947 wrote:Lærte en gang av en gammel svensk bilmekaniker at lufteskruen skal skrus helt inn....
Og med lufteskruen så mener du skruen som er merket med "16" på tegningen over?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det må være tre og en halve streker (halve spor)?
Det er jo ganske viktig å få bragt på det rene om det er hele eller halve omdreininger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Reodor57 »

Snakker vi her om Zenith eller Zenith Stromberg. Det er overhodet ikke det samme. Zenith Stromberg er en helt annen type forgasser og der trenger en spesialverktøy for å justere den, selv til grunnjusteringen...
Etter varmkjøring har en 8 min på seg til å finjustere forgasseren.. Sjekk denne linken
http://www.youtube.com/watch?v=FPGsXdLBrcI
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by PV1947 »

Nr 16 på tegningen over er korrekt. Zenith-forgasser.. 3.5 hele omdreininger :)
Mange meninger om dette ser jeg.. Skal ikke påstå at dette er riktig i alle tilfeller, men det fungerte perfekt for min gamle 57-mod :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

Da har jeg sikkert bidratt til forvirring. Jeg har lagt ut bilder av en zenith til B16.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Mikal »

Herlig! Da er jeg ikke helt idiot, jeg printa ut tegningen og fikk ikke ting til å "stemme" :)
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Reodor57 »

Hei Mikael

Hvordan den justeres kommer ann på modellen. Regner med at du har en Zenith Stromberg 175 CD. De første hadde justering i bunnen og på nåla, mens de siste hadde "faste dyser". Med det mener jeg at en må ha spesialverktøy for å justere dysen. Ellers er prinsippet at en her oppnår det motsatte av hva en gjør på en vanlig Zenith. Dvs at blandingen blir fetere om en skrur innover "blandingsskruen" på siden, da en her regulerer lufttilførselen (Står horisontalt med en fjær på ved den avlange dingsen med plastdeksel)
Ellers har jeg funnet ut at innpressing av hoveddysen skal være 2,5mm fra forgasserhuset til fordypningen i dysa. (Må ha av toppen med stampel og dette skal kun stå en vei) En kan øke noe ved å presse denne ned til 2,7mm, men ikke gå lengre enn maks 3mm for da fyker CO% over 4 som ikke er bra da det soter for mye. Det ideelle er ca 3,5% CO. 2,7mm kan da være fornuftig med dagens dårlige bensinkvalitet. (Inneholder mindre energi enn tidligere).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Reodor57 »

Med det samme en er inne på Zenith Stromberg.
En ting med disse forgasserne er oljepåfyllingen på toppen. Nivået skal være ca 6mm under toppen av den innvendige sylinderen som er en del av stempelet i forgasseren. Men, noen sier ATF, Type A olje og andre sier motorolje(SAE 20). Vil tro den blir litt tregere men mer stabil med motorolje, men hva er erfaringen her? Hva brukes av de forskjellige?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Torbo2 »

Ifølge verkstedsmanualen til volvo skal SU forgassere også ha ATF- eller forgasserolje:
Image
Last edited by Torbo2 on Wed 05 Sep 2012 20:50, edited 1 time in total.
Post Reply