Veivhusventilasjon

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Veivhusventilasjon

Post by Torbo2 »

Det var ikke store miljøkrav til bilene på 60-tallet, og de kunne lukte godt eller dårlig avhengig av slitasjen på motoren. Litt lukt fra veivhuset var ok, men...
Det var/er som parfyme, litt er ok, men mye er "pyton"...

Veihusventilasjonen på rett ut pa mange av våre biler. Er motoren litt slitt, kan det "dofta ille", men motoren trenger ikek være kassabel av den grunn.
Er motoren tett som en "potte" (nyoverhalt), er behovet for like løsninger mindre.

På min Duett hadde jeg en "oljefelle" men med direkte utløp av gassene til friluft. Her satte jeg inn en rørstuss på toppen av oljefellen med slange med en2- 3 mm forsnevring og koblet rett til innsugningsmanifolden. Så ble bilen (motoren) miljøvennlig og luktfri. Jeg slapp også oljedrypp fra utluftingsrøret.

Dette er en mellomløsning som er enkel.
På senere B18 og B20 motorer kom avanserte løsninger som var helsikre, men unødig avanserte til vårt formål.

Om dette er interessant så kan man se p ådenne linken om det er noen interessant:
http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Veivhusventilasjon

Post by 445 »

Torbo2 wrote:På min Duett hadde jeg en "oljefelle" men med direkte utløp av gassene til friluft. Her satte jeg inn en rørstuss på toppen av oljefellen med slange med en2- 3 mm forsnevring og koblet rett til innsugningsmanifolden. Så ble bilen (motoren) miljøvennlig og luktfri. Jeg slapp også oljedrypp fra utluftingsrøret.
Dette var meget interessant. Kona bemerker gammelbillukten, men klager ikke.
Selv jeg, nesten uten luktesans, kan kjenne at det "doftar" av motoren.

Trenger litt mer info med teskje:
Du skriver om "oljefelle" og om utluftingsrøret.
Utluftingsrøret har jeg kontroll på. Det er for meg uforståelig grovt dimensjonert (20 mm?) og går ned på siden av motoren.
"Oljefellen" vet jeg ikke helt hva du mener med. Er det oljepåfyllingslokket med "stålulldotten" inni?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Veivhusventilasjon

Post by Torbo2 »

Det er en boks som sitter på siden av blokka på B18/B20. Det kan med litt fingerferdighet modifiseres til B16, og kobles til manifolden på et vis.

Først må man bestemme seg på Hvilke ECE-krav man vil gå ut fra? :roll: :lol:
se på forrige link...

En god mellomløsning for en som liker å eksperimentere er å sette på en bypass fra det eksisterende røret rett på manifolden. Det må være en dyse i røret på ca. 2 mm, slik at det ikek blir for stort vakum i veivhuset. Samtidig kan det originale strupes eller ta en lang slange og legge langt bakover og under bilen. Her en mulighetene endeløse. nettopp derfor er dette opp til den enkeltes fantasi. Noen vet jo mer om rørleggerfaget og ventilasjon enn meg, så her vil sikkert noen finne en smart patent som fungerer. jeg har ikke gjort noe med min sønns B16 ennå, kun på B18 og B20. Men den motorer b16 er så tett som den tetteste... så behovet er ikke så stort på den.
Da jeg hadde den oppe, var det bare å skru den sammen igjen. Lagrene var på originalmål, null slitekanter i syl. osv. Det var bare ventilstyringer og ventiler som var problem.
Uansett løsning kan det ikke bli dårligere enn det er i dag på B16.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Veivhusventilasjon

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Samtidig kan det originale strupes eller ta en lang slange og legge langt bakover og under bilen. Her en mulighetene endeløse. nettopp derfor er dette opp til den enkeltes fantasi.
...
Uansett løsning kan det ikke bli dårligere enn det er i dag på B16.
Kanskje det holder med en lang slange for å unngå duften?
Kan den være i plast?
Må den være i 20 mm diameter hele veien?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Veivhusventilasjon

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Samtidig kan det originale strupes eller ta en lang slange og legge langt bakover og under bilen. Her en mulighetene endeløse. nettopp derfor er dette opp til den enkeltes fantasi.
...
Uansett løsning kan det ikke bli dårligere enn det er i dag på B16.
Kanskje det holder med en lang slange for å unngå duften?
Kan den være i plast?
Må den være i 20 mm diameter hele veien?
Skal ikke kunkludere for mye her, da jeg ikek har gjort det på B16. Men en plastslange er nok ok, om den tålre varme? Den vil jo går over toppdekslet.
Bruker man typisk orginalslangene til Volvo er vel de ca 15 mm innvendig. Og de tåler olje og varme. Grunnen til de er så tykke er trolig for å sikre tiltetninge ved oljeslam?
Men uansett m det være en forsnevring mot manifolden for å unngå for mager blanding på forgasseren, spes. på tomgang.

Mulig at du kunne prøvd en slange montert på en slangestuss på det røret som er, og evt. bremset utløpet på det "unødig" tykke røret som er nå?
Det hadde kanskje vært nok til å ta oljedampen som "doftar" i dag. Så er det bare en ørligen doft igjen?
Er ikke det nok, må det gamle røret blokkeres noe?

Det enkleste å forsøke med er å tre en slange "hageslange/testslange" inni røret nederst og legge slangen opp mot luftfilteret i en stuss der?
Som test...
Eller montere7koble til maniolden, men da med forsnevring på 2-3 mm.?

Her det det muligheter...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Veivhusventilasjon

Post by Torbo2 »

Jeg benyttet anledningen til å ta bilder av min løsning på veivhusventilasjonen.

Her er oljefella hvor gassene før gikk ut i friluft.
Image

Nå går gassene inn og blir "katalysert" i forbrenningen i motoren, eller noen slikt? Ingen lukt fra motoren nå...
Slangen går på innsiden av filteret for ikke å skitne det til.

Image
Post Reply