Ulyd i motor

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 » Wed 13 Jun 2012 22:28

Den var ikke så lett å lokalisere, men så lenge du har oljetrykk over 1 kg/cm2 så kan det ikke bli noen skade, om du ikke stresser motoren for mye?
Tror jeg...
Mange motorer har 0,5 kg skal helst har over 2 på tomgang. Pv-en "min" har 3, men den er "ny innvendig".

jeg ville nok ha sjekket under toppdekslet med motoren i gang?
Det kan være både ventiler som henger og slitte vippearmer?

Jeg kan ikke tenke meg at lagrene er utslitt? Da lyden på filmen var hard men ikke dyp nok...
Men virkeligheten er kanskje annerledes? hva klarer kameraet mikrofon å oppfatte?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2946
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by Reodor57 » Fri 13 Jul 2012 23:51

Jeg hadde startet med å justere ventilene. En skal ikke kjøre for lenge med klaprende ventiler da dette ødelegger både ventiler og vippearmer da de begynner å slå til hverandre før ventilen åpner pga høy hastighet . Da kan også justeringsskruene løsne bare av vibrasjonene som oppstår. Rådebank er karakteristisk ved at det har en forholdvis lav frekvens i forhold til ventilene, og blir ikke borte ved endrede turtall. Hadde begynnende rådebank på forrige motor, så kjenner den lyden...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 112
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 » Mon 30 Jul 2012 12:30

Da er jeg tilbake fra sommerferie og klar for en ny tørn i garasjen. Kunne jeg fristet noen av forumets medlemmer med å overse ventiljusterings-prosessen? Jeg tror ikke jeg hadde kjent igjen en hengt ventil om det hadde stått om liv... :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 » Mon 30 Jul 2012 16:59

Det gir hard rakling som denne:
http://www.youtube.com/watch?v=XghLimbL8Ks

Det er kanskje ikke helt naturtro, men.... Kanskje til litt hjelp?

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 » Mon 30 Jul 2012 17:03

Ang. ventiljustering: Roter motoren til ventilene vipper på syl 1 og juster syl 4 og omvendt
Roter motoren til ventilene på syl 3 vipper og juster syl 2 og omvendt.

Juster trangt, da du må regne med slitasje på vippene....

User avatar
445
Posts: 5849
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by 445 » Tue 31 Jul 2012 08:40

Rodtwitt444 wrote:Kunne jeg fristet noen av forumets medlemmer med å overse ventiljusterings-prosessen?
Jeg vil gjerne bli fristet til å være med - som elev.
Har vært med på ventiljustering et par ganger, men er ikke helt trygg på hvordan det gjøres.
Et "repetisjonskurs" hadde vært fint.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by hlyshaug » Tue 31 Jul 2012 11:04

Hmmm... i fjor hadde vi en liten workshop på Fornebu, der motoren i PV'n min fikk en omgang. Er det en idé å gjøre noe tilsvarende her? Sikkert flere som vil "ventilere" litt?
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
445
Posts: 5849
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by 445 » Tue 31 Jul 2012 12:28

Svært gjerne for meg!
Dersom det passer for eieren av motoren med ulyd, så kanskje vi kan ta det en gang til uka?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2946
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by Reodor57 » Wed 01 Aug 2012 23:37

Kan være med fra torsdag til uka om det er ønskelig...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 112
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 » Thu 02 Aug 2012 09:42

Bilens eier er svært positivt innstilt til å stille bil og verktøykasse til disposisjon neste uke. Både torsdag og fredag passer - antar det er de mest aktuelle dagene ettersom det er da "ekspertisen" tilsynelatende er tilgjengelig. :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 112
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 » Thu 02 Aug 2012 09:47

Reodor57 wrote:Jeg hadde startet med å justere ventilene.
Men gitt at det er ventilklapring, ville ikke da lyden vært der uansett motortemperatur? Min begynner først å "bråke" når den er blitt varm.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
445
Posts: 5849
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by 445 » Thu 02 Aug 2012 09:57

Jeg vil gjerne være med på torsdag. Har du et bra sted å stå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 » Thu 02 Aug 2012 10:29

Kommer gjerne for å stå i diskret (om det er mulig) bakgrunnen og undre meg på ulyden?
Dette minnet meg om en gammel kollega som hadde ulyd i sin Amazon B16. Det bedret seg litt da han fylte girolje på motoren, han skulle jo på tur, og det gikk greit, mindre lyd, men det kunne jo ikke være slik, så motoren ble tatt opp og veivlagrene var utslitt, pluss slitt veiv. Om jeg ikke husker feil så måtte veiva lipes?
Det er litt bekymingsfylt at du rodtwitt444 sier at lyden den øker når motoren blir varm! :roll:
Det tyder på at det ikke er ventilklaringen i seg selv som er problemet..

Det tyder på at oppvarmet olje medfører storer klaringer minst et sted. f.eks. veiv- og rammelagre, men det pleier å medføre redusert oljetrykk.

Om rakningen er mest ved delbelastning og til dels belastning kan det ha noen med veiva å gjøre.

Et annet alternativ er slitasje på vippearmsaklingen som medfører større ventilklaring.?
Det kan sjekkes ved å stille ventilene på 0,25-0,3, som test, og er lyden der fortsatt, er det andre ting.
Ventilene kan stille både med varm og kald motor med samme klaring, da utvidelsesfaktoren er lik på materialene som er brukt i toppen, i motsetning til noen motorer med aluminiumstopplokk.

Jeg har mest tro på at noen ventiler har fastbrent sot på ventilstammen, og når den utvider seg så hengen den i ventilstyringen, den klarer ikke å følge med. Dette har med konstruksjonen av disse motorene å gjøre. De er laget for å overhales et sted etter 100 000 km, på grunn av for dårlig vetiltetninger.
Om man har brukt rensetilsetninger i tilelgg blir det ikke bedre, da fastbrent olje kan bli seig sirup eller asfalt som holder imot fjærtrykket fra ventilfjærene og da blir det en uhorvelig stor ventilklaring, men også dårlig gange.
Det kan også sjekkes ved å nappe av en og en plughette, så vil man trolig oppdage at motorturtallet ikek synker på en av sylindrene?
Men det kan også være utette ventiler i setene.

Dette var litt synsing, tanker og tro? Men man vet ikke før nærmere inspeksjon og kanskje demontering?

Dagens tips: Kjør starteren uten coilledning i noen sekunder til oljetrykket kommer etter oljeskift. Så slipper man metallisk kontakt på velv og rammelagre før oljetrykket kommer. Så holder motorene leeeenge.

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 112
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 » Thu 02 Aug 2012 10:40

Torbo2 wrote:Det tyder på at oppvarmet olje medfører storer klaringer minst et sted. f.eks. veiv- og rammelagre, men det pleier å medføre redusert oljetrykk.
Om rakningen er mest ved delbelastning og til dels belastning kan det ha noen med veiva å gjøre.
Spot on. Ulyden korresponderer med at oljetrykket synker fra rundt 3 kg ved kald motor til rundt 2 kg ved varm motor, og det er så og si ingen rakling uten gasspådrag eller ved fullt gasspådrag.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 112
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 » Thu 02 Aug 2012 10:42

445 wrote:Jeg vil gjerne være med på torsdag. Har du et bra sted å stå?
Torsdag er fint, men jeg har kun sameiets noe dunkelt opplyste fellesgarasje å tilby. Noen høyere?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

Post Reply