Lettere start
Re: Lettere start
Så klart at pumpa må være i orden!
Enig at det er det første man bør få ordnet opp i!
Det er vel nye å få tak i også? hver krone som legges inn i våre biler er jo bra snadder...
Enig at det er det første man bør få ordnet opp i!
Det er vel nye å få tak i også? hver krone som legges inn i våre biler er jo bra snadder...
Re: Lettere start
Jeg skal prøve å overhale bensinpumpa, skal få bestilt repsett fra Jørgenrud. (Får man tak i nye pumper til B16? Med manuell pumpe?) Kommer sikkert tilbake med spørsmål når jeg setter igang
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Det kan være neo knotete å bytte membranet, men festeasklingen skal stikkes nedi et spor i armen som matsher med den flate delen av akslngen (ca. 2,5 mm tykk og så vri nøyaktig 90 grader så er den smakket på. Litt tidlig å si dette, men sagt er sagt, så slipper du å knote for lenge eller vente på svar. Det andre er for det meste gitt. Dessuten er det greit å merke delene med filehakk slik at de kommer riktig på plass ved montering, selv om tingene til dels sier seg selv...
Nye pakninger mot moteren er også vikitg. Bruker du pakningssement så slipper du å skru pumpa for fast - i faresonen før fiberdelen knekker. Den er skjør....
Nye pakninger mot moteren er også vikitg. Bruker du pakningssement så slipper du å skru pumpa for fast - i faresonen før fiberdelen knekker. Den er skjør....
Re: Lettere start
http://www.autocare.no/autocare/produkter/permatex/) men det blir vel kanskje ikke det samme? Har dere noen anbefalinger på valg av fabrikat? Jeg fikk ikke løsnet fiberdelen(bakelitt) fra motoren og jeg ville ikke bruke for mye kraft heller, så her blir det ikke noe pakningsbytte. Men det skal vel pakning på begge sider av den bakelitt-delen?
Et lite bilde også fra søndagsturen (før jeg tok ut bensinpumpa)
Da har jeg begynt "renoveringa" av pumpa, membranen var ikke ødelagt men jeg har fått rep.sett så jeg bytter ut det jeg kan allikevel. Ser at ingen av pakningene som fulgte med i settet passer på den delen som skal stå mot fiberdelen/motoren. Har dere noen erfaringer med dette? Pakningssement blir nevnt, jeg har kjøpt Pakningspasta Golden (Et lite bilde også fra søndagsturen (før jeg tok ut bensinpumpa)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Litt pussig at ikke pakningene passet?
Hvor kjøpte du dem?
Kan settet være til en annen pumpe?
Det ringer en bjelle her: Har du sammenliknet lengden på akslingen fra pumpearmen til membranet?
Feil lengde på akslingen kan gi feil trykk på bensinen. En det ny fjær, må også den kan lik styrke, noe som også påvirker trykket fram til forgasseren.
Er alt dønn likt bør det ikek være noen problem. Pakningssementen/-limet er ok. anerkjent merke...
Pakning kan klippes til av papp i passente tykkelse, f.eks. fra ytre del av en skriveblokk. Det har jeg brukt.
Men det må ikke være for særlig avvik fra originalen...
Hvor kjøpte du dem?
Kan settet være til en annen pumpe?
Det ringer en bjelle her: Har du sammenliknet lengden på akslingen fra pumpearmen til membranet?
Feil lengde på akslingen kan gi feil trykk på bensinen. En det ny fjær, må også den kan lik styrke, noe som også påvirker trykket fram til forgasseren.
Er alt dønn likt bør det ikek være noen problem. Pakningssementen/-limet er ok. anerkjent merke...
Pakning kan klippes til av papp i passente tykkelse, f.eks. fra ytre del av en skriveblokk. Det har jeg brukt.
Men det må ikke være for særlig avvik fra originalen...
Re: Lettere start
Jeg kjøpte settet hos Jørgenrud. Dette er hva jeg bestilte: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=586. Det settet jeg fikk har ikke like pakninger. Lengden på akslingen fra pumpearm til membran er lik. Det fulgte ikke med ny fjær. Det blir vel til at jeg lager en pakning selv. Ikke sånn man regner med når man legger ut 458,64kr.
Pakningspasta Golden er etter 12 timer like myk (nesten som vaselin). Jeg så for meg at jeg trengte noe som stivnet til noe som liknet en gummipakning. Har jeg misforstått?
Pakningspasta Golden er etter 12 timer like myk (nesten som vaselin). Jeg så for meg at jeg trengte noe som stivnet til noe som liknet en gummipakning. Har jeg misforstått?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Jeg har brukt pakningslim fra biltema de siste årene, og det blir halvstivt/-tørket og fngerer bra. Noen tørker ikke, men det pleier å gå bra likevel, men man kankje ettertrekke når pumpa har fått none oppvarminger, for sikkerhetss skyld.
Bilema har også pakning i "løs vekt" som kan kan klippe ut av og den har nok en bedre kvalitet enn vanlig papp. Men det er jo ikke noen trykk i veivhuset (forhåpenlitligvis), så dette går nok bra uansett.
I prinsippet skal det bli tett uten pakningslim, på grunn av plane flater og at pakningen sveller og er "selvtettende", men det er ikke mange som tar sjensen på det...
Det er ikke alltid så lett å for stå hvorfor ting lekker noen ganger? Enten de er vann, olje eller luft?
Pumpa skal ikke skrus for hardt til, da kan bakelitten sprekke. Men en liten ettertrekking kan vær på sin plass.
Bilema har også pakning i "løs vekt" som kan kan klippe ut av og den har nok en bedre kvalitet enn vanlig papp. Men det er jo ikke noen trykk i veivhuset (forhåpenlitligvis), så dette går nok bra uansett.
I prinsippet skal det bli tett uten pakningslim, på grunn av plane flater og at pakningen sveller og er "selvtettende", men det er ikke mange som tar sjensen på det...
Det er ikke alltid så lett å for stå hvorfor ting lekker noen ganger? Enten de er vann, olje eller luft?
Pumpa skal ikke skrus for hardt til, da kan bakelitten sprekke. Men en liten ettertrekking kan vær på sin plass.
Re: Lettere start
Har fått bekreftet at det er feil i repsettet fra Jørgenrud. Jeg lagde egen pakning og brukte pakningssilikonen til Biltema i tillegg. Ser ut til å funke bra.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Det hørtes ikke bra ut med feil i et repsett. Håper det blir fikset så snart som mulig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lettere start
Hei igjen, ser at jeg må bytte ut bakelitten (distansestykke) som ligger mellom pumpe og motor. Ringte Jørgenrud og de sa at dette ikke var å få tak i til B16. Dere med B16, har dere laget distansestykket selv? Ser på nettsiden til CVI Automotive AB at distansestykket gjelder for B16 og B18 osv, men dette var ikke Jørgenrud enig i.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Mellomstykkene heter i følge delekatalogen 301002 og 301002-2 så hva som er forskjellen vet jeg ikke. Trolig ikke mye siden de har tilnærmet samme nr. Det ville de normalt ikke hatt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Lettere start
Får du kreditert noe fra Jørgenrud, siden det var feil i settet?Ansgar445 wrote:Har fått bekreftet at det er feil i repsettet fra Jørgenrud. Jeg lagde egen pakning og brukte pakningssilikonen til Biltema i tillegg. Ser ut til å funke bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lettere start
De skulle undersøke hva som hadde skjedd hos leverandøren. De skulle også sjekke opp bakelittdelen. Jeg er helt sikker på at de ordner opp og at jeg får de riktige delene til slutt. Servicen hos Jørgenrud er upåklagelig.445 wrote:Får du kreditert noe fra Jørgenrud, siden det var feil i settet?
Dersom det skulle vise seg at det ikke kan skaffes bakelittmellomstykke til B16, hva kunne man laget dette av? Regner med at bakelitt ikke er hyllevare på f.eks Tviltema
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Lettere start
Har fått tips i en epost om ventiler hos Romnes:Ansgar445 wrote:Var det noen av dere som fant en løsning på dette problemet? Ser at håndpumpa på min bensinpumpe (B16 motor) ikke er helt i orden og kunne tenkt meg en anordning som gjorde at bensinen holdt seg i røret. Så igår at bensinen rant rimelig kjapt tilbake på tanken etter stopp, mistenker en utett skjøt ved det ettermonterte filteret. Er det sånn at flottørventilen skulle hindret at bensinen rant tilbake på tanken (dersom tilførselslangen ikke hadde lekket luft)?
"de finnes i tre utgaver med følgende art.nr.CAR 080784 med 6 mm. slangestuss, CAR 080785 med 8 mm. stuss og CAR 080786 med 10 mm. stuss."
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lettere start
Da må jeg nok ha to med 8 mm tilkobling. Vet du noen om pris?