Justere forgasser, zenith stromberg

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Torbo2 »

Last edited by Torbo2 on Wed 05 Sep 2012 23:39, edited 2 times in total.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by guntor »

Pojkar, pojkar ! 8)
-60 544A Special 2
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Reodor57 »

guntor wrote:Pojkar, pojkar ! 8)
Grunnen til denne reaksjonen var at Torbo2 og jeg hadde en litt på kanten diskusjon vedr. faglig kompetanse. Vi er venner fortsatt og vel forlikt, men Torbo2 har valgt å slette en del av sine innlegg, så derfor har jeg gjort det samme. Om noen er interessert i vår bakgrunn lager jeg nå en egen tråd på det under generelle diskusjoner.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by 445 »

Takk for en riktig frisk diskusjon.
Jeg synes vi er svært heldige som har så engasjerte og kunnskapsrike medlemmer på forumet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere forgasser, zenith stromberg

Post by Reodor57 »

Nå er det snart ni år siden denne posten kom, men her fikk vi ikke en konklusjon på noe som velst. Synd, da temaet er like aktuelt i dag. Siden den gang har jeg kjørt med både en og to forgassere av denne typen, og vært innom forgassere som har faste og justerbare dyser. Erfaringen er at det er mange fallgruber. For faste dyser bør en ikke begi seg ut på å justere eller skifte dyser uten riktig verktøy. En kan ikke slå ut eller inn dysa, for da får en deformering som endrer spredningsmønsteret. Disse må presses inn til riktig dybde med pressverktøy og mal. Malen er forskjellig for hvilken motor en skal bruke forgasseren på. Dernest må nåla være riktig i forhold til motoren også. Underkant skal være flush med underkanten av aluminiumsstempelet en setter nåla fast i. Ikke vri nåla, den skal i de fleste tilfeller peke mot motoren. Justeringsskruen på siden er for finjustering, men det står i flere bøker at den skal være 1,5 runder ut for nye motorer, og helt inne for brukte innkjørte motorer. Flottørnivået må være riktig, og flottleren må være satt inn riktig vei. Dvs med den flate siden ned. Nivået varierer med flottørtypen. En må alltid bytte Oringen i sentrer av flottørhuset når en tar av flottørhuset for at det skal bli tett. Det siste er luftkompensasjonsventilen på siden. Den med hvitt plastdeksel. Denne skal ha to pakninger. En inne i hullet, og en utenfor hullet. Inni denne mekanismen sitter det et plaststempel som må være spist i enden. Er den ikke det må en kjøpe hele enheten ny. Det koster nesten en halv ny forgasser. En vil ikke oppnå jamn og fin tomgang om denne er defekt. De er også merket forskjellig om en har en eller to forgassere. To forgassere er stwmplet 60, mens enkel er stemplet 120. Merket står ved øvre festeskrue. Disse kan ikke byttes om. Til slutt: alle forgassere skal ha ATF olje, elller spesialoljen en får kjøpt hos Jørgenrud. Membranen inni forgasseren sveller og blir tykk om en bruker feil olje.
Forgassere med justerbar dyse er enklere å få til, men de har sine lekkasjepunkter. Det sitter en liten O-ring inne i dysa som ofte lekker når en begynner å justere. Justeringen her er slik at en skal justere tomgangen med spjeldet til den går på ca 900 omdreininger deretter justerer man til motoren dropper til 5-600 omdreininger når en løfter på aluminiumsstempelet ca 2mm. Deretter justerer man tomgangen ned til 750-800 omdreininger med gasspjeldet.
Og alt dette gjelder da for standard motor. Da håper jeg at dette var greit oppsummert. PS. Doble stromberg trenger spesiell manifold med ekstra spjeld for å fungere normalt på tomgang, selv om de passer på f.eks en SU manifold. Har forsøkt på egen bil.
Forgassere med justerbar nål ble ikke levert på våre biler, men mye av prinsippene er de samme.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply