B18 i en 444 57 modell

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Nannestad PV-444
Posts: 9
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Hei og godt nytt år.
Hva skal til for å bytte fra B16 til B18 i en 444 1957 modell??
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
445
Posts: 5963
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by 445 »

Du bør vurdere å bytte frontstykke (og da også panser) for å få inn en B18 radiator (bredere).
B18 travers med motorfester.
Hvis du skal samtidig skal bytte fra 3 trinn til 4-trinn girkasse må du bytte mellomaksel.
B18 krever 12V, noe som medfører behov for bytte / ombygging av diverse elektriske komponenter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Nannestad PV-444
Posts: 9
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

OKI!!! såpass, ja da får det bli oppbygging av B16 motoren i stedet:-)
Takker for kjapt svar.
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3052
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Litt mer kjøtt på beinet her kan være på sin plass.
Det finnes biler der ute med B16 front og panser, samt radiator for B16. Akkurat det kan gå bra om en har en god radiator, gjerne ombygget med flere kjøleribber, men det kan være i grenseland.
Det som er helt nødvendig å gjøre er å bytte girkasse og mellomaksel, da dette ikke passer på B18/B20. Deretter må en skifte travers til forsterket utgave, og da må en skifte styresnekke og og hjelpesnekke og bygge om rammevangen på høyre side slik at en får festet hjelpesnekka her. Lenkarmene ut til hjulene må da byttes. Myndighetene blir mer og mer obs på at veteranbilene skal være sikre nok, og ser en B18 eller B20 motor i en PV/Duett vil de sjekke om det er riktig forstilling. Volvo PV/Duett er vanlige biler i Norge hvor det er mye kunnskap blant kontrollmyndighetene. B18 motor og B16 forstilling kan ved en veikontroll medføre kjøreforbud. Forstillingene er vesentlig annerledes når det kommer til oppførsel, hvor en B18 forstilling er vesentlig lettere på rattet og mer stabil når den blir presset. Har selv biler som er bygget for B16 og B18.
Om en da skal beholde bilen med B16 motor men ønsker seg noe mer effekt, er det små ting en kan gjøre om den allikevel må overhales. Toppen kan tas ned til en høyde på 97,5 mm (Originalt 99mm). Dette er det samme som på B16 Sport motoren (B16B). Jeg har også kortet inn ventilstyringene 6mm i innsugskanalene, noe som gir bedre fylling og dreiemoment. B16 motoren er sterk i bunnen og når den får høyere kompresjon og bedre fylling er det ikke veldig mye som skiller denne fra en helt standard B18 på 75hk i normale hastigheter. Effekten er rundt 8-10 hk mer uten andre tiltak. Resten av nevnte tiltak er selvsagt riktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply