Høy oljetemperatur

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Høy oljetemperatur

Post by Reodor57 »

Jeg har et spørsmål til de av dere som har utstyrt PVn med oljetemperaturmåler.
Jeg opplever at min bil havner på drøyt 120 grader selv om motortemperaruren på vannsiden er på stabile 82 grader. B18 motoren går godt, og er overhalt for en drøyt 220 mil siden. Nytt rustfritt anlegg med ett rør ut fra manifolden. Eneste jeg kan tenke meg er at eksosrøret stråler så mye varme mot oljefilteret at det overføres noe varme til føleren som sitter på en "sandwitchplate" mellom oljefilteret og motorblikken. Det skal sies at jeg har litt misfarging på røret ut av manifolden, men pluggene har fin farge, så tror ikke den går for magert heller, uten at jeg da har målt. Varmen bygger seg opp over tid, og kommer fort om jeg da kjører i 80-90. På det varmeste har jeg vært oppe i rundt 145 som er godt inne på det røde feltet. Motoren koker ikke, og bruker ikke vann.
Noen som har en ide om hva det kan være?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 5949
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by 445 »

Er du sikker på at måleren er riktig? Kan du prøve med en annen måler (IR-måler) rett ned gjennom oljepåfyllingslokket?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by Reodor57 »

Det beste er nok å måle direkte på oljefilteret for å se om det stemmer med måleren i bilen. Alternativt måle på bunnpanna. Har et IR kamera jeg kan bruke. Måler en på filteret og det stemmer, mens det er normalt i bunnpanna, så er jo teorien med eksosrøret nærliggende. Kan da være litt for lav tenning på øvre turtallskurven, evt om forgasserne da magrer for mye.. Mange muligheter. Motoren har litt høyere komp enn standard, om enn ikke mye, D kam og to Stromberg fra B30, men den kjøres rolig og pent, så skal ikke ha noe å si...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 162
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Høy oljetemperatur

Post by Siffen »

Ser at på P1800 er det rødmerking fra 135 grader, her er temperaturen målt i bunnpannen. Filteret skal da i prinsippet ha tilnærmet samme temp som i bunnpannen eller lavere. Denne har også oljekjøler, men jeg er usikker på hvor i kretsen den står, men det er antagelig slik at oljen blir kjølt før den går i filteret (mellom pumpe og filter).
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by Reodor57 »

Takk for den opplysningen. Oljekjøleren på B18 ble etter hva jeg vet kjølt av kjølevannet til motoren. På sikt viste det seg å ikke vøre en god løsning da en kunne få kjølevann i oljen. Jeg skal se om det hjelper å isolere filteret fra strålevarmen fra eksosen, samt måle temp når den er høy med et varmekamera jeg har. Alternativt får en montere en oljekjøler av moderne type.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 5949
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by 445 »

Spørsmålet er om du ville bekymret deg over dette hvis du ikke hadde hatt oljetempmåler.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Høy oljetemperatur

Post by DanVan »

445 wrote:Spørsmålet er om du ville bekymret deg over dette hvis du ikke hadde hatt oljetempmåler.
Kjører samme taktikk selv, orker ikke sette inn ekstra instrumenter, da jeg tror det vil lage mer brydderi enn hjelp. Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by Reodor57 »

Er vel ikke helt på linje med deg der DanVan. På en standard motor ja, men denne er trimmet og nyoverhalt, så føler det er på sin plass. På en standard motor er det liten vits da den er laget til standard oppsett. Når en henter ut en 20 nettohester ekstra vet en at en får 20 hk ekstra i varme på eksos og vann i form av ren varme. Det kan da være lurt å følge med litt. Har funnet ut at motoren går både for magert og for fet i noen turtallsområder, så skal bytte nåler på forgasserne. Deretter blir det å fintune tenningen i nedre og øvre turtallsregionen. Mange parametere å holde styr på, men er litt gøy også. Det hjalp ihvertfall mye å få kjølingen på vannet riktig med ny termostat på 82 grader og nytt radiatorlokk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Høy oljetemperatur

Post by Reodor57 »

Da var nålene i forgasserne byttet. Første prøvetur indikerer at den går noe bedre på tomgang og kommer lettere over 4000 og opp mot 5000 o/min. Så da har jeg kommet litt lenger. Virker også som den går noe kjøligere vedr oljetemp, men har litt igjen å justere på tenningskurven. Fordeleren er en 123TUNE så den har ingen fast kurve som ligger inne. Foruten ca 21 grader ved 1500 o/min er resten prøving og feiling. Vel, nesten da, en har jo valgt fordeleren av en grunn, og en kan justere tenningen i fart med en pc. Trenger ikke se en gang, bare lytte og føle og trykke på to taster for tenning opp og ned. Skulle hatt rullende landevei, men det er jo grenser for hva en skal ha av verktly, selv for meg..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Høy oljetemperatur

Post by DanVan »

Reodor57 wrote:Er vel ikke helt på linje med deg der DanVan. På en standard motor ja, men denne er trimmet og nyoverhalt, så føler det er på sin plass. På en standard motor er det liten vits da den er laget til standard oppsett. Når en henter ut en 20 nettohester ekstra vet en at en får 20 hk ekstra i varme på eksos og vann i form av ren varme. Det kan da være lurt å følge med litt. Har funnet ut at motoren går både for magert og for fet i noen turtallsområder, så skal bytte nåler på forgasserne. Deretter blir det å fintune tenningen i nedre og øvre turtallsregionen. Mange parametere å holde styr på, men er litt gøy også. Det hjalp ihvertfall mye å få kjølingen på vannet riktig med ny termostat på 82 grader og nytt radiatorlokk.
Blir selvfølgelig noe annet på en trimma motor enn en standardmaskin. Men jeg har ikke det problemet, da min er trimma den andre veien i form av tidens tann og dertilhørende slitasje. Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Post Reply