Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2964
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Sun 27 Oct 2019 22:44

Viktig å pumpe opp bensin før du starter. Er håndpumpe på bensinpumpa. Kontakten på torpedoveggen? Er det strømbryteren for hovedstrømmen? I så fall bør den byttes. Den skal ikke bli varm! Som en nødløsning kan en koble ledningene til samme kontakt. Prøv også med litt startgass for da belaster du ikke systemet så mye.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 115
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Mon 28 Oct 2019 22:25

Da starter bilen (igjen)! Men urent trav desverre, virker som om den bare tenner på 3 av sylindrene. Ujevn gange og mye vibrasjon. Så jeg tenkte å gå over tennpluggene med gassbrenner for å svi av evt. gjenværende sot på dem. Noe annet som bør sjekkes? Ventiler?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2964
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Mon 28 Oct 2019 23:22

Regner med at du har justert ventiler før du startet den. Sjekk at alle ventiler er med. Ta av toppdekselet og ta ut pluggene. Da kan du rotere motoren enklere og se om ventilene er med. De kan justeres med en åpning på samtlige til 0,45mm til motoren er kjørt varm første gang. Deretter trekker en til topplokket på nytt og justerer ventilene på nytt. Da kan innsug være 0.4 og eksos 0.45. Gammel rotor og fordelerlokk kan også få motoren til å gå dårlig. Kan være en ørliten sprekk i det som fører gnisten på ville veier. Neste er å sjekke manifolden om den er tett og uten sprekker mellom innsug og eksos. Om ikke alt dette vjelper sjekk om forgasseren er helt plan i bunnen. Etter dette om det ikke hjelper. Call 911 :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5863
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Mon 28 Oct 2019 23:30

Reodor57 wrote:
Mon 28 Oct 2019 23:22
Etter dette om det ikke hjelper. Call 911 :-).
Har du fått nytt nummer, Reodor? :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2964
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Mon 28 Oct 2019 23:49

Er vel heller en annen måte å skrive HJÆLP på. Normalt skal disse motorene gå bare en rasler med nøkleknippet. Har jo 2 1957 modeller med denne motoren og vilt forskjellig oppsett av tenning og forgassere, men får de bensin og gnist starter de promte. Selv den utslitte haugen av en duett vi hentet i Tønsberg den gangen startet etter 20 års stillstand bare den fikk bensin og strøm. Går den ikke må det være noe fundamentalt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 115
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Sun 23 Feb 2020 17:09

Da har jeg gått over ventiler og tenning på nytt og nå går'n helt fint - igjen :)

Men nå lekker den bensin fra pumpa. Det er jeg 99% sikker på at den ikke har gjort tidligere. Det lekker fra undersiden. Bytte membran?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
445
Posts: 5863
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Sun 23 Feb 2020 21:24

Gratulerer med oppstart!
Sikker på at glasslokket ligger godt an mot gummiringen, og at det er skrudd godt nok til?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5863
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Wed 04 Mar 2020 09:02

Hvis du ikke får bensinpumpen tett, så har jeg renovert pumpe til salgs.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 115
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Wed 04 Mar 2020 10:58

445 wrote:
Wed 04 Mar 2020 09:02
Hvis du ikke får bensinpumpen tett, så har jeg renovert pumpe til salgs.
Takk for det. :) Skal ha ut pumpa til helgen og sjekke tilstand.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 115
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Sat 07 Mar 2020 16:53

Sånn ser pumpa ut. Endel møkk, men ingen åpenbare skader på membran eller pakninger. Tror jeg investerer i ny membran likevel, denne virker "gammel" og stiv. Er antakeligvis minst 30 år gammel... Lekkasjen kom da også såvidt jeg kunne avgjøre fra undersiden.
ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 115
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Sat 07 Mar 2020 17:15

Nåja. Ved nærmere ettersyn.Image

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
445
Posts: 5863
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Sat 07 Mar 2020 17:16

Bare å si fra hvis du går for en renovert pumpe i stedet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply