Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Sun 27 Oct 2019 22:44

Viktig å pumpe opp bensin før du starter. Er håndpumpe på bensinpumpa. Kontakten på torpedoveggen? Er det strømbryteren for hovedstrømmen? I så fall bør den byttes. Den skal ikke bli varm! Som en nødløsning kan en koble ledningene til samme kontakt. Prøv også med litt startgass for da belaster du ikke systemet så mye.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 111
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Mon 28 Oct 2019 22:25

Da starter bilen (igjen)! Men urent trav desverre, virker som om den bare tenner på 3 av sylindrene. Ujevn gange og mye vibrasjon. Så jeg tenkte å gå over tennpluggene med gassbrenner for å svi av evt. gjenværende sot på dem. Noe annet som bør sjekkes? Ventiler?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Mon 28 Oct 2019 23:22

Regner med at du har justert ventiler før du startet den. Sjekk at alle ventiler er med. Ta av toppdekselet og ta ut pluggene. Da kan du rotere motoren enklere og se om ventilene er med. De kan justeres med en åpning på samtlige til 0,45mm til motoren er kjørt varm første gang. Deretter trekker en til topplokket på nytt og justerer ventilene på nytt. Da kan innsug være 0.4 og eksos 0.45. Gammel rotor og fordelerlokk kan også få motoren til å gå dårlig. Kan være en ørliten sprekk i det som fører gnisten på ville veier. Neste er å sjekke manifolden om den er tett og uten sprekker mellom innsug og eksos. Om ikke alt dette vjelper sjekk om forgasseren er helt plan i bunnen. Etter dette om det ikke hjelper. Call 911 :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Mon 28 Oct 2019 23:30

Reodor57 wrote:
Mon 28 Oct 2019 23:22
Etter dette om det ikke hjelper. Call 911 :-).
Har du fått nytt nummer, Reodor? :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Mon 28 Oct 2019 23:49

Er vel heller en annen måte å skrive HJÆLP på. Normalt skal disse motorene gå bare en rasler med nøkleknippet. Har jo 2 1957 modeller med denne motoren og vilt forskjellig oppsett av tenning og forgassere, men får de bensin og gnist starter de promte. Selv den utslitte haugen av en duett vi hentet i Tønsberg den gangen startet etter 20 års stillstand bare den fikk bensin og strøm. Går den ikke må det være noe fundamentalt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply