Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

Hei!

Som rykende fersk veteranbileier og ny bruker på PV-forumet er jeg på utkikk etter noen gode råd og tips ifm oppstart/istandsetting av en 1957 444.
Tanken er i første omgang å få start på bilen, som nå har stått nærmere 25 år i garasjen, og ikke har vært startet de siste 15-20 årene.
Jeg ønsker også å gjøre bilen kjørbar til en "godværsbil" på hytta i sommermndene, så alt av dekk, bremser, elektrisk, mekanisk etc må settes i bruksstand.
Det hadde selvfølgelig også vært moro å få den restaurert helt, og det er også på sikt et ønske ettersom bilen har vært i familien hele sin levetid.
Lufter derfor spørsmålet om det er noen som tar på seg slike jobber på Østlandet. Tenker da på lakk, krom, seter +++.

Foreløpig har vi forsiktig prøvd å starte motoren, med et nytt 6V batteri og bensin direkte fra en kanne, men ga oss fort da motoren gikk relativt sakte rundt, og vi ikke oppnådde annet en et host eller to.
Planen fremover er å få tømt tanken for gammel bensin (den er full), bytte tennplugger, bytte olje (Biltema 20-50) og bremsevæske (Biltema DOT 4)... og der stopper min mekanikerkompetanse.

Det ser også ut til at laderegulatoren (?) mangler, så dersom noen har kjennskap til en slik er jeg interessert.

Bilen kjørte trolig inn i garasjen av egen maskin, så jeg tenker at det umulig kan være så mye som har gått galt de siste årene - men hva vet jeg.

Harde fakta;
Regnr: A-76879
Type: P-44434 - 1957
Chs.nr.: 171366
Farge utv: 48
Farge inv.: 48
Interiør: 16-138
Registrert 1. gang 1958
Registrert første gang i Norge 01.01.1961 (?)
Originalt 6V

Bilen står på Larkollen, ved Moss. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder fremover.

Har lest en god del på forumet her allerede, men tar imot alle gode råd med glede :D

Vh
Erik Strand & Karoline Ihlen
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Det å få start på en B16 som har stått i 15-20 år sånn direkte er ikke en god løsning. Først må en skifte olje, og skru ut pluggene og ha olje ned i sylinderne. Gjerne med litt diesel innblandet. Bruk 10-30 olje i første omgang. Deretter kan en dra motoren rundt uten pluggene i. Dette for å smøre oop systemet uten at motoren skjærer seg. Husk at alle lagere og sylindere er helt tørre uten smøring etter så lang lagring. En vil da også se om oljetrykket bygger seg opp. Gjør det ikke det må bunnpanna av, for da kan oljen ha størknet i bunnpannen. Har opplevd at oljen er som snærken på toppen av et gammelt halvfullt malingsspann. Så vær ytterst forsiktig. Forgasseren må nok også gås over og renses. Mye avleiringer i flottørhuset her tenker jeg. Heldigvis er deler lett å få tak i hos Jørgenrud i Spydeberg. En del arbeider må en nok lære seg å gjøre selv, men det er jo det som er gøy med gamle PVer. De er lette å skru på :-).
Men, uansett begynn med det jeg har nevnt først, så blir nok dette bra. Har selv en 444 1957 i samlingen så kjenner bilen godt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by 445 »

Gratulerer med "ny" bil!
Du kan glede deg over å ha en bil som er lettskrudd, lett å få deler til og har en høy sjarm-faktor.
Du har fått mange gode råd av Reodor. Det er ikke om å gjøre å få start på motoren så fort som mulig, men å skynde seg langsomt.
(Jeg ser en del "will it start"-videoer på nett, og der er det knapt så de sjekker om motoren har olje før de kobler på batterier og sprayer med startgass. IKKE lær av disse videoene)
Meld deg inn i PV-klubben!
Vi har et fint PV-miljø i Oslo&Akershus. Østfoldavdelingen har vært litt av og på en stund, men ildsjelene finnes fortsatt der. Du er alltid velkommen til Oslo&Akershus hvis det passer for deg. Vi er ikke så nøye med fylkesgrensene.
Det er ganske mange av oss som har deler på lager, eller kan tipse om hvor deler er å få kjøpt.
Du har helt rett i at den gamle bensinen ikke er noe å spare på. Reodor og jeg hadde gleden av å mekke på en PV som hadde stått lenge, og der luktet bensinen white spirit og så ut som kefir.
Når du har tømt tanken så kan du sjekke gjennom hullet til bensinmåleren (på toppen av tanken) om det er mye rust og grums i bunnen. Troligvis er det det. Da er det smart å ta ned tanken for å få renset den godt. Mer om dette senere.
Ikke gap over for mye på en gang. Jeg hadde ventet med all kosmetikk (interiør, lakk, krom) til bilen blir bra teknisk. Mange finner etter hvert ut at de ønsker å bruke bilen i urestaurert stand.
Ikke nøl med å spørre om noe - og helst her på forumet. Det finnes en aktiv gruppe på Facebook også, men svarene der er dessverre basert på synsing og ikke kunnskap.
Lykke til, og vi gleder oss til å følge deg!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Bare et par ting jeg glemte å si noe om i går:
Starteren på 6 volt går ikke like fort som på 12 volt, men vi får da startet bilene lett allikevel når ting er i orden.
Batteriet rett fra butikken er ikke skikkelig ladet opp. Det er en fordel å topplade det såfort som mulig. Hvilespenning er ca 6,3 volt.
Likestrømsdynamoen på bilen må nok magnetiseres før den vil gi strøm, men uten regulator fungerer den uansett ikke. Uansett så haster ikke dette.
Det viktigste er å få drenert oljen i bunnen av bunnpanna skikkelig. Den guffa som ligger der vil du ikke ha distribuert rundt i motoren. Tøm ut og ha på den oppskriften jeg ga deg på mail. Det finnes produkter som heter innvendig motorvask, men er litt skeptisk til å bruke dette rått på en motor som har stått i et par tiår.
Vdr lakk, så har jeg fortsatt originallakken på taket av min Duett. Denne var takmatt eller mattere når jeg kjøpte bilen, men med to runder med rubbing, polish og voks ble den blank og fin. Litt fint å ha originallakken også. Jeg bruker maskin med lammeullshette til rubbingen. Det fungerer best for mine armer, og så går jeg for mykere og mykere svamp med polish og voks. Autoglym sine standardprodukter kan du ikke gjøre feil med f.eks. Lette å ta bort når de har tørket også. Qluet er å ikke legge på for mye og ta for store deler ad gangen. 1/4 panser f.eks er kjempeflott å begynne med.
Blir spennende dette :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

Takk for all tilbakemelding her, jeg skjønner at jeg er på rett sted! :)

Timeplanen min er ganske full med jobb og to småbarn, men nå er helgen satt av til tømming av olje og bensin + påfyll av bensin/dieselblanding og skifte av tennplugger som en start. Jeg har aldri tømt olje via bunnpannen før, kun med pumpe, men det kan vel umulig være så veldig vanskelig (eller?).

Er det forresten vanskelig å få renset bensintanken? Les; må den skrus ut? Jeg satte en slange forsiktig ned i tanken via påfyllingen, og det var noe gufs som ble med slangen opp, men ikke veldig mye. Tenker vel at den uansett på renses på noe vis.

/E
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

Prøver meg med noen bilder..
Attachments
20230806_143108.jpg
20230520_224135.jpg
20230520_224121.jpg
20230520_224111.jpg
20230520_224057.jpg
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by 445 »

Erik Strand wrote: Thu 10 Aug 2023 21:35Jeg har aldri tømt olje via bunnpannen før, kun med pumpe, men det kan vel umulig være så veldig vanskelig (eller?).
Nei, det er ikke vanskelig. Finn passende pipe eller fastnøkkel. På mange av modellen er det 1-tom (cirka 25mm), men noen har mindre dimensjoner. Skiftenøkkel anbefales ikke da den ofte drar hjørnene runde. Hvis du ikke er vant til å skru fra undersiden, så tenk en gang ekstra hvilken vei du skal skru for å løsne pluggen. Ha et fat klart til å samle opp oljen.
Erik Strand wrote: Thu 10 Aug 2023 21:35Er det forresten vanskelig å få renset bensintanken? Les; må den skrus ut? Jeg satte en slange forsiktig ned i tanken via påfyllingen, og det var noe gufs som ble med slangen opp, men ikke veldig mye. Tenker vel at den uansett på renses på noe vis.
Skal du gjøre det skikkelig så tar du løs tanken, demonterer tankmåleren. Fyller en liter renvasket grus (du ønsker ikke all sanden som sitter fast i grusen) på tanken sammen med vann, og så står du og slenger denne fra side til side til du blir lei. Noen monterer den på en pinne på en betongblander også. Men, ikke sikkert at du trenger å gjøre dette nå.
Derimot er det en metallomspunnet gummislange som går mellom kobberrøret og inn til bensinpumpen. Denne slangen er ofte morken, bare at du ikke ser det bak metallet. Med forsiktighet kan man ta en baufil og skjære vekk klemhylsene og da vil du se vanlige slangestusser i hver ende. Kjøp en halvmeter skikkelig bensinslange (har dessverre dårlig erfaring med Biltema) og sett inn i stedet for den metallomspunne. Denne slangen kapper du "på midten" og monterer et vanlig standard bensinfilter (f.eks biltema 52-295). Dette filteret vil fange opp grums fra tanken. Kjøp gjerne mer enn 1 filter, for er tanken skikkelig møkkete så tetter det seg fort.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by 445 »

Det bildet fra motorrommet var interessant. Du har en "dings" montert til høyre for radiatoren med kjølevannsslanger inn og ut. Er det en motorvarmer som kan være koblet til tidsuret man ser på neste bildet til høyre for rattet?
Er bryteren nederst på bildet av motorrommet en hovedbryter eller en form for velger?
Noen har modifisert det elektriske noe og satt inn releer. Det er som regel veldig bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

445 wrote: Thu 10 Aug 2023 22:18 Det bildet fra motorrommet var interessant. Du har en "dings" montert til høyre for radiatoren med kjølevannsslanger inn og ut. Er det en motorvarmer som kan være koblet til tidsuret man ser på neste bildet til høyre for rattet?
Er bryteren nederst på bildet av motorrommet en hovedbryter eller en form for velger?
Noen har modifisert det elektriske noe og satt inn releer. Det er som regel veldig bra.
Litt usikker på hva den dingsen er, men tipper du har rett i at den henger sammen med motorvarmeren.
Har ikke brukt tid på å sette meg inn i alle duppedittene enda. Bryteren nederst er en hoved-strømbryter som helt sikkert er montert av svigerfar i sin tid.
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Bunnpluggen ser en lett under motoren. Den er normalt 25mm, men kan også ha andre dimensjoner. Kobbertettingen bør tas av og glødes med en form for gassbrenner før den monteres igjen. Dette for at den skal tette skikkelig. Kreativ ledningføring og kjølevannsføringer ser jeg. Kan være en utfordring med deler da dette ikke er standard. Trenger du manualer/rephåndbøker finner du dette på pvklubben.no under teknisk. Trenger ikke bruker og passord her.
Lakken så veldig bra ut så her ser det ut til å holde med vask og polering.
Vedr tanken, så kommer til tanken for å titte nedi under gummimatta i bagasjerommet. Uansett bør du sette på et filter enten før bensinpumpa eller etter. Husk at dersom du har en flettet strømpe på bensinslangen før bensinpumpa, så kan slangen under være defekt slik at det ikke kommer bensin men luft inn i pumpa. Er det klemringer på denne kan de kappes diagonalt for å ta av koblingene i hver ende. Bruk bare vanlig bensinslange godkjent for etanolholdig bensin og sett en slangeklemme på. Værre er det ikke.
Før du setter i gang med å starte den kan det være en fordel å skru av flottørhuset og renske det innvendig. Ganske enkelt og rett frem. Kan ikke gjøre feil da dysene bare passer ett sted, men bruk et godt skrujern som passer akkurat og ikke bruk krefter. Får du ikke ut en dyse er det ikke krise. La den være og rens så godt det lar seg gjøre. Husk at motoren ikke vil gå skikkelig uten luftfilter. (Det sorte brødet på skrå på toppen) går stort sett bare på tomgang uten. Vil det ikke gå på gummien på toppen av forgasseren, så smør på et tynt lag med olje fra f.eks peilepinnen. Blandingen er olje og diesel. Bensinen skal være ren 95 UTEN tilsetninger av noe slag. Blytilsetning er spesialsøppel og ikke noe annet.
Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

Skruen går bare rundt uten å skru seg ut. Er dette korrekt skrue/bolt?
Attachments
20230812_115659.jpg
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by 445 »

Ja, det er den i midten av den røde bunnpannen. Har aldri opplevd at den bare spinner. Da burde det jo lekke olje også? Er det olje på peilepinnen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Har opplevd at den bare spinner, men ikke på en motor i en bil, bare på en løs motor. Men, siden jeg ikke vet hvilke skruferdigheter du har, må jeg spørre: Er det pipa eller fastnøkkelen som ikke får tak i mutteren, eller er den så løs at du kan skru den med hånda? Dersom pipa eller fastnøkkel ikke får tak, er det rørtang som gjelder. Mutteren ser nemlig for tett ut til å være lekk. Ikke en oljedråpe å sd noe sted. Er det ikke olje på motoren, er jeg redd den er ferdig og må overhales. Men alt lar seg løse :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Et tips her er å forsøke å trekke bolten/tappeskruen ut/ned samtidig som en roterer den. Tydelig at den har gått over gjenger. Dusse boltene har normalt ikke gjenger helt opp til hodet, så med kort gjengeparti kan de dras over gjenge lm en trekker til for hardt. Vri den rundt med en tang og dra ned samtidig, så hender det at gjengene tar tak. En kan skru samme bolten inn igjen, men da med et par skiver ekstra.
Bilen ser forøvrig forbausende bra ut. Tvi tvi :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Erik Strand
Posts: 13
Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Erik Strand »

Da var helgens jobbing over, og jeg måtte dessverre droppe oljeskiftet. Jeg ser at bolten går rundt og rundt (ikke bare pipenøkkelen), men den er litt for hard å dra rundt med klypa alene. Får prøve å jekke opp bilen neste helg så jeg kommer til litt bedre, slik at jeg får dratt nedover samtidig. Høres logisk ut at den har hoppet ut av gjengene. Ønsker helst ikke å pumpe ut olja. Peilepinnen viser godt med olje.

Ellers så har jeg tatt ut tanken, noe som viste seg å være litt mer kronglete enn antatt. Det virker som om understellet, inkl rør og tank, er sprayet med noe antirust-gugge, så det måtte mye elbowgrease til for å komme til muttere og rørklemmer. Fikk den ut til slutt etter mye eder og galle :)
Tanken var f u l l av rust og møkk, og jeg har ristet og ristet og ristet med grus og skylt med vann, samt skrapet og vasket av mesteparten av møkka på utsiden. Skal ta en ny runde med sitronsyre/cola neste helg. Nå står tanken på badet og tørker.

Et spm: jeg tenker å pusse ned tanken helt, prime og spraymale den svart, nå som den likevel er ute. Er dette en god ide, og har dere evt noen tips til produkter eller annet?

Jeg har aldri tidligere "mekket" på bil, men dette var moro selv om det tar utrolig mye tid... :)
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
Post Reply