[Løst] Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

[Løst] Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by samaron »

EDIT: Konklusjonen er at den nye (uoriginale) bensinpumpen produserte for høyt trykk. Dette har nok medført at bensin har lekket forbi flottørventilen og overfylt flottørkammeret.

Heisann!

Her kommer nok et forgasserspørsmål. Når jeg stopper motoren, så blir den innen få minutter vanskelig å få start på igjen. I dag så tok jeg av luftfilteret og kunne se det ganske umiddelbart begynte å dryppe mye bensin som renner ned i innsuget. Se videosnuttene som er lenket under:

https://www.youtube.com/watch?v=RLLS6YO5jw8
https://www.youtube.com/watch?v=g7KrW9cjrGU

Jeg observerer at bensinen renner inn på toppen av "nebbet" og mot slutten av videosnutten kan man se bensin trekker opp mellom venturi-røret og forgasserkroppen. Kan også nevne at bensintanken, pumpen, røret og slangen mellom motor og karosseri er nytt. Har også et ekstra filter montert på slangen, men har så langt ikke observert noe urenheter. Bensinpumpen er ny, men i original utførelse med glassbolle.

Lang historie kort. Denne har vært innom et firma i utlandet for overhaling og fikk den tilbake for ca. to uker siden etter flere måneder med venting. Bensinlekkasjen har vært der siden jeg monterte den for to uker siden, men så det bare i form av at papirpakningen til flensen mot manifolden ble våt med bensin etter flere minutter. Vrangstartingen reagerte jeg først på, men avfeide det litt siden instruksjonsboken sier man skal ha flat pedal når man starter motoren varm. Den starter, men startmotoren må gå noen runder før den omsider tenner på et par sylindre. Etter å ha rust opp motoren litt så sviver den helt fint på tomgang igjen.

Flottørventilen ble testet flere ganger før jeg monterte forgasseren. Blåste inn samtidig som jeg vendet forgasseren. Når jeg pumper opp bensin så hører jeg flottørbollen fylles opp før den omsider stenger. Kjenner da også i håndtaket at jeg ikke kan pumpe mer.

En kar jeg snakket med i dag mente lekkasjen absolutt ikke er normalt, og er egentlig skadelig for motoren. Jeg lurer da på om noen kloke hoder her vet hva som kan forårsake dette?
Last edited by samaron on Sun 25 Jun 2023 19:31, edited 2 times in total.
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by samaron »

Gjorde litt videre testing i dag.

Løsner jeg koblingen fra utgangen på pumpen, så spruter den ut litt bensin. Da observerer jeg at dryppingen innvendig i forgasseren også stopper etter noen sekunder.

Koblet til et manometer og får rett over 6 psi bensintrykk fra pumpen når bilen sviver.

Kobler jeg fra pumpen og benytter meg av en ekstern tank for å tilføre bensin via gravitasjon, så observerer jeg ingen lekkasje etter motoren stoppes.

https://www.youtube.com/watch?v=2x0EjDZ22Xk

Er problemet for høyt bensintrykk? Hvilket trykkområde skal en Zenith 34 VN takle, eventuelt hva skal pumpen i utgangspunktet levere?
Attachments
20230522_101733.jpg
20230522_113705.jpg
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by Reodor57 »

Trykket skal være 0,3 bar ca, så det er litt høyt. Grunnen til at det renner inn bensin etter at motoren har stoppet er at bensinen koker av varmen på manifolden. Trykket i slangen fra pumpa gjør at den mater på mer. Her vil du også ha varme fra motoren som påvirker bensinpumpen og bensinfilteret som får luftboblen i glasskuppelen og inne i filteret til å utvide seg og lage et overtrykk i bensintilførselen. Med ekstern tank har du ikke dette problemet. Løsningen er da å isolere forgasseren fra manifolden om man får tak i en bakelitt mellomlegg. Kan også bruke 6mm bjerkefiner da denne skal være tett nok i treverket. Besinrøret mellom pumpe og forgasser må legges lengst mulig unna motoren. Dvs unngå fester direkte på motor og termostathuset. Er ikke sikker på om din motor og pumpe også skal ha et bakelittmellomlegg mellom pumpe og motorblokken. Om det skal være, men ikke er kan de også forklare det høye t rykket da slaglengden på pumpa blir lengre når pumpa monteres nærmere blokka. I tillegg overføres mye varme til pumpa med effekt som tidligere nevnt...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by 445 »

Legg gjerne inn et bilde av bensinpumpa - tatt litt på skrå :-) så vi ser både tilkoblinger og bakelittmellomlegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by samaron »

Jeg er ikke så overbevist om at dette er et varmeproblem. Dette skjer umiddelbart ved stopp, og både bensinpumpe, forgasser og innsugsdel på manifolden er kjølige. Røret fra pumpen er lunket der den er festet til motorblokken, men ikke noe ubehagelig å ta på. Disse blir selvsagt varmere over tid, men bilen har blitt sur i god tid før det skjer.

Bensinpumpen er ikke original, men i original utførelse. Ble kjøpt ny i fjor, VP Autoparts art. no. 403269. Den originale begynte å spytte mye bensin utvendig, som ikke er det mest optimale.

Pumpen har bakelittmellomlegg, med papirpakning på hver side.

Etter litt graving i dag fant jeg flere referanser til at Zenith-forgasserene er følsomme for trykk. I en Volvo-bok fant jeg følgende om bensinpumpen: "The pump is adjusted for a maximum pressure of 3.5 psi (0.25 kg/cm2)."
I et skriv som omhandler Zenith IV forgassere, står det følgende: "Where it is found that petrol floods into the manifold from the outlet of the emulsion block within seconds of switching off the motor in spite of fitting a new needle and seating, check the fuel pump pressure, and if necessary have it reduced to prevent the internal flooding which could explain difficulty in hot starting. An additional washer under the needle seating may be effective in preventing flooding and could be tried before recourse to lowering pump pressure."

Tror nok jeg først bør nøste opp i bensintrykket før jeg begynner med varmeisolerende modifikasjoner. Har i den anledning børstet støvet av den gamle pumpen og bestilt et rep-sett. Er vel ikke utenkelig at den nye pumpen har en litt annerledes arm, men noen har bestemt "den passer til denne motoren også." Får sammenligne pumpene når den er satt sammen igjen.

EDIT:
Som en ekstra test for å være helt sikker, så startet jeg bilen i dag tidlig (23.) og stoppet den etter noen sekunder. Når jeg så ned i forgasseren, så lakk det like godt som i tidligere tester.
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by samaron »

Fikk sett litt mer på saken i dag siden overhalingssettet til pumpen kom rett før helgen.

Tok en litt mer nøye sammenligning med den nye bensinpumpen jeg kjøpte i fjor. Jeg ser vippearmen har en annen vinkel sammenlignet med den originale pumpen. Overflaten hvor den glir på kam-akslingen er heller ikke maskinert og nok så røff i sammenligning.

Avstandsstykket som er mellom motoren og pumpen er mer eller mindre identisk. Jeg målte den originale til en tykkelse på 5,2 mm, hvor den nye jeg kjøpte er 5,3 mm.

Monterte den originale pumpen og koblet til manometeret. Nå har jeg et trykk på ca. 3 psi.

Starter og stopper jeg motoren så observerer jeg ingen lekkasjer som tidligere. Her er et videoklipp. Bilen er også mye lettere å starte nå.

Konklusjonen er at den nye pumpen jeg kjøpte produserer for mye trykk.
Attachments
20230527_135406.jpg
20230527_135437.jpg
20230527_135745.jpg
20230527_144023.jpg
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by 445 »

Dette var svært interessant! Flott dokumentasjon.
Håper du også sender denne tilbakemeldingen til VP/Jørgenrud.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Bensinlekkasje innvendig i forgasser - Zenith 34 VN

Post by samaron »

VP og Jørgenrud har blitt informert om funnet.

Ser ut som det var flere problemer en bare slittasje i forgasseren. Når jeg tenker tilbake det siste året, så har jeg et vagt minne om at det ikke var nødvendig å ha flat pedal for å få start på bilen etter kjøring før pumpen ble byttet. Sannelig ikke enkelt å skille problemene fra hverandre når jeg hadde et dårlig utgangspunkt. Har vært start og driftvansker siden jeg kjøpte bilen. Floken med problemer har blitt nøstet opp i omsider!

Jeg mistenker at den nye pumpen bør nok ha en tykkere distansebrikke for å få redusert slaglengden og trykket. En så lenge får jeg kjøre videre med den originale AC pumpen.
Post Reply