Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det vil jeg tro, med en semi pluss pluss trailer og bred last osv... En av transportene var viss da den var delt i to? Men dette skal jeg finne mer ut av i august...
Kanskje den siste lange sveisefuga ble tatt i Setesdalen hvor de satte i sammen to deler? Båten er jo ganske lang for norske veier?
Morsom med det som ikke bråker også, kan man si her... Den kom til brygga stille som mus... Men grei fart utpå...
50 seige hestekrefter mot en saktegående propell bør gi gra skyv i en båt med nærmest kanoskrog...
Image
Til høyre er det stabler av bjørkeved som maskinen går på. Det må vel kalles biodrivstoff/-brensel...
Men det var før det nå er det mest brennende fosiler på båter og biler....
nesten ufattelig, men sånn er det... Og så får politikene noe å strides om... og samtidig plage oss med...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Her skulle jeg hatt Duetten, men i det regnet som har vært, var jeg glad for at det ble en annen bil..
Image
En bru mellom Egersund og Sirdalen...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:En bru mellom Egersund og Sirdalen...
Var det mulig/lovlig/trygt å kjøre ut på denne brua?
Hadde vært et nydelig fotomotiv!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Brua er stengt med en kjetting, men å løsne litt på den og rygge bilen litt innpå brua kan trolig gå?
Den er mer enn sterk nok, byget på god gammeldags vis av en steinkonstruktør. Den er vel egentilg bygget for hest og kjerre, men det virket som sikekrhetsmarginen var firedimensjonal. Og tenkt på hva den har fått av påkjennninger igjennom årene, ute at en stein var forskjøvet? Flom, storm, is osv...
Alternetiv to er å sette PVen eller Duetten som forgrunn? Ta bildet 100 meter unna med litt tele (rundt 70 mm) for å tette forgrunnen mot bakgrunnen slik at begge deler kommer til sin rett... tiden vil vise. Det er ikke sjelden jeg beeger med i disse områdene...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Sett i Stockholm utenfor Nordiska Museet ved Skansen i 1998 ca.
Da var Volvohistorie i fokus:
Image
Jeg var der med Amzonen da...
Sikkert feil å legge den inn her, men bildet er fritt til klubbruk....
Dette også, da det er reklamebilde fra Bjølseth:
Image
Lurer på om noen kan ha en slik vogn? I så fall er jeg interessert..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Torbo2 wrote:Her må det kobles riktig.
Image
Men Jeg skulle gjerne hatt et koblingsskjema for senere utgaver av PV/Duett, fra 60 til 1966, som jeg har. Koblingsskjemaet jeg har har ikke lesbare tall på skjemaet, selv om alt annet er bra.... Bare for å være på den sikre siden, slik at jeg forstår hvor ledningene går videre f.eks. fra pkt. 58b?
Har noen et slikt eller kan skaffe/skanne i god oppløsning?

Så kom guntor på banen med et høyoppløst skjema hvor tallene kunne leses!
Her har jeg ført opp hva den forskjellige tallene skal tilkobles.
58b: Strøm inn til variabel motstand som gir strøm til instrumentlys - hvit (her kan man bomme da hvit også går til parklys).
58a: Strøm til instrumentlys - røde ledninger
56: Strøm til hovedlysene - dimbryter - gule ledning
30: Pluss inn til h. og p. -lys - sorte ledninger
58: Strøm til parklys - hvit ledning
Klarere enn dete klarer jeg ikke...
Flott å få klarhet i dette!
Jeg tok et utsnitt, så her er tallene synlige:
Se Ljusomkopplare:
Image
Det jeg stusser litt på er58b, hvorfor den skal ha strøm fra et annet sted enn selve lysbryteren?
Den kunne jo fått strømmen fra punkt 58... Men det virker jo...
Men nå har jeg et godt lesbart skjema, så da er det bare å følge ledningene.
Sjekket: 58b går til sikring for parklys. Så hvis instrumentlysene ikke virker, kan det altså være røket sikring for parklys.
Og så blir det ikke kortslutning om man holder på bak instrumentbordet, men sikringen ryker.

OBS: Strøm inn til lysbryteren har ikke sikring! :!:
Så den bør ikke ligge å gnisse mot gods. Jeg hadde problemer med det på PV-en, da den sorte hovedstrømmen begynte å brenne/koke og ryke. Den ble lagt i en krympestrømpe. Men når jeg studerer forholdene nærmere, ser det ut til at jeg bør legge den ledningen i en plaststrømpe i tilelgg, f.eks. en vindusspylerslange, som er gjennomsiktig og kontrollerbar.
Det kan også tenkes at jeg setter på er 30 A sikring (tett/forseglet type) i den kretsen...? :roll:
Strømmen kommr fra starter/batteri og går til tenningsbryter uten sikring!
Derfra videre til lysbryter - fortsatt uten sikring! Så går det en strømledning derfra til sikringsboksen til div. andre ting...

Sjekket med koblingsskjema til Amazon, og der gå strømmen via sikringsboksen til lysbryteren.
Så da kan det være et stykke på vei å la strømmen gå via sikringsboksen og til lysbryteren..

Men strøm til tenningsbryter er usikret på alle gamle Vovoer, som jeg har registrert. Det er vel for å unngå startproblemer?
Så jeg må fortsatt tenke bedre isolasjon på ledningen inn på tenningsbryteren.
Men om jeg skulle sette inn en "sikker" sikring på ca. 30-40 ampere kan vel ikke det lage problemer?
Da vil jo den ryker før ledninger brenner.... Og er den godt beskyttet (tett sikringsholder) så bør det ikke oppstå korrosjon og startproblemer?
I verste fal er det jo bare å ha en nødledning i bilen eller en som står klar i reserve og bare kan hukes på plusspolen på batteriet.
De var noen ideer om jobb senere i dag, om jeg har overskudd...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Skulle bare:
I går skulle jeg justere bremsene, da de tok litt langt inne. Jeg ville også passe på at de tok like raskt på begge sider, selv om EU-kontroll vanligvis ikke avslører slike uregelmessigheter...
Så sjekket jeg hjullagret på venstre side en gang til, og med varmt og godt fett var lyden verre enn sist, og vond å høre på, så jeg røsket sulamitten av og fant fram et reservehjullager som jeg satte inn. Var også redd for skjæring og ødelagt nav...
Sorry 445, men du får anledning når jeg skal bytte trommel og lager på høyre side, men dette kan vente.
På overflaten i ytterringen på innerlageret (det største), var det sår, men ikke vanlige sår? Det nesten ut til at en metallbit var sveiset fast i overflaten, men ellers i omkretsen var det noen rare spor på tvers, som minnet om mikroskopiske rustormer, men sorte. :roll:
Image
Videre rundt i omkretsen:
Image
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Jan 2016 10:49, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Har vel vært nede i en dyp vanndam tenker jeg, evt en dårlig simmering som har sluppet til vann. Dette er ikke ulikt det en kan få på båthengere. Først i vann og deretter stillstand tar knekken på mange lagere. Fett i lageret hindrer ikke at vann trenger inn heller. Er nok rust/korrosjon dette. Lagerbanen så heller ikke videre pen ut, Skal være blank, så her kan du ha hatt sveising i lageret. Dvs at rullene glir istedenfor å rulle. Strammer en lageret da gjør en vondt værre. Punktet som du har satt pil på kan da ha vært glødende spon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Der er du inne på noe. Det har ikke skjedd i min tid, men bilen har jo en fortid.
Det kan jo mínne om korrosjon på et tidligere tidspunkt, og ved kjøring så har rusten bltt sort blandet med fett?

Slikt skjer jo på hengere, som du er inen på, men jeg har ikke sjekket lagre der og kjenner derfor ikke symptomene igjen.
Det jeg har vært borte i på biler er ujevn overflate, spon og småsår.

Godt å få dette i orden! Og nå her jeg bestilt styrestag fra Jørgenrud, så skal bilen bli stabil og fin på langtur....

For å finpusse mer, har jeg planer om å sette inn styringsdemper. Men det blir kanskje et prosjekt senere, så jeg slipper slag fra alle hullene i norske veier, inn på rattet... Men det blir sikkert mye annet før den tid...
Andre som har vært inne på den tanken?
En slik sak?
Image
Det var litt utskeielse, men med brede felger og liten innpress, så kan det bli litt moment fra hjulene om de møter steiner o.a.
Slag i styringen blir dempet vesentilg med en slik styringsdemper.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Neste prosjekt er å sette inn ventildeflektorer på ventilstyringene. Da skulel jeg hatt en fres til å få ned dimensjonen øverst slik at jeg kan bruke deflektorer fra Amazon B20..
Tenkte å gjøre dette uten å ta av topplokket....
Kanksje det fins noen som har stor dimensjon og så går rett på? De ville forenklet det hele...
Den bruker over 1 liter olje per 1000 km på langtur, og det er i meste laget..
Sylinderlekkasjen er helt uproblematisk..
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Den bruker over 1 liter olje per 1000 km på langtur, og det er i meste laget..
La merke til at det kom noen røykskyer fra deg på siste kjøretur.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Neste prosjekt er å sette inn ventildeflektorer på ventilstyringene. Da skulel jeg hatt en fres til å få ned dimensjonen øverst slik at jeg kan bruke deflektorer fra Amazon B20..
Kan du beskrive mer hvordan denne fresen skal være, eventuelt legge inn et bilde?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det hadde vel vært best med en tegning. Men jeg har ikke tegneprogam på pcen nå.

På en 7,8 mm aksling kan det slagloddes et skjær som lager en neddreiing på ventilstyringen slik at B20- tetninger passer.
Denn akslingen eller verktøyet drives enkelt av den drill.
Verktøyet fins, men jeg vet ikke om noen som har det?
Så jeg vil anta at det må lages, eller bytte bil B20 styringer?
Det, bytte, er nok det beste, men da må toppen av....
"Det ene drar det andre med seg": Og når toppen er av er det fristende å bytte stemplefjærer, lager osv. og så går det med vel mye tid...?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Skummel bensinslange:
I dag hentet jeg min Reanult Dauphine Gordini og fikk en liten opplevelse:

Sprekk og lekkasje i bensinslangen mellom bensinpumpe og forgasser.
Image
Saken gjelder også Volvo, derfor tar jeg den inn her. Nå skal jeg være enda mer oppmerksom!
Tett på:
Image
Tipset må være å velge kvalitetsslanger av kjent merke.
Jeg skal ikke slakte et fabrikat, men slangen var merket Gates, ikke ukjent?, men den lakk ved bruk av håndpumpe, og var stiv som en pinne!
Skal ikke være påståelig, men jeg tror den ble kjøpt på Biltema? Jeg har i alle fall kjøpt bensinslanger der før av lav kvalitet...

Den er ikke mange år gammel, toppen tre, da jeg har skifte ofte på grunn av sprekker og stivhet, men at den skulle lekke var skummelt. Jeg kappet av to cm og satte den på og da var den tett. Lekkasjen var innerst ved forgasserinntaket.

Men når jeg kom hjem satte jeg på slange av type ILO (svensk/tysk)? Men den har jeg tro på, også Semperit (svensk) som de seslger på Mekonomen.
De er myke og fine og blir trolig ikek vibrert i stykker....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:På en 7,8 mm aksling kan det slagloddes et skjær som lager en neddreiing på ventilstyringen slik at B20- tetninger passer.
Denn akslingen eller verktøyet drives enkelt av den drill.
Verktøyet fins, men jeg vet ikke om noen som har det?
Blir dette som en kombinasjon av brotsjen (med styring) og ventilsete-frese-settet vi brukte på hlyshaugs motor?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply