Hm her hadde jeg skrevet en lang epistel, og så datt jeg ut av forumet...
Men, prøver litt igjen.
Det beste eksempelet er vel en turbodiesel motor som hadde fått en ulyd som utviklet seg raskt til det værre. Skifet olje, men lyden ble ikke bedre. Tok derfor på QMI innvendig motorvask og det som ble tappet av etter en halv time var ikke pent!. Ny motorolje og Qmi motorbehandling ble så hatt på. Bilen ble kjørt en drøy uke, men lyden ble ikke bedre. Tok derfor å åpnet motoren for å finne feilen. Det viste seg at en av dysene i bunnen av sylinderen hadde gått tett, noe som gjorde at smøringen uteble. Motorvasken hadde heldigvis åpnet dysen igjen. At motoren hadde gått en uke er i seg selv underlig, da det var ca en mm klaring mellom råden og stempelbolten. Kontrollmåling av stempelbolten sa imidlertid at den var uskadet.... Etter skifte av råder er bilen nå tilbake i trafikk.
Ellers har jeg fått i gang igjen ett strømaggregat hvor innsugsventilen hang. Ikke en uvanlig feil på aggregater som ikke brukes så ofte. Dette fordi motorene ofte er tørre for olje i ventilmekanismen ved oppstart. Etter bruk av QMI småmotorbehandling på ventilen løsnet den, og qmi motorbehandling i oljen, har gjort at problemet ikke har oppstått igjen. Ellers har mindre ulyder forsvunnet, motorer blitt stillere, og trege lagere blitt revitalisert, noe som vanlig olje ikke greide alene.
Koster ikke all verden å forsøke disse produktene, og resultatet har alltid vært positivt for meg.
Drivstoffbesparelser er ikke mulig å måle ved vanlig bruk. F.eks kjører jeg mest bykjøring med snittforbruk på ca 0,7 med min Trafic varebil. Besparelser er ikke mulig å måle med noe produkt da kjøremønsteret er mildt sagt varierende. Har også hatt positiv effekt med QMI drivstofftilsetting, so har gjort en ujamn tomgang helt jamn. Støynivået er etter motorbehandling vesentlig lavere..
Les også eksemplene i første innlegg. God test
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").