Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Eiriks PV da vi hentet den i Sverige for 6 år siden..
Image
Eirik sammen med selgerne:
Image
Oi sann, det var visst et tidligere bilde...
Image
Lur i blikket der gitt, hm....
Skulle bare.... lakke litt på min sønns bil, men så kom skjermene av da jeg ville ha lakk gost innimellom i innfestingen. Så så jeg noe brunt på lyktebrønnene. Hva gjør man da?
Jeg tok dem i alle fall av og pusset dem, men først en natt i ferrobet i en plastpose. Så i en vannbøtte en natt til med en liten sinkplate oppi. Så litt Ferrobet for å sette i gang en rustoppløsning/behandling. Neste dag var brønnene gråe - trolig stabilsert rust, men rusten forsvant ikke. Den gikk nok bare over i en mer stabil form... ?
Vell. det var vel ikke helt etter oppskriften? Så pusset jeg med grovt kvalitetspussepapir og bruke en liten rund slipestein på drillen for å komme nedi rustporene og brukte steien over de rustne områdene. Så ble den sånn:
Image
---- foreløpig...
Senere i dag skal jeg sprøyte på Ferrobet og stålbørste den litt og så legge den oppi en bøtte med vann og sink igjen. Stålbørste i morgen og så tørke den.
Videre skal jeg behandle den med Biltemas Polyuertan 2K.
Senere skal jeg spøyte på tynn rustbeskyttelse uten løsemidler... Biltemas det også....
Tror det holder.... :?
Last edited by Torbo2 on Fri 27 Apr 2012 21:59, edited 6 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Bøtte med vann og sink.
Har du satt litt strøm på også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg har tenkt på det, men nå ligger de i bøtta kun med sink og en liten skvett med ferrobet.
Jeg er ikke sikker på hva og hvordan jeg skal gjøre det?
Skal jeg koble pluss til en vanlig stålplatebit, og minus til brønnene først, for å fjerne rust? Og la rust og litt rent stål går mot den rene plata?
Og så ta ut brønnene og stålbørste dem og så koble til pluss på brønnene og minus på en liten sinkplate for å snu prosessen og la det går noen "sinkatomer" fra sinkplata til brønnene?
Eller skal jeg kun tenke på beskyttelsen og la rusten bli nøytralisert av sinken?
Skal nok få vekk 98% av rusten helt uansett, men jeg må velge om jeg vil kjempe med å slipe vekk rusten og bruke litt mindre tid enn "lacy-metoden", og bare sitte å vente på at ting skjer, noe som krever noe jeg ikke har - tålmodighet. :)
Om klubben krever det, kan jeg prøve å ta meg tid? :D
(og så får jeg håpe at ingen kommer på besøk idag, da bøtta står på badet)....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Ok da.
Da kommer min gamle selvbygde strømforsyning fra 70-tallet til sin rett, selv om den ser ut til å være lagt på 50-tallet. Det skyldes at den består av instrumenter og deler fra gammelt (evigvarende) sambabands-/komunikasjons-utstyr fra forsvaret som ble kastet….
Starter med å sette minus på lyktebrønnen for å fjerne rust. Bruker ca. 0,5 ampere og lar strømmen gå opp til ca. 10 volt, for ikke å få koking oppi der.
Image
Lar det pågå et par timer eller mer om jeg er tålmodig nok?
Har ikke de rette kjemilakiene, men jeg spe på med litt salt for å få fart i strømmen...
Så skal det stålbørstes....

må visst ta en om gangen....

Til slutt snur jeg prosessen. Da skal jeg galvanisere ved å bruke en større sinkplate som offeranode, og ved hjelp fra strømforsyningen få fart i prosessen.
Da må jeg vel sette sinken til minus og pluss til lyktebrønnen? Er det ikke sånn, eller hva sier de som husker mest fra kjemitimene? :)
Tror jeg roer jeg ned med 6 volt og 0,8 ampere så jeg slipper å følge med så mye... Etter tre timer tror jeg jobben er gjort...

Oi sann…. Jim i den svenske artikkelen sa: Denna metod verkar vara snäll mot metallen till skillnad mot syror. Att det sen inte börjar rosta igen gör ju inte saken sämre. Däremot finns det en del saker att se upp med. Vätgas! Denna gas blandad med luft är ytterst explosiv (knallgas). Se till att vädra, eller håll till utomhus. Tänk också på att det därför inte får förekomma några gnistor vid kabelanslutningarna. Kaustiksoda är ett starkt frätande ämne (läs varningstexten), så akta ögon och hud.

Men jeg har viften på på badet og vinduet oppe! Og skulle det ikke kommer flere innlegg om dette, er metoden noe usikker…. :shock:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Etter en time i bøtta og stålbørsting snudde jeg prosessen og satte minus på sinkplata.

Etter en ny time så den sånn ut:
Image
Ser ikke så mye til sinklaget, men etter noen timer håper jeg på et mikroskikt med sink på overflaten....

Må følge md litt her da jeg er litt usikker på strømretningen her?

Den andre brønnen på nært hold, der det var mest rust:
Image
Last edited by Torbo2 on Thu 17 Nov 2011 23:40, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Fantastisk!
Jeg tar av meg hatten (om jeg hadde hatt en hatt)
Dette er mye mer spennende enn kjemitimene på skolen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Takk for det, men det gjør seg ikke helt selv. Må til og med tenke... :) Men når man tenker på noe godt, tenker man ikke forgjeves! :)
Enig i at dette er mer moro enn å skrive formler på tavla.... Nå skal saken få ro i natt, uten strøm. bare sink/fosforsyre (Ferobet) og saltvann... Da får jeg full kontroll på hvordan Sink oppfører seg i kombinasjon med saltlake og noen sprut med Ferrobet. jeg har nemlig brukt Ferrobet på bafjærene, som har litt overflaterust. Der virker det stablilt..

I morgen vil jeg se om stålet vinner over sinken i saltvann også.... Dette blir simulerte "ekstremforhold", men det er forsåvidt forholdene på norske veier på vinteren også....!!
Fasiten er vel at ståloverflaten er grå og fin i morgen, eller om den er rød? :(

Skulle vel helst bestilt tid og fått gjort dette på forsknings-laboratoriet på Grefsen, men utålmodig som jeg er, måtte jeg bare gjøre det med det samme, da jeg hadde både sink og strøm lett tilgjengelig.
Om erfaringen og teoriene holdler her, vil jeg legge sink på overflaten av lyktebrønnen, men etter -2k-behandlingen fra vår svenske venn - Bilt....
Før jeg kommer så langt blir det kanskje litt Ferrobet også, får se hvordan ting utvikler seg? Setter på strømmen igjen i morgen eller lørdag.

Tar gjerne imot tips her? :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Etter en natt med saltvann innblandet litt eddik og et par sprut Ferrobet - uten strømtilkobling var lyktebrønnen som på bildet over, med en anelse gråfarge. Altså helt stabil!
Konklusjon: Sink ser ut til å være utrolig effektivt for å holde rusten i sjakk, seg selv i eksterme forhold. Selv uten grunning og lakk! :shock:
Uten sinkplate i vannet ville den nok sett ut som en våt bremseskive, altså rustrød! Utgangspunktet var jo bart metall!
Den skal selvfølgelig beskyttes senere med 2k Bt-produkt.

Nå står strømmen på med 1 ampere og ca. 6 volt. Det koker litt i bøtta og det lukter litt.... Så den må nok ut på verandaen. Og det ser ut som restene av rust delvis går i oppløsning og i en annen form? Når jeg stålbørstet litt så ble det renere overflate... :)
Nå skal jeg kjøre på tre timer på hver brønn og da anser jeg det som ferdig.

Artig eksperiment - "store barn leker best", sies det... :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Slik så den ut etter to timer:
Måtte ta greiene ut på verandaen, da det luktet litt sterkt, rart?!
Eldste sønnen min kommer i dag, så da må jeg jo si at "det e kjemi lukt" - De e kje mi heller, vil han da kanskje si?
Image
Det ser ut som det er blitt et minimalt sinkbelegg, men noe ujevnt fordelt. Men porene i overflaten er blitt renere og den røde rusten er gått over i en annan form, trolig en stabil jernoksid/sinkmasse. Sh´jekk de grå feltene!
Jeg vil anta at dette ikke vil by på problemer?
Det beste hadde nok vært å sandblåse det lile som er igjen? Men er det noe å bry seg med?
I så fall må jeg ta med meg en bøtte med sand og utstyr og blåse bake en bensinstasjon hvor jeg vet de har en stor kompressor. En stasjon som betjener lastebiler, de ha lufteffekt så det rekker. Har ikke blitt jaget bort før, og jeg har til og med fått lov når jeg har spurt.

Nærbilde av overflaten:
Image
Ser nesten ut til at jeg er i mål?
Men denne delen var nærmest sinkplata. Kunne jo også gått og kjøpt kaustksoda for å blande i vannet?
Mye av rustoppløsningen kom til overflaten i bøtta:
Image
Noe for Høstutsillingen neste år? :?:
Last edited by Torbo2 on Sun 30 Oct 2011 15:11, edited 4 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Litt kort fra mobilen: kom gjerne innom meg med de småbitene du skal sandblåse. Har kabinett, vet du...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Det høres supert ut! :)
Er man nøye, så er man nøye, og jeg ser jo at det tar litt tid for å kumme i dybden på porene..
Og det hadde vært supert å fått "tatt det onde med roten"...
Så kan jeg lime på sinkbiter og besytte med Bt.-produket etterpå for en sikker framtid!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

I morgen?
Mandag?
Du vet hvor jeg bor. Gi meg helst et par timers forvarsel.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by hlyshaug »

Ikke få sand i en viss motor, da...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg har hørt at det er bra å sandbåse blokka før lakkering! :lol:
Velll --- jeg skal passe godt på og holde sandkornene unna...
Skjønner at du vil gjøre alt selv! :)
Last edited by Torbo2 on Sun 30 Oct 2011 14:20, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

445 wrote:I morgen?
Mandag?
Du vet hvor jeg bor. Gi meg helst et par timers forvarsel.
Tror det kan bli på tirsdag eller onsdag eller helst Torsdag, om dere skal mekke på torsdag?

Mandag er det jobb oppetter ørene til litt seint, og trolig hente en bil midt på dagen. På tirsdag skal jeg ha to biler på EU-kontroll og ta igjen det forsømte på kvelden, men etter det roer det seg vel..?

Nå retter jeg opp lister, fikser bulker med en stålstang som har vært med meg fra 70-tallet. 8 mm tykk og 25 cm lang.
Ved å legge den på baksiden av lista og slå forsiktig med liten hammer – alt over et håndkle som er brettet firdobbelt, kommer bulkene pent ut jevnt fordelt. Slo også rett på en rett treplanke for å få ut de minste (kjøttsmå) bulkene :)
Image
Fikser de skarpe kantene på baksiden av pyntelistene, også i hver ende. Her fant jeg ut at jeg måtte bruke fil for å ikke slite meg ut. Deretter pussepapir nr. 120/180 og så 400.
Jeg vil jo ikek ha none potensieller rustfeller bak listene! Rsutfritt stål mot stål, med bare litt lakk i mellom! Kjemisk rustbombe i minifomat! :!:
Ferdig med tre–ni igjen ...

På noen steder på utsiden måtte jeg bruke 800 vått, og pusset med samme papir til det fikk en polerende effekt. Det ble så bra at jeg ikke trenger å kjøre rubbing og polish, men jeg gjør det nok like vel ... :)
En liten utoverbulk på en list slo jeg inn med karosserihammeren, men det ble så vidt synlig. Da filte litt med en fin fil, og pusset over med 800 papir vått, til papiret ble utslitt og det ble polert og usynlig bulk! :)
Image
Image
Image
... Flaks!... :)

Men, hei, hva gjør den bilen utenfor her, den er jo svenskregistrert!?
Image

Mine initialer og 603, er 03 ref. = 2003? og 6 i midten, hva betyr det? Merkelig? :shock:
Last edited by Torbo2 on Sun 06 Nov 2011 19:40, edited 3 times in total.
Post Reply