Litt mer om sand og rustpartikler.
445 skrev:
En "strøtanke" om sand:
Hvorfor er det viktig å fjerne sanden inne i hulrommene?
Hvis du får sprøytet inn rustbeskyttelsesolje i kanalene, så vil vel sanden virke som et bindemiddel?
Så langt jeg kan se er de mest rustpartikler inne kanalene, sand kan vel komme inn om det er hull. men son du 445 sier er ikek snden farlig i seg selv, bare den er tørr.. Men der ligger en usikkerhet på grunn av kondens.
Langt verre er rustpartikler. Rustpartikler kontra reint jern/stål ligger høyere i sepnningsrekka, litt fra kjemiboka...
Og desto høyere potensiale og mengder rustpartikler desto mer utsatt blir selve jernet/stålet.
Nesten som å legge kobber og messing inni kanalene - de spiser jern!
Og etter som mengden av rust øker, vil rusten øke eller utvikle seg med en akselrerende prosess!
Motsatt er sink, aluminium o.a. som ligger lavere i sepnningsrekka. De vil bli offeranoder som er kjent fra båtskrog/bunn.
Derfor er sink en livredder for stål, ikke misnt på biler på utsatte steder. Har positiver eksempler på dette både fra PV og Amazon....
Enkelte bilfabrikker har også sink i tankene...
Amazon hadde faktist galvaniserte kanaler og frontplate - vet ikek nå det kom, men på min Amazon er det på plass. men Amazon er langt fra rustfri på andre felt, men det har jeg gjort noe med... Har fornyet alle stedene, bortsett fra innefestingen til høyre framskjerm under blinklykta, men det blir til våren...
Litt mer fo de som gidder henge på videre...:
Ifølge Korrosjonsinstituttet i Sverige, som har skåret ut biter av biler i en 20-års periode poengtere de at stykkelsen på sinklaget på biler har betydelig effekt.
Mange fabrikanter skryter av at bilene er galvaniserte eller forsinket, men tykkelsen på sinken varier fra 1/1000 del til 1/100 eller tykkere unntaksvis.
Noen har ikke i det hele tatt, som f.eks. Citroën, men de har til gjengjeld funnet fram til et ekpxyliknende belegg som sitter og plutselig er Citroën et av bilmerkene som ruster minst, fra å være blant verstingene på 70- og 80-tallet..
Dette var bare et eksempel.... Det finnes mange andre gode biler med tanke på rust og mange dårlige, også noen dårlige som ingen vil tro før de ser det...
http://www.vibilagere.se er ganske oppdatert på dette.... De har vurdert rustfeller på biler i en årrekke.... Og i praksis ser det ut til at de har truffet bra i sine vurderinger...