Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Torbo2 wrote:Obs! Dette må være siste fase! - Rustbehandling altså! Dette bør man kun tenke på før bilen er ferdig lakkert!
Det er så lett gjort at fettstoff kan trekke ut i de små nesten usynlige sprekkene etter sveising sånn at man mister feste for grunning og lakk.
Godt poeng, Torbo2. Jeg tenkte at det var greit hvis jeg lot det stå en stund og renne fra seg, men det argumentet kjøper jeg. Det gjør likevel ikke noe å ta det etter lakkeringa.

Men å renske ut all sand og gammel skitt fra kanalene er litt av en jobb. Hvordan få det skikkelig rent? Jeg tenker trykkluft og støvsuger i skjønn forening. Kanskje lage et munnstykke på en luftslange som blåser bakover og rundt, så den kan "trekke" slangen innover mens den rengjør vinkelrett ut mot sidene? Det prinsippet brukes jo på rørspyling. Jeg har lyst til å prøve.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Utstyr for rensking av kanaler:
Image
Image
Slangen er egentlig beregnet for spyling av avløp. Men jeg tror den gjør nytten for å gjøre rent i kanalene.
Har tenkt å sette støvsuger i ene enden av kanalen, og sende inn slangen fra andre enden. Så får jeg bare holde på en stund til alt er ute.
Men dette blir ikke før etter helga, så dere må vente i spenning på resultatet :D

Jeg har for øvrig sett meg ut en delebil jeg har lyst på. Mest på grunn av de røde mattene som skal være i rimelig god stand.
Image
Men det kan være mye annet her som er like godt eller bedre enn på min. En delebil vil fremskynde ferdigstilling av finbilen. Så kan jeg bli stående igjen med et relativt bra karosseri det går an å sette i stand til glede for en annen entusiast. Mulighetene er mange, vi får se om det blir handel.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Det virker smart!

I tillegg har jeg tro på å skrape litt med bremserøret som dette:Image

Røret er passe stivt og jeg fikk godt press på skrapingen innover. Og som man ser på bildet fikk jeg dradd løs masse løs overflaterust. Men utenom de tre svakheter på kanalen var den ellers tykk og sterk i godset.
Tenkte også på å bruke høyrtykkspylser og tørke etterpå med varmepsitol, men jeg satser på sinkstrimler og olje etter lakkering...
Last edited by Torbo2 on Thu 06 Oct 2011 23:25, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

En "strøtanke" om sand:
Hvorfor er det viktig å fjerne sanden inne i hulrommene?
Hvis du får sprøytet inn rustbeskyttelsesolje i kanalene, så vil vel sanden virke som et bindemiddel?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

445 wrote:En "strøtanke" om sand:
Hvorfor er det viktig å fjerne sanden inne i hulrommene?
Hvis du får sprøytet inn rustbeskyttelsesolje i kanalene, så vil vel sanden virke som et bindemiddel?
Jeg tror vel ikke at det er kritisk å få vekk alt så lenge det blir kapslet inn i "guffe". Men det kan være små stålpartikler, jord og annet organisk materiale innblandet. Det kan også binde fukt. Dessuten er det så mye av denne sanda, at den rett og slett renner ut overalt hver gang jeg dunker i karosseriet. Det går ikke bra sammen med lakkering :shock:
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Inni kanalene har det lett for å oppstå kondens, da blir en temperaturforskjell utenfor og inni kanalen, jamfør innsiden av enkle vinduer, om noen husker den tiden. Og sand- rustpartikler osv. vil gjerne holde på denne fuktigheten inni kanalen og utluftningsmulightetene er små.
Mulig at dettte er noe teoretisk, men uansett kan det oppstå fuktighet i kanalene og om man sprøyter olje eller annet tynnstoff inni kanalene for beskyttelse, kommer ikke dette skikkelig i kontakt med bunnen av kanalene, fordi det ligger en fuktig gørr der som gjør at tynnstoffet bare legger seg oppå.
jamfør vann på tanken - det legger seg i bunn av tanken og bensinen når ikke ned i bunnen og det kan oppstå rust. Og olje er like mineralsk som bensin og blande seg ikke med vann uten videre.

Litt tillegg - forklaring:
Sprit eller etanol kan danne en "broforbindelse" mellom vann- og animalske/mineralske produkter sånn at hulromsbeskyttelsen kan får kontakt med stålet, men dette var jo litt mye teori igjen - beklager det...
Men før i tiden brukte man jo kondensfjerner på tanken for å danne disse kjemiske broforbindelsene, sånn at vannet (tidligere kondens) ble tatt med framover i bensinsystemet.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Litt mer om sand og rustpartikler.
445 skrev:
En "strøtanke" om sand:
Hvorfor er det viktig å fjerne sanden inne i hulrommene?
Hvis du får sprøytet inn rustbeskyttelsesolje i kanalene, så vil vel sanden virke som et bindemiddel?

Så langt jeg kan se er de mest rustpartikler inne kanalene, sand kan vel komme inn om det er hull. men son du 445 sier er ikek snden farlig i seg selv, bare den er tørr.. Men der ligger en usikkerhet på grunn av kondens.

Langt verre er rustpartikler. Rustpartikler kontra reint jern/stål ligger høyere i sepnningsrekka, litt fra kjemiboka...
Og desto høyere potensiale og mengder rustpartikler desto mer utsatt blir selve jernet/stålet.
Nesten som å legge kobber og messing inni kanalene - de spiser jern!
Og etter som mengden av rust øker, vil rusten øke eller utvikle seg med en akselrerende prosess!

Motsatt er sink, aluminium o.a. som ligger lavere i sepnningsrekka. De vil bli offeranoder som er kjent fra båtskrog/bunn.

Derfor er sink en livredder for stål, ikke misnt på biler på utsatte steder. Har positiver eksempler på dette både fra PV og Amazon....
Enkelte bilfabrikker har også sink i tankene...
Amazon hadde faktist galvaniserte kanaler og frontplate - vet ikek nå det kom, men på min Amazon er det på plass. men Amazon er langt fra rustfri på andre felt, men det har jeg gjort noe med... Har fornyet alle stedene, bortsett fra innefestingen til høyre framskjerm under blinklykta, men det blir til våren...

Litt mer fo de som gidder henge på videre...:
Ifølge Korrosjonsinstituttet i Sverige, som har skåret ut biter av biler i en 20-års periode poengtere de at stykkelsen på sinklaget på biler har betydelig effekt.
Mange fabrikanter skryter av at bilene er galvaniserte eller forsinket, men tykkelsen på sinken varier fra 1/1000 del til 1/100 eller tykkere unntaksvis.
Noen har ikke i det hele tatt, som f.eks. Citroën, men de har til gjengjeld funnet fram til et ekpxyliknende belegg som sitter og plutselig er Citroën et av bilmerkene som ruster minst, fra å være blant verstingene på 70- og 80-tallet..
Dette var bare et eksempel.... Det finnes mange andre gode biler med tanke på rust og mange dårlige, også noen dårlige som ingen vil tro før de ser det...
http://www.vibilagere.se er ganske oppdatert på dette.... De har vurdert rustfeller på biler i en årrekke.... Og i praksis ser det ut til at de har truffet bra i sine vurderinger...
Last edited by Torbo2 on Sat 15 Oct 2011 22:44, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Kan ikke dy meg fra å spinne videre på Torbo2s innlegg om sink.
Husker fra barndommen at foreldrene til hlyshaug bestilte en Audi 100 l5s.
Det varte og rakk før den kom, og vi gutta konkluderte med at det var nok fordi den var "fullforsinket".....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Det tok vel litt tid å få på all sinken, den har nemlig et tykt lag på ca. 0.1 mm.. Og den var en ener i de første undersøkelsene til Korrosjonsinsituttet og NAF, som var samarbeidspartner i Norge.... Biter ble skåret ut fra Norske, Svenske og Finske biler for å få en skandinavisk oversikt... Og det var da Citroen overrasket med belegg uten sink, men uten rust! Det var flere eksempler som jeg ikke husker, så ikke tro at dette er Citroënreklame. De har dårlig annenhåndsverdi for å rette opp eller dempe litt på skrytet.... Et gammelt rykte kan tydeligvis ta tiår for å rette opp! Og alle er redde for rust og mange husker godt... Og det gamle huskes best.... Det er visst noen med korttidshudkommelsen, som psykologer og andre kan svare på fra faglig hold...
Så biler er ikke bare bil - det er noe betydnibngsfullt igjennom hele livet for oss som har vokst opp med rullende bråkete ting...
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by hlyshaug »

Audien var definitivt ikke fullforzinket... Derimot var den belagt med "rustbehandling" i form av voks. Etter en stund ble voksen hard, og det samlet seg kondens mellom voks og karosseri. Da bilen ble solgt etter fem år var den gjennomrustet både her og der. Ikke mange 70-talls audier å se i dag...

Beklager avsporingen! :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Jeg gleder meg veldig til å høre hvordan det har gått med trykkluftsavløpsåpnerstøvsugerprosjektet.
Det høres jo ut til å kunne gå bra, dersom det ikke er noe som sitter veldig godt fast.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Kom til å tenke på en ting til. En kamerat av meg er rørlegger. Han bruker et slikt for å se på trange steder, og inne i hulrom.
Noe du kunne brukt inne i kanalene? Krever et hull på 16 mm.
seesnake-micro-inspeksjonskamera.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Finnes også på Clas Ohlson til en snau 1000-lapp.
36-4279_1.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Audien var definitivt ikke fullforzinket... Derimot var den belagt med "rustbehandling" i form av voks. Etter en stund ble voksen hard, og det samlet seg kondens mellom voks og karosseri. Da bilen ble solgt etter fem år var den gjennomrustet både her og der. Ikke mange 70-talls audier å se i dag...

Beklager avsporingen! :)
Da må det har vært en tidlig modell, før de begynte med å galvanisere... Eller den de glemte på fabrikken... Kanskje en tidlig modell eller et overgangsproblem? Merkelig... Men det var kanskje årsaken til at det måtte gjøre noe drastisk?
Det er da velkjent av Audi lyktes med sink og rustbeskyttelse langt tidligere enn andre! Men på enkelte biler i de senere år har hatt problem med vedheft om lakken og rust under sidelister på dørene... Så det som er riktig den ene dagen må modifiseres den andre dagen...
Men ingen regel uten unntak! Og rust blir man aldri klok på..... Det er som mus bilen, man vet aldri når, hvor og hvordan de kommer seg inn i bilen og gnager?
Kan også nevne at enklte fabrikker som skryter av sinkbehandling kun har gjort det på den ene siden av karosseriplatene!
Og alle sider "når er det blitt så mye bedre" og så tror noen på det...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

445 wrote: Noe du kunne brukt inne i kanalene? Krever et hull på 16 mm.

Image
Jeg sto faktisk på Jula og vurderte et sånt et her om dagen, men fant ut at det fikk være måte på. Men det hadde vært kjekt å ha, ikke sant? Får ønske det fra meg selv til jul.

Debatten om sink - forsinka skal jeg ikke blande meg så mye borti. Sink har følgende gode egenskap at den er ligger lavere i spenningsrekka som Torbo så riktig bemerker. Det gjør at den er selvreparerende til en viss grad, og stål i kontakt med det vil ikke ruste så lenge det er sink å tære på. Men sink gir ikke så veldig hard overflate, og er derfor utsatt for riper og småskader. Et tynt belegg vil ha begrenset beskyttelse over tid. Bilfabrikkene er vel ikke interessert i at bilene skal vare evig, dessverre. Så de beregner akkurat passe til at garantien holder.
Det er faktisk ikke noe problem å lage en rustfri bil. Det er bare å velge rustfrie materialer. Det finnes alternativer i massevis.

I helga har jeg vært mye i garasjen, men det vises nesten ikke. Kanalene har blitt støvsugd så langt jeg kom, og jeg har brukt trykkluft for å få ut en del. Men jeg må fortsette til uka, ser jeg. Masse igjen der inne fremdeles.

Men den største jobben har vært å gå over gamle og nye sveiser for å pusse dem i akseptabel stand. Da dukker det opp annet småtteri også. Denne hadde jeg ikke husket, en klemskade på kanalen. PV’n skal ikke jekkes etter kanalen, bare så det er sagt.

Image
Image

Jeg trakk ut bulken med denne:

Image

Fikk trukket plata ut og ned, og formet den sånn noenlunde slik den skulle være. Deretter tinnsparkel for å rette ut ujevnhetene til slutt. Det ble greit nok. Skal gå over med finsparkel til slutt.

Image

Legger også inn noen oversiktsbilder fra resten av bilen sånn den fremstår i kveld.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Det ser dessverre ikke ut til at jeg får tak i den delebilen jeg ønsket meg. Vi blir ikke helt enige om prisen. Så jeg får holde øynene åpne for alternativ. Jeg har god tid.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Post Reply