"Ny" Favoritt på gang..

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Man 13 Mai 2019 16:22

Nå som Fiaten står til tørk og man fikk litt deler i huset etter lørdangens Jørgenrud treff, måtte en legge inn et par timer i hobbyrommet. Satte inn nye dørlåser og låsbart tanklokk. Det var så fint så jeg byttet med "Blåmann" :-).
Fant ut at jeg skulle se hva som var feil med bremsene som hørtes ut som om det gikk metall mot metall. Viste seg å være fornuftig. Hjullagerne var strammet alt for hardt på begge sider, og i tillegg manglet det splint på sentermutteren på høyre side. Skiven mellom lager og mutter på venstre manglet stopper. Dvs livsfarlig! Manglet også fett til lagerne på høyre side. Metall lyden viste seg å være at en av pinnene som holder skoene på plass hadde rustet slik at den hadde kommet inn i trommelen. Ikke bra. Her blir det nye pinner og fjærer. Båndene på høyre side var feil. Dvs like lange. Der skal det fremre være kortere. Tromlene var også svært sporete, og vil komme langt utenfor toleransen om de hadde blitt dreid. De blir nye når "Gråbein" får skivebremser. Tror at det var ren flaks at bremsene var innenfor feilmarginen på EU. Den trapesformede skiven på toppen var også montert feil. Hjulsylinderne var imidlertid ok :-). Bra at det oppsto feil slik at dette ble oppdaget. Da blir det kanskje bakbremser i dag.
Jeg ser også at de nye hjulene mine ikke passer helt. Gummien er for bred (Går kant i kant på toppen) , men siden skjermene allikevel må rettes har jeg funnet ut at jeg skal forsøke å valse de ut med en skjermbuevalse. Kjøpte en på Biltema i dag så skal hjem å teste :-). Har snakket med en som har gjort det før og fått vite at det går, men en vil bruke lang tid. Fordelen min er at jeg ikke trenger å tenke på lakken ihvertfall. Kan ikke bli værre enn det er allikevel. En tidligere eier har også sveist på stivere på innsiden av framskjermene, så de må ha vært lurvete på et tidspunkt. En valsing vil jo stabilisere skjermen som da eliminerer behovet for stiver. Tror nok pyntelistene enten må modifiseres eller flyttes opp. Der må jeg lage meg en tegning tenker jeg.
Mottoet for dette innlegget må bli at selv om en kjøper en EU godkjent bil, som min nå er, så GÅ OVER BREMSENE FØR DU TAR BILEN I BRUK! Her var det mye skjulte feil som potensielt kan føre til større ulykker. Det liker vi IKKE.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Tir 14 Mai 2019 10:40

Blir rene facebooken dette :-). Byttet ene balatareima på bakakselen og en støtdemper. Nedre bolt skal ha splint som da var fraværende.. La merke til at det var ny splint på mutteren på trommelen, og ble da skeptisk av en eller annen grunn. Etter splinten var fjernet kunne mutteren og trommelen løsnes for hpnd uten verktøy. Innenfor var bremsene montert feil. Korteste båndet bak, som gjør at det blir fort slitt når en bruker håndbrekket, pluss at pinnen på hjulsylinderen virket på armen til håndbrekket og ikke skoen. Ryker da håndbrekkwiren har en ikke bremser. Øverst hadde bremseskoen da lagt seg mellom trommel og skjold da det her ikke var bremsebelegg på øvre skoen. Av 4 hjul har jeg da sjekket 3 og alle har graverende feil. Her må jeg skifte bånd i det minste og montere langt bånd bakerst. Noen kan lure på forskjellen på sko fremme og bak, og det er ikke umiddelbart synlig, men legger en dem ved siden av hverandre ser en at nye bånd har tykkere bremsebelegg til framhjulene. Etter dette funnet tok jeg kvelden. Bare lykkelig over at jeg kun har kjørt den 12 km til og fra EU kontrollen i tettbebygget strøk=lav fart. Kom i går i kontakt med en fyr som hadde en del BMW seter og utstyr til modifisering av dem, så skal bli artig å se hva som dukker opp i bilen etterhvert.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Tir 14 Mai 2019 10:51

Godt at du får ryddet opp i dette, og at bilen ikke ble solgt til en som bare skulle bruke den som den var.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Tir 14 Mai 2019 13:21

Tenker bare på om selger hadde fått den igjennom EU hos sitt lokale verksted, som han tilbød meg å gjøre, og personen som hadde kjøpt den forulykket etter kort tid fordi han trodde bilen var ok. Jeg har ikke rørt bremsene før EU annet enn å justere de til lik motstand og strammet håndbrekket en tanke. Innvendig i bremsetromler var det ren katastrofe! Kanskje siste hjulet er ok? Blir spennende :-). Må bare gå "sport" i å finne feil hehe. Kjøpte meg forresten en skjermbuevalse i går. Monterte det nye hjulet bak, og det er ikke langt utenfor skjermen.. Tenker at om jeg får skjermen ut et par tre cm så skal det være ok klaring. Tror jeg må lage et mothold for å få til en fin brett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Ons 15 Mai 2019 11:19

Framhalssoga om bremsene på denne bilen fortsetter. Hvordan var så 4.de hjulet? Foruten at båndene også her hadde byttet plass så det ved første øyekast greit ut. Synes trommelen så litt rart slitt ut, men tenkte ikke så mye på det før etterpå. Da jeg skulle bytte om båndene ble det en annen historie. Armen for håndbrekket var bare satt på plass. Ingen klips på baksiden, og det virker jo så lenge en ikke bruker bilen. Heldigvis hadde jeg et klips på lager. På begge sidene bak satt den trapesformede skiven oppe dønn fast, så her måtte det varmes for å få den løs. Monterte nye i samme slengen. Så skulle trommelen på plass, men det viste seg at den hadde feil koning på akselen slik at den stoppet 5mm før den var helt inne. Så ut som om det var kontakt hele veien. Så da måtte jeg hente en avlagt en etter bytte til nye på "Gråbein" tidligere. Den er i grenseland slitt men godstykkelsen er grei. Nå er ihvertfall bremsene ok så jeg kan kjøre i nabolaget uten å drepe noen før det blir nye tromler og bånd foran. Da mangler det bare å bare å skifte en støtdemper bak og foringer på Panhardstaget så skal understellet være i orden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron