Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 27 Apr 2019 21:25

Ikke så enkelt viser det seg. Armen var alt strammet så langt den går. Jeg har åpnet clutchhuset og alt der ser bra ut såvidt jeg kan avgjøre. Det eneste avviket jeg kan se er at gummipakningen akslingen for clutchpedalen sitter i (nr 3 på figuren) er blitt deformert, sånn at akslingen nå sitter noen millimetere lengre fremover (mot venstre på figuren), sånn at avstanden mellom akselen og armen til clutchhuset nå er noe lengre enn den opprinnelig var. Vet ikke om det er nok til å forklare dette?

Bilde
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Lør 27 Apr 2019 23:26

Er du sikker på at overføringene ikke er slitt. Her er det jo mekanisk overføring hele veien. Begynn ved pedalen og se på slitasjen på slitasjen på stagene. Pakningen er bare et støvdeksel, men akseltappen som går inn kan være slitt. Da oppstår problemet som Eskil1d forklarte litt før i tråden. Mulig overføringene på sveises opp og tilpasses på nytt. Gjelder også hull i overføringsarmene som ofte blir litt ovale.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Søn 28 Apr 2019 11:33

Staget nr 11 må trolig justeres lengre. Men noen ganger er det ikke gjenger nok for å oppta slakk i leddene.
Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 29 Apr 2019 07:47

Torbo2 skrev:Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?

Enig. Jeg plukket alt fra hverandre hos meg, sveiset opp, filte til og monterte. Hullene måtte gjøres mindre og akslingene bygges større.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 21 Mai 2019 20:04

Hei folkens.

Jeg har fått i orden clutchen ved å fore ut ca 2 mm mellom 7 og 8 på tegningen. Det gjorde susen.

Men nå starter den ikke.... En kontroll av tennplugger avslørte at disse var helt svarte av sot. Jeg har tidligere lagt merke til at den sotet litt, men tenkte ikke at dette var så farlig; jeg regnet med det var konserveringsmidler tilsatt under motoroverhalingen, evt oljen jeg hadde direkte i sylindrene før første start. En kontroll av oljenivået avslørte at det har forsvunnet mye olje! Nivået lå ca en cm under min-merket! Jeg har nå forsøkt å rense tennpluggene med rødsprit og etterfylt olje, men fortsatt ingen start. Har tenkt å la det hele roe seg litt nå, og så prøve igjen om noen timer.

Kan den virkelig brenne opp mot 1 liter olje på 20-ish minutter tomgangskjøring? Hvor kan oljen ellers ha blitt av? Den har i alle fall ikke rent ut på undersida, der er det bare dråper. Og må jeg ut og handle tennplugger?

[Edit]: Ser at slitte/skadede stempelringer eller ventilstyringer kan forårsake dette. *grøss*
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Mai 2019 22:11

Første start av motor vil alltid medføre stort "forbruk" av olje. Dette fordi systemet er helt tomt for olje. Bare oljefilteret tar nesten en liter. Vedr soting. Sikker på at ikke forgasseren flyter over. Burde kanskje hatt en gjennomgang/overhaling. 445.no driver med slikt. Har du gnist og riktig bensinmengde bør dette gå helt utmerket. Sikker på at du ikke er tom for bensin?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron