Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 27 Apr 2019 21:25

Ikke så enkelt viser det seg. Armen var alt strammet så langt den går. Jeg har åpnet clutchhuset og alt der ser bra ut såvidt jeg kan avgjøre. Det eneste avviket jeg kan se er at gummipakningen akslingen for clutchpedalen sitter i (nr 3 på figuren) er blitt deformert, sånn at akslingen nå sitter noen millimetere lengre fremover (mot venstre på figuren), sånn at avstanden mellom akselen og armen til clutchhuset nå er noe lengre enn den opprinnelig var. Vet ikke om det er nok til å forklare dette?

Bilde
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 105
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Lør 27 Apr 2019 23:26

Er du sikker på at overføringene ikke er slitt. Her er det jo mekanisk overføring hele veien. Begynn ved pedalen og se på slitasjen på slitasjen på stagene. Pakningen er bare et støvdeksel, men akseltappen som går inn kan være slitt. Da oppstår problemet som Eskil1d forklarte litt før i tråden. Mulig overføringene på sveises opp og tilpasses på nytt. Gjelder også hull i overføringsarmene som ofte blir litt ovale.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2745
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Søn 28 Apr 2019 11:33

Staget nr 11 må trolig justeres lengre. Men noen ganger er det ikke gjenger nok for å oppta slakk i leddene.
Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?
Torbo2
 
Innlegg: 4609
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 29 Apr 2019 07:47

Torbo2 skrev:Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?

Enig. Jeg plukket alt fra hverandre hos meg, sveiset opp, filte til og monterte. Hullene måtte gjøres mindre og akslingene bygges større.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5715
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester