"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Hengeren er stiligere lukket :-). Bilen inni er mer sliten enn bildene viser også, så blir en del lakking..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Du skal vel ha den som «ungdomsbil», og da trenger den ikke være så fin i lakken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Bør ihvertfall være lakk på den hehe. Mer eller mindre nedslipt lakk ned til grunningen på førersiden. Skal se litt nøyere på den i dag. Må se om jeg kan finne en nøkkel som kan passe til døren også.. Er en del å ta tak i som ikke er opplyst om. Batteriet var flatt også. Typisk Biltemabatteri. Kjøpt i november i fjor, men hadde bare 5.1 volt hvilespenning i går kveld. Satt noen timer til lading i går og lot det hvile i natt så nå er det oppe på 11.9 volt. Er ikke det første batteriet som har vært sånn i det siste året.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Litt mer gjennomgang i dag. Flyttet hengeren med hagetraktoren. Ikke ille når henger og bil veier 2,5 tonn tilsammen :-). Blir litt jobbing fremover ser jeg. En stropp igjen på eksosanlegg. Mangler fremre eksospotte og midtre oppheng. La om bensinledning og byttet filter samt fikk oljeeksos riktig vei (motsatt av B18). Mangler tilkobling til filter. Mangler også luftinntaksrør mot frontstykket. Mekanismen som holder baklokket oppe er vekk. Sikkerhetsbeltene er fjernet. Førersetet har bare varetrekk. Det under er fjernet. Her har jeg tenkt å bytte ut setene uansett om jeg får tak i noen gode fra en annen tredørs bil. Vil ikke ha skinnseter. Har sett litt på BMW 3 serie 3dørs. Vi får se hva som dukker opp. Ellers må det skiftes foringer på nedre bærearmer, men det har jeg planlagt å gjøre. Fjærer må byttes foran, og de har jeg fått tak i. Skvettlapper glimrer med sitt fravær, men det visste jeg. Det som er dritt er at alle småting som normalt er tilstede når en får tak i noe gammelt her glimrer med sitt fravær. Selv dørhendlene innvendig mangler fjærer bak trekket, og jeg vet ikke om det skulle ha vært plastbrikker mellom trekk og hendler. Selv pinnene mangler et par steder. Det som ser bra ut er karosseriet, og motoren går ihvertfall pent på tomgang. Var tendenser til banking av noe slag når jeg ga gass, men det kan være skjørtebank på kald motor med litt choke. Svetter litt olje selv om alle pakninger er byttet og motoren overmalt.
Flytting av henger på 2.5 tonn med hagetraktor
Flytting av henger på 2.5 tonn med hagetraktor
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Men, når en har fått liret av seg det meste og fått skuffelsen litt på avstand må en jo se videre. Dette kan jo bare gå en vei, nemlig fremover. Planen var jo å lage noe eget ut av dette, så får det være at en må bruke drøyt 10-12k på å få utgangspunktet opp på den standarden en trodde bilen hadde før en putter på innkjøpte deler for drøyt 30k på toppen.
Så hvor begynner man med tilnærmet kjørbar bil med tilsynelatende bare overflaterust og sliten lakk. Pri 1 er bremsene. Den har høy pedal og håndbrekket tar der det skal, men bremsevæsken er mørk. Den må byttes før noe annet, og da ikke bare det som er i beholderen. Siste PVmagazinet hadde en artikkel om det. DOT 4 eller 5.1. Nå er det mekke og smøretreff i Oslo og Akershusavdelingen lørdag 27.4 så da får jeg tak i prøveskilt og tar en tur dit. Der er det bremseruller også. Men før den tid må eksosanlegget henges opp da det henger i en sliten gummistropp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

For ordens skyld så har jeg nå blitt enig med tidligere eier om en refusjon av deler av kjøpsbeløpet, så når jeg får det er den saken ute av verden :-).
Da er det bare jobben igjen..
Satser på å få den på bukken i kveld en gang, så da er en i gang i morgen kveld etter jobb. Må ha den kjørbar til smøretreffet på lørdag..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by esk1ld »

Godt at det ordnet seg på en grei måte ved at du og tidligere eier kom til enighet :) Litt mer arbeid enn først antatt, men du får nok en god bil ut av det der til slutt skal du se!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

God bil er det meningen at det skal bli. Bestilte EU og prøveskilter til 30/4 i dag. Da har jeg en kveld til å få ting i ordenmen det bør gå bra. Har laget meg en liste som begynner å bli lang, men bør rekke det på en helgedag. Hele forstillingen skal ned minus bærebru. Det inkluderer bytte av bremsevæske og lufting. Mulig jeg også skifter bremseslanger, da de kan være dårlige. Motoren må flyttes da eksisrøret tar borti ramma. Og en del andre smådetaljer. Heldigvis kan verkstedet gamle biler. De vet også at gamle Volvoer lekker olje som gamle Harley Davidson motorsykler. Lekker de ikke er de tomme for olje. Lager et resyme når jobben er gjordt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Jeg har et lager av nye bremseslanger hvis du trenger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

De elementære tingene har jeg, men alle smådetaljer vil det ta tid å lage en liste på. Alle små duppeditter, deksler og klips f.eks. Har ikke hatt tid til å forske så mye på den ennå. Har hatt nok med å rydde plass i garasjen til 4 biler. Men har nå fått inn 3 ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Har hatt nok med å rydde plass i garasjen til 4 biler. Men har nå fått inn 3 ihvertfall.
Skulle ikke du selge en Fiat.....? :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Jepp, må bare bli ferdig med det jeg skulle gjort i vinter.. Min form om vinteren er ikke god.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Litt oppdatering på status om noen lurer på om bilen nå bare blir hensatt på grunn av skuffelsen med tilstanden.
Vel, svare er NEI. Men det vil ikke gå like fort å sette den i stand som planlagt. Dette da det er mye grunnleggende som må på plass først.
Søndag ble det tid i garasjen og forstillingen fikk seg en omgang. Nye foringer, fjærer, stabstag og støtdempere. I tillegg ble nedre bærearm sveiset da den hadde en sprekk i sveisen i fjærskåla. Det ble også byttet en del bolter og foringer som hører til hjulspindelen for å få det thight (Ene spindelen var helt løs oppe og nede!). Deretter ble eksosanlegget hengt på plass, og motoren flyttet slik at ikke eksosrøret tok bort i rammevangen. Bremsene ble justert. Tirsdag bar det til verkstedet for EU godkjenning da jeg hadde bestilt time og fått meg prøveskilter. Ja den ble godkjent med et skrik, men på vei hjem ble det klart at bremsene må overhales. Da gikk det metall mot metall i ene trommelen.. Med andre ord ikke et røverkjøp kan man si. Dette er en redningsaksjon!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Gratulerer med EU-godkjenningen!
Et tips fra meg: Sett PV'n til side noen dager og få klargjort Fiaten for salg.
Det er nå det blir lett å selge cabrioleter, og så er du kvitt den fra tunet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Takk for det. Prioritert litt Fiat og andres biler noen dager, men i dag stakk jeg innom "Biltilsynet" og fikk vognkort som passet med skiltene jeg har fått laget. Brukte 5 min :-). Det viste seg at det ikke er mulig å registrere en avregistrert bil via Vegvesenet sine sider. En må innom en trafikkstasjon for å få ordnet papirene.
Så med skilt på bilen vil det se litt mer ryddig ut rundt huset.
Det skal også sies at grøvre stabstag og gassdempere virkelig kler denne bilen godt. Tar fartshumper pent og er stødig i svingene uten å være for hard.
Da blir det prioritering av nytt dashboard på Fiaten i kveld. Det er ferdig tilpasset, men må limes på plass. Deretter blir det å skifte til gassdempere foran og bak på "Blåmann". Kan jo ikke ha to PVer med forskjellig oppførsel på veien :-).
Ellers vil nok favoritten ligge litt ned på prioriteringslista fortsatt en stund. Litt vedlikehold og istandsetting av understell etc blir det, men det store kommer ikke før høsten etter at den har fått seg litt ny lakk. I mellomtiden får jeg komme med enkelte bilder av hvordan understellet har blitt oppdatert :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply