Su forgasser B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
B16Sport
Posts: 39
Joined: Wed 17 Aug 2011 13:03
Location: Bosberg

Su forgasser B16

Post by B16Sport »

Trenger tips ang HS4. Hadde lekkasje fra munnstykke på bakre gasser. Skiftet de 3 korkpakningene etter at de hadde ligget i olje i et døgn.
Fortsatt er det lekkasje. Noen som har tips? Hvor mye skal man skrudd til mutter som holder munnstykke? Begge gassere har vært tette i minst 10 år nå siden forrige skifte.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Su forgasser B16

Post by Reodor57 »

Hei

Kjører selv med dette oppsettet på min Duett. Er det fra dysa den lekker så kan det være de ørsmå pakningene inne i dysa på forgasseren. De store er som regel tette. Det som får de til å lekke er bensinen som spiser opp pakningene. Det finnes en ny type ventil med pakninger som skal gjøre dette tett og tåle dagens bensin. Vet ikke om Jørgenrud har dette settet, men en kan jo spørre. Det heter Superdry. Ulempen er at en må skifte hele innmaten da de nye gummipakningene ikke passer gamle dysene. En må også passe på at en sentrerer dysa riktig slik at stempelet går fritt. En skal høre et klakk når en slipper det fra toppen. Deretter skrur en til godt og tester igjen. Det er kun nedre "mutteren" som en justerer forgasseren med som skal være løs. Tror kanskje du også må bytte den delen av dysa som du drar ned når du drar på choken. Denne er nok slitt utvendig slik at det lekker. Grunninnstillingen på forgasseren er fjærbelastet justeringsmutter helt inn og så 2,5 omdreininger ut. Det øker også presset på pakningene slik at de utvider seg.
Håper dette ga mening
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
B16Sport
Posts: 39
Joined: Wed 17 Aug 2011 13:03
Location: Bosberg

Re: Su forgasser B16

Post by B16Sport »

Hei igjen,

Jeg vet det er justermutter som er nederst og at man skrur fast munnstykket med den øverste. Det jeg ser er at lekkasje kommer utv på munnstykke.
Jeg har demontert på nytt nå og lagt korkpakningene i olje nok en gang og så får jeg prøve å sette sammen på nytt. Synes det er rart dersom det er selve munnstykket som er slitt da bilen ikke er kjørt mange bil siden forrige bytte. Er ikke sikker på hvor hardt man skal skru til munnstykke. Er vært dødt en stund på denne operasjonen da jeg har jobbet litt med 62 mod som glatt igjennom PKK idag.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Su forgasser B16

Post by Reodor57 »

Hei da har vi noe felles der. En bil med B16B og en 62 med b18-20 som nylig har gått igjennom pkk. Tettingen rundt munnstykket er bare fjærbelastet, men problemet er bevegelsen når en drar på choke. Det skal uhorvelig lite til før pakningene får små sår, og moderne bensin spiser opp pakningene uavhengig av hvor mye en kjører. Derfor har de tatt frem "superdry" settet som har gummitetting. Sjekk at munnstykket/dysa du trekker ut og inn med choken er 100% ren blank i overflaten. En minste ripe her får det til å lekke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply