Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Fri 15 Feb 2019 08:51

Noe nytt om oppstart?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Sun 24 Feb 2019 14:48

445 wrote:Noe nytt om oppstart?
Ja! I går! Startet uten vidreverdigheter, men så har den også alltid vært lettstartet. Lot den gå på tomgang til den nådde driftstemperatur. Var litt spent på hvor pent den ville gå med tanke på at bensinen er 6-7 år gammel, men så ikke ut til å være noe problem. Nå er det oljeskift og ny stramming av topp! :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Sun 24 Feb 2019 15:01

Gratulerer med oppstart. Husk å justere ventiler etter stramming av topp. Gammel bensin kan være skummel, men dersom ventilene ikke henger når du skal justere dem så bør det ikke være noe problem. Vent til april med å fylle på ny da vinterbensinen vil gi trøbbel når det blir varmere i været.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Sun 24 Feb 2019 15:06

Reodor57 wrote:Vent til april med å fylle på ny da vinterbensinen vil gi trøbbel når det blir varmere i været.
Gratulerer herfra også!
Enig med Reodor. Dette opplevde jeg i fjor. Fylte tidlig. Første tur i varmt vær så kokte bensinen i flottørkammeret.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Mon 08 Apr 2019 19:44

Clutchen tar ikke! Har justert tenning med stroboskop, og skulle ut på første kjøretur. Får ikke satt den i gir, skraping av tannhjul som om man prøver å gire uten clutch. Står clutch-armen utenfor sporet sitt eller er det en enklere løsning?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 » Tue 09 Apr 2019 07:34

Betyr det at clutchen ikke løser ut?
Altså at hvis du setter bilen i gir (FØR) du starter motoren, holder clutchen inne og så starter, så hopper bilen fram (eller tilbake hvis den står i revers)?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Tue 09 Apr 2019 10:52

445 wrote:Altså at hvis du setter bilen i gir (FØR) du starter motoren, holder clutchen inne og så starter, så hopper bilen fram (eller tilbake hvis den står i revers)?
Ja. Med bilen i gir flytter den seg, uavhengig av om jeg bruker clutchpedalen eller ikke. :(
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Tue 09 Apr 2019 11:11

Har du sjekket overføringene? Du skal bare ha en ca 2-3mm klaring mellom bolt/strammemutter og arm når armen har dratt lageret inn mot clutchdisken. Har du satt inn en ny lamellplate mens den gamle var slitt vil det bli en helt annen stramming.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Tue 09 Apr 2019 12:21

Reodor57 wrote:Du skal bare ha en ca 2-3mm klaring mellom bolt/strammemutter og arm når armen har dratt lageret inn mot clutchdisken.
clutch.png
clutch.png (69.53 KiB) Viewed 912 times
Altså; max 2-3 mm "slark" mellom 4 og 5 her, når clutchpedalen ikke er tråkket ned?


Såvidt jeg husker er det ganske tight her, og jeg kan ikke huske at det ble nevnt noe om byttede cluthclameller fra Ski Motorservice. Skal uansett sjekke når jeg kommer hjem.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Tue 09 Apr 2019 13:18

Ja, men armen(4) skal da være dratt så langt tilbake som du kan for hånd før du justerer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Å hive ut en motor....

Post by esk1ld » Tue 09 Apr 2019 19:31

Sjekk også at ikke foringen (nr. 3 på illustrasjonen din over) er defekt. Denne skapte tilsvarende problemer/symptomer for meg på den 544’n jeg hadde tidligere. Skjedde over natten at clutch ikke ville ta, ved bytte av denne foringen var alt i skjønneste orden igjen :)

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Thu 25 Apr 2019 22:13

Da har jeg sjekket clutchen; den hadde over en cm dødgang, så der var det forbedringspotensiale :)

Jeg strammet den til jeg synes det var nok, og resultatet var litt overraskende: Jeg får den nå i 2. eller 3. gir, men ikke i 1. eller revers. Jeg mistenker at armen fortsatt er ørlite for kort, og at synkroniseringen gjør at jeg får den i gir i 2. og 3. Det er i alle fall den eneste forklaringen jeg greier å komme på som forklarer det. Hva mener ekspertisen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Fri 26 Apr 2019 06:28

Den løser fortsatt ikke helt ut. Men det kan nå være at lageret i midten på svinghjulet dr litt tregt slik at det drar med seg akselen inn i girkassa. Om lageret dr nytt er det litt tregt i starten, og denne motoren har stått veldig lenge. Prøv å sette den i 1. Gir når motoren står. Hold clutchen inne og start motoren. Hold pedalen inne i et par minutter mens motoren går. Sjekk også hvor pedalen tar. Tar den langt inne må en stramme litt til. Bør ta ca halvveies ute sånn i starten. Om det skyldes lageret i svinghjulet bør det nå ha gått seg til slik at du kan gire normalt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Rodtwitt444
Posts: 109
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 » Fri 26 Apr 2019 17:53

Testet nå. Start i 1. gir med clutchen inne går fint. Lot den gå en stund før jeg testet å slippe clutchen, og den tar omtrent umiddelbart. Så armen er nok fortsatt ikke tight nok. Fikk den forøvrig ikke i 1. gir igjen med motoren i gang.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 » Fri 26 Apr 2019 18:52

Vel, da vet du hva du må gjøre. Stramme clutchen mer. Det at den tar umiddelbart er grunnen til at den ikke er mulig å sette i gir da lamellplata ikke slipper helt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply