"Ny" Favoritt på gang..

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

"Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Fre 22 Feb 2019 10:44

Etter å ha gitt opp drømmen om en Sport til en fornuftig penge og med nogenlunde rustfritt karosseri, så fant jeg ut at jeg måtte slå til på en grei 1962 mod Favoritt med B20 og M40 girkasse til en fornuftig pris. Min 1978 modell Fiat 124 Spider må da etterhvert finne seg i å bli solgt etter mange år med istandsetting og lite bruk. Deletilgangen til en PV er jo også suverent mye bedre!
Etter hva jeg vet er det liten eller ingen forskjell på en Sport og en Favoritt karosserimessig. De har samme understell, men forskjellig motor og girkasse. Resten er "pynt" og åpningsbare sidevinduer bak.
Så hva har jeg så tenkt å bruke en ny PV til når jeg har en 444 og 445 i garasjen fra før? Vel. Fiaten var ment som et litt sprekere leketøy (Samme vekt dobbel effekt), men på grunn av min størrelse blir jeg ikke helt fortrolig med kjørestillingen.. Den er også såpass moderne i formen at den ikke blir lagt merke til. Det jeg har sett når vi er ute å kjører en 444 eller 445 er at ungdommen tar tommel opp. De liker hva de ser, og da er jeg ved kjernen på tanken min med bilen.
En PV med litt tidsriktig styling vil kanskje skape litt mer interesse for klubben fra de yngre. Om den i tillegg blir litt modifisert i oppsettet slik at den holder fint følge med moderne biler på litt krokete veier uten å ødelegge bilen, så er det kanskje enda flere som kan tenke seg en slik en.. Det er jo en kjensgjerning at de fleste medlemmene våre ikke er 20 år lengre, og bilene vi kjører rundt i er mer og mer, bedre og penere enn når de kom ut av fabrikken.
Så med baktanken om at klubben neste år er 40år må vi som kan og har lyst (Og får lov hjemme) forsøke å reklamere for hobbyen vår så godt vi kan. I tillegg kan vi ha det gøy :-).
Bilen har ikke vært på veien siden ca 2013, men skal være et enkelt objekt. Skrur såpass mye på disse at en nedplukking, gjennomgang og oppbygging til "basisbil" for EU kontroll, bør gå på noen kvelder.
Gjenstår bare få hentet den hjem når snøen går.. En har jo i år både Kristi himmelfart og Pinse rundt de tider...

Legger ved et bilde av utgangspunktet for sensommerens leketøy :-).
446_820210244.jpg
GLISET :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Fre 22 Feb 2019 10:46

Gratulerer!
Dette blir gøy.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Torbo2 » Lør 23 Feb 2019 13:56

Gratulerer!
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Lør 23 Feb 2019 14:17

Takker for det. Tror den kan bli morsom. Står litt langt unna så har ikke sett den annet enn på bilder, men de tyder bra. Tilnærmet helt rustfri er jo et godt utgangspunkt. Siste eier har hatt den siden 2007 og gjort gjevnlig vedlikehold på den. Tenkte å bruke en drøy helg på å få den klar for EUkontroll. River ned forstillingen og går over den og bremser grundig. Forstillingen har vi jo sett diverse svakheter med på smøretreffene. Nedre bærearmer kan være kalkede graver da de sprekker i sveisen til fjærskåla. Indre festeaksel kan være for slitt og kingbolter er et svakt punkt. Men alt dette har en grei prosedyre på å overhale. Kingbolter inlusive, så det går fort å fikse. Eneste problemet jeg ser som kan være et mulig problem er b20 motoren. Vel er den tilnærmet identisk med b18, men når jeg spurte biltilsynet om å få det i vognkortet så ville de ha opprinnelsespapirene på den!! De kjenner mao ikke sin Volvo lenger de heller... Jeg har også forsøkt å få dokumentert hva som er original innpress på felgene. Svar så langt er mellom 10 og 25mm mens en del sier de kjører med 0 på 5,5". Jeg vurderer 5" med 0, men de finnes med 13 også. Hva er best å kjøre med? ET er egentlig noe herk. Amerikanerne bruker ofte backface som er avstanden mellom baksiden av felgen og anleggsflaten mot trommelen. Den må jo være lik på alle felgene som brukes på PV for ikke å komme borti styrestag og øvre festet på kingboltarmen, men ET må endre seg etter bredden på felgen.. Siste nå på EU er at de kan henge seg opp i det også!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg esk1ld » Søn 24 Feb 2019 12:21

Gratulerer! Man får vel aldri nok biler i så måte :)
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Man 25 Feb 2019 21:19

For mange biler kan det fort bli... Men, nå har jeg ihvertfall bare bruk for ett delelager da 444 445 og 544 har tilnærmet likt delelager foruten motordeler, og ting som er laget for 6 eller 12 volt. Litt lettere med 12 volt da det er dagens standard, men ellers er jo 6 volt stort sett uproblematisk.
En tidligere eier av Favoritten har utvidet hullet til radioen til å passe moderne radioer. Men, det finnes rimelige retroradioer med USB, SDkort og AUX inngang så det har jeg bestilt. Syntes også den trengte litt innvendig oppgradering, så nye gummimatter ble bestilt i dag... samt deler til oppgradering av forstilling. Den skal uansett plukkes ned for å inspiseres.

Godt vinteren er på hell. Blir lang tur for å hente den med henger så snø over Dovre og ned Sunndalen vil en ikke ha. Utleiehengere har ofte ikke de beste dekkene heller er min erfaring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Man 25 Feb 2019 23:24

Vedr. utleiehengere: Da jeg kjørte Oslo-Haugesund-Oslo i januar 2013 for å hente en traktor så ble jeg tipset av J-O i O&A-avd om å leie henger på Statoil på Robsrud. Det var et godt valg på isete veier over Haukelid. Hengeren hadde gode dekk og var godt vedlikeholdt. Håper å kunne bli med deg. Kanskje vi får til at jeg kan låne trekkvogn på jobben, som da vi hentet Gråbein!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Man 25 Feb 2019 23:39

:-). Suverent. Gjør ikke noe det. Lang tur med to førere er bedre enn lang tur med bare en fører, selv om 90 mil på en dag har blitt gjort to ganger i fjor i jobbsammenheng. Da uten henger og med god langtursbil. Det er noe eget med biler med over 2,5 tonns egenvekt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re:

Innlegg 445 » Tir 26 Feb 2019 00:00

Alt går. 90 mil på en dag er greit, men det avhenger av hvor lang tid man bruker hos selger. På den annen side; du er nattmenneske og jeg er morgenfugl, så sammen er vi huntonitt - eller hva det heter...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Tir 26 Feb 2019 16:18

For å flytte spam lenger ned på lista så tar jeg en liten oppdatering på denne. American Racing felger med dekk innkjøpt i dag. Bare å håpe at de passer, men dybden på felgen mellom innerkant og nav er ihvertfall lik med 4,5 toms felgene som er standard. Innpress blir ca 6mm. Det sies at 5,5 tommere har 10 så da skal det være innenfor.. Mulig dekkene er litt brede men vi får se. I tillegg ble det sendt en større bestilling til Jørgenrud i går på interiør og polyforinger og stabstag til forstilling. Så delelageret blir raskt større med nye deler.
Fant noen gamle "Bullet" speiler også som kan bli tøffe om enn ikke helt brukbare i mitt forråd av kjekt å ha deler fra jeg var yngre. Blir jo nesten autentisk dette hehe. Mangler nå snart bare et førersete av Recaro type med sort og hvitt rutete mønster i midten. Har bare et passasjersete som jeg i sin tid brukte som førersete i en 1976 mod Renault 5 TS jeg hadde. Litt klønete å lene seg inn til midten for å få vippet seteryggen frem :-). Bilen bør absolutt glede seg til å komme i drift igjen :-).
Så et spørsmål: Hvor var det vanlig å plassere instrumenter som oljetrykksmåler, voltmeter etc ? Har to løsninger. Oppå dasjbordet i hus og under i brakett., men hvor praktisk er det? Ser det følger med et rektangulært brett til å ha oppå dasjbordet også til småting, men står det midt på eller vil en helst ikke ha det der? Turtelleren som jeg har som er 80mm blir montert på venstre side mot A stolpen tenkte jeg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Ons 27 Feb 2019 09:32

Reodor57 skrev:Så et spørsmål: Hvor var det vanlig å plassere instrumenter som oljetrykksmåler, voltmeter etc ? Har to løsninger. Oppå dasjbordet i hus og under i brakett., men hvor praktisk er det?

Tror det vanlige den gangen var å "klæsje" dem oppå dashboardet litt her og der. I alle fall så lenge vi snakker "ungdomsbil".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Ons 27 Feb 2019 11:32

Så da blir det ikke feil å sette opp en på toppen av dashbordet med to eller tre 52mm instrumenter i , i tillegg til da en løs turteller.. Har en 80mm VDO fra min første bil. Den kunne draaaaas til hele 5000 o/min (Opel Kadett 1,1 N). Det litt artige er at jeg fortsatt har minner om at jeg med den bilen kjørte forbi en PV med samme farge som jeg nå har kjøpt, men som da selvsagt ga gass fordi han ikke ville ha meg forbi. Det var en skremmende opplevelse da det kom bil i mot, så jeg måtte nesten presse PVn i grøfta for å få lagt meg inn før motgående bil traff. PVn ble selvsagt frakjørt etterpå da han la seg tilbake til 15-20 km under fartsgrensa. Svake biler er ikke å spøke med når en må bygge opp fart en km på forhånd for å komme forbi lusekjørere med sterkere bil som eier veien hehe.
Tenkte å ha voltmeter og oljetrykksmåler. Tempmåler er det jo på bilen. Så kanskje en analog klokke hadde vært tingen? Amperemeter er ikke så nøye når en har voltmeter og ladelampe. Da trenger jeg også bare en ledning ut til motorrommet.
Artig med litt grublerier og funderinger :-). Må ikke kjøpe inn for mange ting heller, da jeg ikke vet hva som kan følge med av smådeler før jeg har hentet den..
Fjernlys bak grillen blir det, da jeg har noen gamle flate Bosch lykter liggende :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Ons 27 Feb 2019 13:24

Fikk akkurat beviset på at det lønner seg å ha en Volvo PV/veteranbil. Bestilte deler på mandag kveld. I dag har alle delene kommet til lager. En Opel GT 1970 modell jeg hadde måtte jeg lete i ett år før jeg fant nye bakhjulslagere på EBay! (GM hadde selvsagt laget egne lagere på denne, så de var ikke standard) Fiaten tar også noen uker å få deler til. Her tar det altså i underkant av to døgn! Nesten bedre enn nybil, og definitivt bedre enn Tesla hehe.
Tommel opp for Jørgenrud!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Tor 28 Feb 2019 17:21

Da ser det faktisk ut som om Favoritten igjen kommer "hjem" fra å ha bodd helt oppe i Ballangen i mange år, uten å være registrert i mer enn 14 dager der, til den via Trøndelag gikk nedover til Nordvestlandet. Spørsmålet er om den da egentlig burde få igjen de skiltene den hadde fra den ble registrert i 62 og til 84 som er et 6 sifret Oslo nummer uten bokstav. Dvs dersom det er ledig.. Føler en bør feire hjemkomsten med "noe".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Tor 28 Feb 2019 17:36

Uten tvil!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest