Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 28 Jan 2018 11:53

Korkpakning en ligger muligens ikke riktig dersom det lekker når du fyller olje. Det hender de små leppene som holder pakningen kommer i veien når du skrur toppdekselet på topplokket. Ellers kan en legge pakningen ca en halv time i lunkent vann før en skrur den på. Den vil da forme seg etter kanten. Tenning må alltid sjekkes, da oljepumpen kan ha endret stilling. Det er akselen på oljepumpen som driver fordeleren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg automania » Tor 01 Feb 2018 04:25

Hei ser du har malt blokka ,husk og fjerne maling pa anleggsflater for pakning det har lett for og losne og lekke etter en tid.
automania
 
Innlegg: 58
Registrert: Tor 06 Okt 2011 22:17
Bosted: Kongsberg

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 14 Okt 2018 13:55

Da er jeg i gang med innspurten! Et lite spm i forbindelse med tenningsjustering: I instruksjonsboka står det "...vrid fördelarens hus medurs tills bryterkontakterna sluter ". Hvordan ser jeg at "bryterkontakterna slutes"? Hadde en liten gnist i stiften de første forsøkene på omtrent rett sted, men det var på litt forskjellige steder hver gang, og nå er det ingen gnist mer.

Nå er det bare tenninga + bytte en vannledning, så vrir jeg om nøkkelen!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 14 Okt 2018 15:56

Tenning stilles med stroboskop når den er startet opp. Stilles på 21 grader ved 1500 omdreininger. Grunninnstilling 5 grader forbrenning ved stillstand. Koble øå en prøvelampe mellom pluss på batteriet og ledningen mellom coil og fordeler. Den thnne ledningen. Når lampa lyser er stiftene lukket. Det skal ikke være gnist på stiftene. Det sørger kondensatoren for. Så om gnisten er borte er kondensatoren ladet opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Søn 14 Okt 2018 17:28

Rodtwitt444 skrev:Hvordan ser jeg at "bryterkontakterna slutes"?

Du tar av fordelerlokket og ser når stiften lukker. Er du usikker kan du bruke multimeter/prøvelampe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 15 Okt 2018 14:00

Bare et lite tips før du starter en motor som har stått så lenge som din. Ta ut pluggene og dra den på starteren en 30-40 sekunder slik at du får opp oljetrykket raskt ved oppstart. Ta gjerne en liten teskje med olje i hver sylinder også før du setter i gang med dette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Tir 16 Okt 2018 22:44

Tenning skjer akkurat da stiften åpner. Før i tiden brukte vi sigarettpapir i mellom stiftene, og da det slapp var motoren på tenningstidspunktet. Er det treghet i vakum- elelr sentrifugalreguleringen, kan det forstyrre tenningen, slik at den kan bli for høy eller lav. Har et ferskt eksempel op det. i slike tilfelle, eller for den sakens skyld alltid om mulig så er stroboskop best og mest nøyaktig uansett.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 10 Feb 2019 17:15

Forumets lengste tråd (antar jeg? Har ikke sjekket...) nærmer seg slutten! Alt er ferdig montert, kun slapt batteri som hindret meg å starte motoren i dag. Såfremt det ikke dukker opp noe uforutsett sees vi nok på vårens smøretreff.

Et par spørsmål likevel:
- Får kun tak i stroboskop til 12V-anlegg. Kan keg bruke det?
- Det kom en liten røykstrime fra torpedoveggen i motorrommet når jeg tørnet motoren på starteren for å få oljetrykk. Vanskelig å se siden jeg satt bak rattet, men antar det kom fra der jord er festet til torpedoveggen. Dårlig kontakt?[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190210/db23124924795ae0aacff6b7cb21c05b.jpg[/img]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 10 Feb 2019 17:28

Strobo til 12 volt går bra om man bruker et 12 volts batteri til å bruke den. Alle kontakter bør gåes over, ikke minst de som gårfra batteriet til starteren og torpedoveggenhusk også flettakabelen mellom rammevangen og ene festebolten på starteren. Komtaktene må gjøres helt rene for maling og lakk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Ons 13 Feb 2019 15:17

Reodor57 skrev:Strobo til 12 volt går bra om man bruker et 12 volts batteri til å bruke den.


Et typisk eksempel på at noen ganger er svaret så enkelt at det er blir vanskelig likevel. Takker :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg automania » Ons 13 Feb 2019 15:19

Som Teodor sier 12 v er kun for og drive stroboskoplampa signaler får du fra klemma på pluggkabel sylinder nr 1
automania
 
Innlegg: 58
Registrert: Tor 06 Okt 2011 22:17
Bosted: Kongsberg

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Ons 13 Feb 2019 15:26

Første forsøk på start var nesten vellykket. Hadde en skvett olje i hver sylinder og dro motoren rundt på starter uten kompresjon og med frakoblet bensinslange til oljetrykket kom. Skrudde sammen alt og dro starteren i det som føltes som en liten evighet, inntil jeg måtte avbryte pga. varmgang i kontakten på starteren. Tydeligvis misset på rengjøring der....

Begge bensinfiltrene ble fylt med bensin, men ved inspeksjon av tennpluggen fra sylinder #1 virket den helt tørr. Det viste seg at jeg hadde glemt å skru til vakuumslangen fra fordeleren... Ser uansett lovende ut for forsøk #2, kanskje jeg rekker det i kveld...
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Ons 13 Feb 2019 16:00

Husk full choke. Pump gjerne en 5-10 ganger på gasspedalen også før du drar starteren rundt. Ikke gi gass når du drar på starteren. Choken vil dra på nok gass. Har du byttet kamaksel må motoren gå på rundt 2000 omdreininger i en 15 minutter for å kjøre den inn. Husk at du har manuell pumpe på bensinpumpa på B16 motoren for å få bensin frem til forgasseren. Pumpt til du ikke merker forskjell og har hørt at forgasseren fylles. Vakuumslangen har liten effekt på om den starter eller ikke.
Lykke til :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Ons 13 Feb 2019 16:55

Reodor57 skrev:Husk at du har manuell pumpe på bensinpumpa på B16 motoren for å få bensin frem til forgasseren. Pump til du ikke merker forskjell og har hørt at forgasseren fylles.

Dersom pumpen bare suger luft, så må du trolig "leske" den med en skvett bensin.
Lykke til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Ons 13 Feb 2019 16:59

Eller "Dramme" den som vi sa om gamle båtmotorer, men det er litt mer tungvindt med B16 da luftfilteret ikke er det enkleste å ta av og på.. Startgass kan også fungere..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester