Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 09:11

Da lar jeg brønnen være som den er i første omgang, den har tre lag med Arcanol og to med Bengalakk slik at det bør holde en stund.

Jeg har bygget om bakre feste for karosserisnurren for å få bedre plass under til monteringsarbeidet.

Bilde

Snurrepunktet er flyttet litt bak slik at bagasjeromsluken kan åpnes og lukkes uten å ta borti, måtte også vinkle den ned noe på venstre side slik at skjermen kan tilpasses mens den står i snurren.

Bilde

Jeg bommet litt her først slik at jeg måtte omarbeide litt slik at det var plass til skjermen.

Bilde

Har ryddet litt i garasjen etter karosseri arbeidet, det er kjekkere å jobbe da. Den lille benkboremaskinen fra Bosch er en fantastisk sak, trinnløs med to gir, kraftig motor med tilnærmet konstant moment på alle turtall. Har brukt stor hullsag i karosseriplate og det greier den tilsynelatende uten anstrengelser, anbefales. Den lille benkesliperen fra Biltema er imidlertid ikke noe tess, veldig svak.

Da blir det litt indretjeneste før en ny økt i garasjen
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 20:38

Da har jeg hatt litt kvalitetstid i garasjen og har fått smurt et strøk med Bengalakk under bilen. Torpedoveggen er også igjen, den får jeg ta en annen dag.

Bilde

På torpedoveggenstår det et nummer (tre siste tall i Ch. nr), pleier dere ta vare på dette eller blir det vanligvis lakket over?

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Lør 03 Nov 2018 20:56

På duetten min står hele nummeret. De likte å se det på biltilsynet når jeg viste den. Synes det er litt sjarmerende jeg da. Er noe av historien liksom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 21:54

Ja det er jo en del av historien, ser det litt for meg når de skriver det på etter lakkering. Jeg har vasket det reint og gitt det et strøk med klarlakk i første omgang.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 06 Nov 2018 22:09

Da har jeg lakkert et strøk til med Bengalakk under bilen. Fikk en fargekode hos Reodor57 som var så nærme originalt som det lar seg gjøre, den jeg hadde på første strøket var litt mørk.

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Nov 2018 22:48

Blir helt suverent det der!. Bra koden funka :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Ons 07 Nov 2018 07:05

Siffen skrev:Har ryddet litt i garasjen etter karosseri arbeidet, det er kjekkere å jobbe da. Den lille benkboremaskinen fra Bosch er en fantastisk sak, trinnløs med to gir, kraftig motor med tilnærmet konstant moment på alle turtall. Har brukt stor hullsag i karosseriplate og det greier den tilsynelatende uten anstrengelser, anbefales.


Liker også å ha det ryddig, når det er mulig :-)
Har sett på den benkebormaskinen tidligere, og synes den så fin ut. Med disse god-ordene fra deg så blir det nok en slik når jeg skal bytte ut billig-maskinen jeg har i dag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Ons 07 Nov 2018 07:13

Siffen skrev:Min far har dreiebenk stående slik at jeg spente toppen opp på planskive og dreiet av ca 0,5 mm,

Bilde



Det må være et "beist" av en dreiebenk som kan ta topplokk!
Har du noen flere bilder av topplokk-dreiingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Ons 07 Nov 2018 23:36

Dreiebenken er ikke så veldig stor, men har et søkk ned framfor spindelen slik at det er plass til korte emner med stor diameter. Ene delen av vangen slutter ett stykke før de andre, viser på bildet under.

Bilde

Prøver med en liten filmsnutt fra dreiingen.

View My Video

Måtte kjøre med ganske liten omdreining og fint kutt med lav mating. Måtte ta to kutt for at det skulle bli bra. Tok en liten time på hvert kutt.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 13 Nov 2018 23:07

Da blir det dørene som er det neste delprosjektet. Jeg har egentlig to sett med dører der det ene settet er sandblåst og primet, men det er en god stund siden slik at jeg ser at det er de originale dørene som er minst rust på.

Bilde

Det var kjøpt inn reparasjonsdeler for nedre del av dørene for 30 år siden og disse er nesten like god, litt overflaterust som går lett bort.

Bilde

Dørene er rustet i bunnen slik at dette må byttes på begge. Er litt usikker på hvordan jeg skal sveise inn platen på utsiden for å få det rett uten for mange bulker. Har laget en mal av dørfasongen i sveiseområdet og har tenkt å feste denne i platen mens jeg sveiser slik at platene har riktig fasong når jeg begynner å sveise iallefall. Noen som har erfaring med sveising av dørplater? Skjermkantene sveiste jeg butt i butt, men der er det litt kurvatur som stiver av platen, her er det nesten flatt og stor overflate som lett bukter seg.

Bilde

Mulig at jeg lager en fals på dørplaten og legger nedre del i denne og helsveiser i skjøten, eventuelt punktsveise først. Skal lage noen testpaneler for å sjekke det ut.

Bilde

Noe av kanten er ganske bra og på bildet viser stoffet som Volvo tydeligvis brukte i skjøter der platene ligger mot hverandre. Ingen rust der.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg esk1ld » Ons 14 Nov 2018 09:24

Har fulgt med på tråden siden begynnelsen, men ikke kommentert tidligere. Må bare si at det er et imponerende stykke arbeid som blir/er lagt ned her, moro å følge med på, og regner med at fortsettelsen blir minst like bra :D
esk1ld
 
Innlegg: 322
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Ons 14 Nov 2018 09:34

På duetten sveiste jeg butt i butt. En cm sveis hoppe 10 cm og så en ny cm. Holdt platene sammen enten med magnet eller cleats er det vel de heter. Brettet plata rundt innerdelen og sveiste fast på innsiden til slutt. Vet ikke om det er vist godt nok synlig på tråden min med Gråbein men...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Fre 16 Nov 2018 07:29

Siffen skrev:Dreiebenken er ikke så veldig stor, men har et søkk ned framfor spindelen slik at det er plass til korte emner med stor diameter. Ene delen av vangen slutter ett stykke før de andre, viser på bildet under.
...
Måtte kjøre med ganske liten omdreining og fint kutt med lav mating. Måtte ta to kutt for at det skulle bli bra. Tok en liten time på hvert kutt.

Da fikk jeg oppdatert flash-player og sett på videoen. Spennende å se topplokk-dreiing "live".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Fre 16 Nov 2018 07:34

Siffen skrev:Noe av kanten er ganske bra og på bildet viser stoffet som Volvo tydeligvis brukte i skjøter der platene ligger mot hverandre. Ingen rust der.

Interessant! Tror vi at dette stoffet er sprøytet inn når døren var ferdig lagd, eller påført under produksjonen av døren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Fre 16 Nov 2018 08:26

Ser ut som tecktyl tynnstoff. Vet at duetten min var understellsbehandlet fra fabrikk, så ikke usannsynlig at PV også var det. Om så bilen har stått mye i garasje så vil det også ha kommet lite vann inn i døra som kunne legge seg i falsen. Da er det bare steinsprut utvendig som har fått det til å ruste. Denne døra så veldig ren ut innvendig. Ellers er tynnolje i dører aldri feil da det ikke hindrer drenasjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron