esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Tor 16 Aug 2018 08:53

Her ser det meste ut til å være i orden og dobbeltsjekket. Holder en knapp på Coilen. Ta ut tennledningen mellom coil og fordeler fra fordeleren og ha enden ca en cm fra gods. Vri så på starteren. Det skal da fly over en gnist mellom ledningen og gods. Ingen gnist? Sjekk så alle tilkoblinger til tenningslåsen under dashbordet. Om de er ok er det nok coilen som har tatt kvelden.
Tips: Nye 6V coiler vokser ikke på trær lenger, men Asbjørn som du sitter i hovedstyret i klubben sammen med nå, mener jeg har.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Tor 16 Aug 2018 09:17

Reodor57 skrev:Tips: Nye 6V coiler vokser ikke på trær lenger, men Asbjørn som du sitter i hovedstyret i klubben sammen med nå, mener jeg har.


Her er noen som selger nye 6V coil:
http://www.hmkshop.no/produkter/willys- ... oil-ign-6v
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5611
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Tor 16 Aug 2018 09:19

Tenkte mer på originalcoiler...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tor 16 Aug 2018 09:48

Tok ut tennkabel fra fordeler og la «mot» gods. Ingen gnist. Forsøkte for sikkerhets skyld også en gang med en helt ny tennkabel fra et reserve tennkabelsett jeg har liggende.
Koblinger til tenningslås ser jo grei ut, alt ser i allefall ut til å være på plass.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Tor 16 Aug 2018 09:52

Dratt i ledninger der også? (Kan være brudd, men lite trolig siden starteren slår inn) Da blir det nok ny coil dessverre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Fre 17 Aug 2018 08:32

Ja, dog med måte. Ønsker ikke skape nye problemer :lol: Får vel bite i det sure eplet å prøve å anskaffe «ny» coil.

Takk for gode tips så langt alle sammen! :)
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Man 03 Sep 2018 20:23

Har du fått tak i «ny» coil?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5611
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Torbo2 » Man 03 Sep 2018 22:01

Bare et tips til leserne her: Tenningen må ikke stå på når motoren ikke går. Når motoren står med tenningen på står det full spenning og masse strøm og derved effekt som coilen må kvitte seg med. Og her er det grenser for hvor mye effekt og varme den an avvikle.
Har ikke eksakte tider for når colien "knekker", men de som kan skje er at loddingene mellom primær- og sekundærledningen innvendig kan smelte og gi "vakkelkotakt" eller brenne av.
Når motoren går går det betydlig mindre strøm igjennom colilen, og ikke mer enn den er beregnet for.
Så en god regel er å ikke la tenningen stå på for lenge når motoren ikke går! - for å gjenta innledningen!
Opptil fem min er nok greit, men man kan bli forstyrret av en telefon eller en sms, og så har det plutselig gått noen farlige minutter for coilen.
For å antyde noe så tror jeg den kenkker etter en halvtime?
Dette kan medføre uforståelige motorfeil eller stopp...
Torbo2
 
Innlegg: 4559
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Man 03 Sep 2018 22:24

For oss som har elektronisk tenning vil vel ikke det være et problem, da ihvertfall 123 tenningen sier i sin manual at den kutter etter ett par sekunder om jeg ikke husker feil. Mulig det er kortere tid. Kokken vil vel heller ikke trekke strøm om stiftene står åpne, noe som sikkert er med på å gjøre at det ofte går bra. Jeg har ihvertfall gjort det til en vane og ikke ha bilen stående med tenningen på. Elektronisk tenning eller ikke. Godt poeng her Torbo2!!
Skulle nesten laget egen tråd på dette under teknisk.. Har opplevet at mange i år har fått problemer med coilen, som sikkert også henger sammen med det varme været i sommer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Torbo2 » Tor 06 Sep 2018 19:45

Som regel stopper motorene når et par stempler er på vei opp, og havner litt over halvveis, og da er stiftene lukket. Så poenget er der..
Skrur man motoren fram til et par stempler er 2-5 grader over øvre dødpunkt og det er bensinluftblandingsrester der, så starter motoren uten startmotor! :D (ikke alltid, men jeg har fått det til). Jeg diskuterete dette med en tysk bilingeniør hos VW i forbindelse med "start stopp" systemet, men han ville ikke tørre å bruke denne teknikken da et feilslag vil kunne medføre at man ble stående i et kryss og sperre...
Han skjønte ikke helt hva jeg snakket om med det samme, da dette ikke er A4-stoff... :D Men han var ikke fremmed for tanken, men kombinert med den vanlige startmotoren som safeing...
Noen coiler har kjøleribber, og det er flere grunner til det...
Torbo2
 
Innlegg: 4559
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tor 13 Sep 2018 23:21

Noe sen å svare, er på jobb for tiden...men ja, har fått takk i «ny» coil (+ reserve). Start på bilen har vi også fått etter coilbytte, men div. andre problemer har oppstått. Derav kom utreise, og bilen står fremdeles der den ble forlatt. Får se på det når man er hjemme og tiden tillater det igjen :wink:

Godt tips med tenning Torbo2! Nå tror jeg ikke dette har vært problemet hos meg, da tenningen aldri har stått på uten at motoren har gått såvidt jeg kan huske. Har jo ikke noe utbytte av det på denne bilen.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron