445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Kjørte den ut i går og lot den stå og varme seg opp litt. Har brukt "pasta" i skjøtene, og det har jo en tendens til å ryke en del ved oppvarming. Hørte at den var grovere i målet. Kjører med dette i 2018-sesongen, og høster erfaringer.
Originalt er bakre røret i Duett omtrent som et sugerør, så det er en betydelig forskjell i diameter.
Originalt er bakre røret i Duett omtrent som et sugerør, så det er en betydelig forskjell i diameter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Bilen har nå gått 150-200 mil i år, og jeg kan nok si at erfaringen med nybygd eksosrør er litt blandet.
Den ble så mye grovere i målet med Biltemas 2 effektpotter i serie at jeg bytte ut den bakre etter bare noen uker.
Den er fortsatt grovere i målet enn tidligere, og jeg lurer på om den gjenværende "effektpotten" skaper mer lyd enn om den ikke hadde vært der?
Den ble så mye grovere i målet med Biltemas 2 effektpotter i serie at jeg bytte ut den bakre etter bare noen uker.
Den er fortsatt grovere i målet enn tidligere, og jeg lurer på om den gjenværende "effektpotten" skaper mer lyd enn om den ikke hadde vært der?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Eksosrør er vanskelige greier. Men en ting er sikkert. Grovere rør gir mer lyd. B16 har jo også veldig tynnt rør bakerst etter potta, men de siste utgavene en får kjøpt har grovere rør bak. Det gir unektelig mer lyd. Jeg har derfor to potter på min selv om det ser litt rart ut med potte lavt under bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Jeg har også montert en potte midt under, Biltemas "effektpotte", da den var liten og nett, og ikke bygger for mye nedover.
Den ser slik ut: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000029747
Synes ikke den demper stort.
Mener at "automania" her på forumet anbefaler potter fra Torshov (nå THansen). Får sjekke hva de har der.
Den ser slik ut: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000029747
Synes ikke den demper stort.
Mener at "automania" her på forumet anbefaler potter fra Torshov (nå THansen). Får sjekke hva de har der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Dersom du bytter bakre røret til 1 eller 1,5 tømmer tror jeg det vil hjelpe mye. Grovt rør bak gir mye resonans bakerst i varebilen. Den har vel originalt 1 tom eller mindre som går rett ut bak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Ja, men vil ikke det "bremse" eksosen slik at jeg mister effekt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Demping av lyd koster effet. Den såkalte kost nytte effekten . Du har jo mye grovere anlegg enn meg, men jeg tror jeg har minst like mye effekt som deg. Har også to potter.. Finnes eksoshaler også med innebygget demping
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Har nå gjennomført en 40-50 mils Sverigetur med Duetten. Feriens andre langtur.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Herlig bilde, kjekt å se når bilene brukes!
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Merkelig. Får ikke opp bildet. Mangler det noe i kodestrengen tro? [img] til slutt feks
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Bildet og innlegget er lagt inn via mobilappen Tapatalk, og der vises det fint. Se at bildet ikke vises på forumet via nettleser. Skal redigere når jeg setter meg foran PC’n.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
La inn nettadressen, og da kom det fint opp . Sikkert noen sikkerhetsgrunner for at det ikke leses fra andre websider fra forumet..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Hei. Holder på med min b16 motor å skal ha byttet kamlager. Ser du har gjort det . Hørte på Volvo verksted men de hadde gitt bort verktøyet så lurte på om det er noen som kunne lånt meg, eventuelt hjulpet meg å få satt det inn. Motoren er tatt helt ifra hverandre så ikke noe skruing.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Jeg har verktøy for å dra ut og inn kamlager. Har dessverre ikke en lagerskrape, og det trenger du for å tilpasse de nye lagrene etter at du har satt dem inn. Forsøk å få lånt / kjøpt dette.
Jeg er relativt ofte i nærheten av Sandefjord og kan ta med verktøy dit - kanskje allerede til helgen.
Jeg er relativt ofte i nærheten av Sandefjord og kan ta med verktøy dit - kanskje allerede til helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Du verden så fort tiden går når man har det gøy!
I høst har jeg fått hilst på vegardall et par ganger i forbindelse med lån av verktøy for kamlager B16.
Et hyggelig bekjentskap!
Fikk også kjørt en av favorittveiene. Den er som skapt for gammelbil, se "oppskrift" nedenfor:
I høst har jeg fått hilst på vegardall et par ganger i forbindelse med lån av verktøy for kamlager B16.
Et hyggelig bekjentskap!
Fikk også kjørt en av favorittveiene. Den er som skapt for gammelbil, se "oppskrift" nedenfor:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen