EU godkjent - igjen!

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.

EU godkjent - igjen!

Innlegg lystrupduett66 » Ons 27 Jun 2018 16:18

Halla, her kommer en gladnyhet for de som er interessert :D Kjerra ble godkjent for 3. gang i dag under mitt eie, tross en lang mangelliste på første kontroll. Bilen gråt noen stille tårer på vei ut av Vollen Truck & Parts (ikke dra dit), men etter god hjelp fra Reodor57 og 445 suste den gjennom sjekken i dag med 0 feil, rusa på blyfri 98. Mange takk for hjelpen!

Jeg tenkte dette kunne bli en skryteliste for alle som trosser strenge krav og holder gliset i live, så bare å slenge inn et innlegg hvis du føler for det!
Vedlegg
EU godkjent.jpg
EU godkjent.jpg (34.65 KiB) Vist 766 ganger
Brukerens avatar
lystrupduett66
 
Innlegg: 105
Registrert: Man 18 Aug 2014 16:09
Bosted: Asker

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg 445 » Ons 27 Jun 2018 16:23

Gratulerer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg esk1ld » Ons 04 Jul 2018 00:10

Så bra, gratulerer! :D

Selv var jeg inne med 145'n sist fredag, fikk 2-feil på vindusvisker bak som ikke virker... Sakens kjerne er at 68-modellen av 145 ikke ble levert med dette, derfor er det heller ikke lagt opp noe mer til dette, men det er hull m/gjennomføring på bakluken (denne er nok mest sannsynlig byttet en gang i tiden). Det er det, ingen motor på innsiden, ledninger eller lignende Jeg spurte kontrolløren om han mente jeg skulle skaffe deler, trekke ledninger og montere. Hadde jo i grunn vært kjekt med en bakrutevisker sa jeg spøkefult, han så ikke samme humoren i det :roll: Men som du skriver, også dette "strenge kravet" skal nok bli trosset :wink:
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg 445 » Ons 04 Jul 2018 10:17

esk1ld skrev:Selv var jeg inne med 145'n sist fredag, fikk 2-feil på vindusvisker bak som ikke virker... Sakens kjerne er at 68-modellen av 145 ikke ble levert med dette, derfor er det heller ikke lagt opp noe mer til dette, men det er hull m/gjennomføring på bakluken (denne er nok mest sannsynlig byttet en gang i tiden).


Man kan jo bli matt av mindre! Hva blir det neste, at vi er nødt til å ha en fungerende radio fordi vi har antenne/hull til antenne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg Reodor57 » Man 09 Jul 2018 12:56

Trenger ikke å være så vanskelig å få 2 er feil. Mener at 210 og 544 ble levert med vindusspylerdyser som standard. Resten av utstyret var ekstrautstyr. I dag får en da altså 2 er feil om en ikke har ekstrautstyret.. Var en innom meg som hadde fått 2er feil fordi vindusspyleren traff over toppen på ruta. Det er når bilen står stille. Kjører man i 60 feks treffer den midten. Hva da med moderne biler som har så kraftig trykk at de i tillegg til ruta treffer bilen bak i fart? Nei, noen må gi disse folka et kurs i gammelbil. Opplevde i sommer at guuta på trafikkstasjoner i Oslo er mer "oppdaterte" på hva som er normalt på gammel biler enn en ung "broyler" på et verksted. Synd vi ikke kan vise bilene våre hos trafikkstasjonene lenger...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg 445 » Man 09 Jul 2018 12:58

Reodor57 skrev:Synd vi ikke kan vise bilene våre hos trafikkstasjonene lenger...

Er ikke det mulig lenger?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg Reodor57 » Man 09 Jul 2018 13:32

Det er nok ikke mulig nei. Alt er overlatt til verkstedsorganisasjoner. NAF inkludert. Sikkert et tiltak for å få ned offentlig ansatte.. Er jo ikke kø på Risløkka en gang hvor de før omtrent sto ut porten i innkjøringen. Her har LMK en jobb å gjøre. Finne verksteder som vet hva gammelbil er, og påvirke slik at trafikkstasjonene kan ta kontrollen. Min ene bil som er registrert som bevaringsverdig fordi jeg ikke ville bygge om fra amerikanske lys bla. kan ikke verkstedene noe som helst om. De vet ikke hvilke regler som gjelder for disse, det måtte jeg fortelle verkstedet jeg brukte, og det blir jo helt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg lystrupduett66 » Ons 18 Jul 2018 03:11

Takk alle sammen :D Esk1ld, det der høres altfor kjent ut. Lista mi var også full av såkalte "magler" av høyst tvilsom betydning for bilens sikkerhet. Da var det deilig å endelig møte en mekaniker med litt praktisk sans og respekt for gamle biler :D
Brukerens avatar
lystrupduett66
 
Innlegg: 105
Registrert: Man 18 Aug 2014 16:09
Bosted: Asker

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg Torbo2 » Fre 19 Okt 2018 14:42

Jeg er også irritert over noen "jyplinger" som finner ubetydelige feil! Irritasjonene blir ofte meddelt, og det gjør som regel at de setter seg enda mer på bakbeina.
Sist jeg var innom en mer eller mindre kjent testestasjon fikk jeg bemerkning på oljelekkasje. Reglene er trolig antall drypp på gulvet?
Her var det tre på gulvet, og jeg jevnte at motoren skal overhales i vinter og at jeg ikke fant det nødvendig å "pakke en om" nå, noe som vil bli delvis dobbelt arbeid.
Mye av oljelekkasjen ble fjernet før kontrollen, men det var fortsatt noe svetting fra bunnpannepakningen.
Gjorde så godt vi kunne her, sa jeg. "Do ikke gjort noe"! ,var testerens kommentar. Jo da sa jeg, og vil du på står at jeg ikke har gjort noen anstrengelser for å hindre oljelekkasjen? Du ser vel at jeg har gjort noe, sa jeg! Nei! "Do bare torke", sa han. Du påstår altså at jeg lyver, sa jeg, da jeg ble forbanna! Det må du bare ikke finne på å si!, sa jeg! Takk for det, sa jeg og slengte noen gloser til som ikke passer inn her...
2.eren på oljelekkasje ble stående, men siden bilen ikek skal brukes i vinter, går det greit, men det er så mye mas med disse usle "verdensmesterne", som ikke har noe som helst forhold til gamle biler, som gjerne svetter litt både her og der...
Har forresten mange historier her... Snakket med tidligere sjef for stasjonen et kvarter etterpå, da han var i huset, og han syntes helelr ikke dette var greit, men han hadde ikke noe med stasjonen å gjøre lengre. Det var bare såvidt han selv fikk lov å stikke nesa inn der nå, sa han...
Torbo2
 
Innlegg: 4565
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: EU godkjent - igjen!

Innlegg guntor » Tir 23 Okt 2018 08:47

Hvis det ikke drypper litt fra en gammel bil så kan man jo mistenke at den er tom for olje :D

Skjønner at jeg er heldig der jeg har vært hele tiden. Men flere av gutta der skrur gammel bil i fritiden selv.
Fikk også en gang en gul lapp i tillegg som tipset om hva jeg burde se på til vinteren !
-60 544A Special 2
guntor
 
Innlegg: 220
Registrert: Fre 15 Jul 2011 23:14
Bosted: Tistedal


Gå til Generelle diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron