445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Søn 31 Des 2017 11:32

Kjørte den ut i går og lot den stå og varme seg opp litt. Har brukt "pasta" i skjøtene, og det har jo en tendens til å ryke en del ved oppvarming. Hørte at den var grovere i målet. Kjører med dette i 2018-sesongen, og høster erfaringer.
Originalt er bakre røret i Duett omtrent som et sugerør, så det er en betydelig forskjell i diameter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5580
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Ons 11 Jul 2018 05:55

Bilen har nå gått 150-200 mil i år, og jeg kan nok si at erfaringen med nybygd eksosrør er litt blandet.
Den ble så mye grovere i målet med Biltemas 2 effektpotter i serie at jeg bytte ut den bakre etter bare noen uker.
Den er fortsatt grovere i målet enn tidligere, og jeg lurer på om den gjenværende "effektpotten" skaper mer lyd enn om den ikke hadde vært der?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5580
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Reodor57 » Ons 11 Jul 2018 08:57

Eksosrør er vanskelige greier. Men en ting er sikkert. Grovere rør gir mer lyd. B16 har jo også veldig tynnt rør bakerst etter potta, men de siste utgavene en får kjøpt har grovere rør bak. Det gir unektelig mer lyd. Jeg har derfor to potter på min selv om det ser litt rart ut med potte lavt under bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2580
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Ons 11 Jul 2018 10:42

Jeg har også montert en potte midt under, Biltemas "effektpotte", da den var liten og nett, og ikke bygger for mye nedover.
Den ser slik ut: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000029747
Synes ikke den demper stort.

Mener at "automania" her på forumet anbefaler potter fra Torshov (nå THansen). Får sjekke hva de har der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5580
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Reodor57 » Ons 11 Jul 2018 10:47

Dersom du bytter bakre røret til 1 eller 1,5 tømmer tror jeg det vil hjelpe mye. Grovt rør bak gir mye resonans bakerst i varebilen. Den har vel originalt 1 tom eller mindre som går rett ut bak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2580
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Ons 11 Jul 2018 10:48

Ja, men vil ikke det "bremse" eksosen slik at jeg mister effekt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5580
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Reodor57 » Ons 11 Jul 2018 10:52

Demping av lyd koster effet. Den såkalte kost nytte effekten :-). Du har jo mye grovere anlegg enn meg, men jeg tror jeg har minst like mye effekt som deg. Har også to potter.. Finnes eksoshaler også med innebygget demping
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2580
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron