esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 05 Jun 2018 22:27

Flott, da har vi allefall oppklart intervallet for smøring av vannpumpe :lol:

Nå søndag som var ble maskinisten hivd inn igjen, med byttegirkasse montert. Begge deler har også fått seg tre strøk med rødfarge, så nå håper jeg det skal se litt mer presentabelt ut enn tidligere. Har også satt inn ny termostat, ny vannpumpe og nytt utløserlager (ikke helt gode lyder fra det gamle, selv om det ikke har vært noen lyder å referere dit til tidligere, byttet for sikkerhets skyld m.a.o. da jeg hadde nytt liggende på hyllen). Diverse montering gjenstår ennå, men det får man ta neste tur man går på fri. Reiser om bord igjen i morgen, å har hatt nok å gjøre på denne frituren, så pickupen har blitt litt nedprioritert, dessverre...

Bilde


Selv om pickupen ikke er kjøreklar ennå, betyr ikke det at veteransesongen ikke er i gang! Bruksveteranen var med på Vårslepp på Sunndalsøra 19. mai. Helgen etter var det igjen klart for ett av årets høydepunkt, nemlig Flåklypa Grand Prix i Lom. Stilte med et "sterkt" startnummer i år, 95, vi var jo påmeldt allerede kl. 00:33 den 1. januar må vite! Påmeldingen åpnet ved midnatt, så her må en være tidlig ute :shock: Totalt var det vel i utgangspunktet påmeldt 486 veterankjøretøy til årets løp.
Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det! 8)

Her fra en av de øverste svingene i Trollstigen.

Bilde


Knuten, 270 grader sving slik man gjorde det i gamle dager.

Bilde

Bilde


Dalsnibba.

Bilde


Utsikt mot Geiranger og fjorden fra Dalsnibba.

Bilde


Start nr. 95 i årets Flåklypa Grand Prix.

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 05 Jun 2018 22:41

Jeg skrev i forrige innlegg at pickupen dessverre har blitt litt nedprioritert den siste tiden. Når sant skal sies, så er det en sannhet med modifikasjoner. Selv om det ikke er utført så alt for mye arbeid direkte på bilen, så jobbes det mye indirekte i favør bilen på sikt i allefall :wink: Den skal jo få seg et godt hjem videre, så det er den senere tid lagt ned noen timer i utbedring av garasjen. Bl.a. så er vegger og tak malt, listverk montert, siste finjustering og fastbolting av sakseløfter utført, samt at snart er hele garasjegulvet flislagt. Mange timer igjen med både flis og fug, men det begynner i allefall å ligne på noe. Ikke så lenge igjen før man kan begynne å montere innredning, få opp litt bilder på veggene osv. :)

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Ons 06 Jun 2018 06:35

esk1ld skrev:Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det! 8)


Takk for en flott reiseskildring. De veiene vil jeg også kjøre på! Jeg må sjekke kartet og finne ut hvordan best "angripe" denne ruta hvis jeg svipper opp fra Oslo. Gode tips mottas med takk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Torbo2 » Ons 06 Jun 2018 19:39

Flotte bilder!

Både fra fjellet og i garasjen!
Torbo2
 
Innlegg: 4553
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Fre 08 Jun 2018 06:59

Det blir veldig flott på verkstedet.
Jeg regner med at du har gjort en vurdering av fliser opp mot andre alternativer, f.eks epoxy. Det er interessant å høre hvilke kriterier du har vektlagt og hva som gjorde at du konkluderte med fliser.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 12 Jun 2018 07:30

445 skrev:Takk for en flott reiseskildring. De veiene vil jeg også kjøre på! Jeg må sjekke kartet og finne ut hvordan best "angripe" denne ruta hvis jeg svipper opp fra Oslo. Gode tips mottas med takk.


Alt etter hvilken vei man kommer fra Oslo, men via E6 så blir det å kjøre nordover å ta av ved Otta, for så å kjøre via Lom og "returen vi hadde" (Langevatn - Dalsnibba - Geiranger - Eidsdal - Valldal - Trollstigen). Alternativt kan man kjøre E6 litt lenger nord, til Dombås, for så å kjøre Romsdalen utover mot Åndalsnes (tar av inn mot Trollstigen noen km før man kommer til Åndalsnes).
Et annet alternativ fra Oslo (som kanskje er "finere" med veteranbil?) er E16 nord mot Fagernes, videre via Beitostølen og over Valdresflya. Da kommer man innpå førstnevnte rute nede ved Vågamo (litt vest for Otta). Fra Vågamo er det også mulig å kjøre Slådalsvegen (grusvei, men kan anbefales for kjøreturens del) direkte over til Lesja (noen mil vest for Dombås). Vi kjørte denne veien bl.a. til fjorårets Flåklypa, samt til Volvotreffet på Ål i 2016.
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 12 Jun 2018 07:59

445 skrev:Det blir veldig flott på verkstedet.
Jeg regner med at du har gjort en vurdering av fliser opp mot andre alternativer, f.eks epoxy. Det er interessant å høre hvilke kriterier du har vektlagt og hva som gjorde at du konkluderte med fliser.


En vurdering er selvfølgelig foretatt, uten at jeg skal påstå at det ene valget kom mye klarere ut enn de andre. Det ene har fordeler det andre ikke har. Det stod vel til slutt grovt sett mellom to alternativer, de valgte flisene og epoxy som du har nevnt.
Har et håp om at flisene skal holde seg fine lengre, i tillegg synes jeg det ser "finere/mer eksklusivt" ut. Prisen ble også ganske grei sammenlignet med andre alternativer (uten å ha innhentet andre komplette tilbud), da jeg benyttet meg av en kampanje før jul i fjor og fikk flisen til kr. 65,- pr. kvm. Valgt flis er en type industriflis, beregnet for utendørs/røffere bruk, gjennomfarget (fargen er derfor lik om det kommer et skår i den). Flislim etc. er også av frostsikker type osv. Det er også valgt å "dobbeltlime", dvs. at jeg legger flislim både på gulvet og baksiden av flisen, dette for å sikre tilnærmet 100 % limdekning og dertil redusert fare for luftboblet under, som lett kan redusere i knuste fliser.
Epoxy ble (så vidt jeg kunne se) ikke noe rimeligere, det er (i utgangspunktet uten tilsatt sand e.l.) temmelig glatt, og tåler mindre i form av piggdekk, glør/gnister. Gulvet i garasjen var fra før av malt, og jeg ble anbefalt å fjerne all gammel maling (minimum slipes ned) før epoxy kunne legges oppå for å unngå koking etc. Dette ville vært en stor jobb i seg selv. Så alt i alt valgte jeg fliser denne gangen, så vil tiden vise seg om det var et fornuftig valg eller ikke :)
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Torbo2 » Tor 14 Jun 2018 12:00

Fliser er jo flott!
Torbo2
 
Innlegg: 4553
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Fre 15 Jun 2018 10:04

Torbo2 skrev:Fliser er jo flott!


Jeg tenkte det samme :)
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Tir 19 Jun 2018 09:47

esk1ld skrev:Alt etter hvilken vei man kommer fra Oslo,......


Takk for utfyllende informasjon. Gleder meg til å få tid til å studere veiboka og regne litt på distanser. Kona og jeg pleier å få til en sommertur. I fjor ble det Sverige, får se hvor vi drar i år, men dette kommer høyt opp på listen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Tir 19 Jun 2018 09:55

esk1ld skrev:
Torbo2 skrev:Fliser er jo flott!


Jeg tenkte det samme :)


Helt enig! Spesielt er gjennomfargede industrifliser svært holdbare, og meget pene å se på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron