Oljelekkasje

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Oljelekkasje

Post by Espen »

Hei,

Min -65 544, B18 har begynt å lekke motorolje - ganske mye sådan. Det ser for meg ut som om det er mellom bunnpanne og blokk det siver ut olje. Må evt ny pakning bestilles fra Jørgenrud, eller kan man bruke sett fra f.eks Biltema og skjære til med eksisterende pakning som mal?

Kan lekkasjen skyldes at jeg fikk oljeskift på smøretreff i mai og da meldte overgang til syntetisk olje? Leser at denne kan være brutal mot gamle pakninger.

Anbefalinger til løsning mottas med stor takk.

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by 445 »

En ny pakning koster 150 hos Jørgenrud. Du kan sikkert klare å skjære ut en ny fra et Biltema-flak, men tror ikke det er bryet verdt.

Jeg har ikke hørt at syntetisk olje er brutal mot gamle pakninger, men at motoren kan bruke mer olje fordi den syntetiske oljen gjerne er tynnere enn den mineralske, og "skvetter" mer gjennom stempelringene.

Ta en motorvask og sjekk nøyaktig hvor oljen kommer fra. En vanlig synder er toppdekselpakningen.
Du kan jo også kjenne på alle boltene som holder bunnpannen på plass, om disse kan etterstrammes litt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Takk for svar.
Tenkte å gå over og etterstramme i ettermiddag og vaske over for å definere hvor sølet kommer fra. Ser at de har komplette pakningsett på Biltema til både bunn og topp.
Verdt et forsøk så kan jeg få bukt med lekkasjen før helgen rammer oss.

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by Reodor57 »

Vanlig syntetisk olje (5w-30) (F.eks Mobil) vil nok renne kjapt igjennom.
Jeg har kjørt med Royal Purple 10W-40 i mange år og denne holder seg normalt på plass. Syntetisk olje har en mer rensende effekt enn vanlig mineralolje, så sjekk "oljeeksosboksen" på siden av motoren. Silen i denne kan ha gått tett slik at en får overtrykk i motoren. Da lekker det samme hvor mye en trekker til. Skiftet toppdeksel på en B20 for noen dager siden og der boblet det ut langs pakningen når jeg ga gass. Delvis tett "boks" og tett oljepåfyllingslokk var en dårlig kombinasjon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

"Oljeeksosboksen"...? :shock:

Overtrykk høres plausibelt ut da jeg føler det siver ut både her og der - noe som har oppstått nå (post-oljeskift).

Er helt uerfaren med å skru på PV, så gode råd følges opp etter beste evne. Bilen har nytt oljefilter (byttet i mai), så dette bør være bra. Men igår kveld så oppdaget jeg en ny hovedmistenkt - på siden av blokka under manifold sitter en mutter med en klamme og en ledning - føler til oljetrykkslampa? Fra denne renner en liten elv av motorolje ved oppstart... må ha ut oljefilter for å evt etterstramme denne, så da kan jeg jo sjekke dette i samme slengen.

Takk for tips!
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Reodor57 wrote:Vanlig syntetisk olje (5w-30) (F.eks Mobil) vil nok renne kjapt igjennom.
Jeg har kjørt med Royal Purple 10W-40 i mange år og denne holder seg normalt på plass. Syntetisk olje har en mer rensende effekt enn vanlig mineralolje, så sjekk "oljeeksosboksen" på siden av motoren. Silen i denne kan ha gått tett slik at en får overtrykk i motoren. Da lekker det samme hvor mye en trekker til. Skiftet toppdeksel på en B20 for noen dager siden og der boblet det ut langs pakningen når jeg ga gass. Delvis tett "boks" og tett oljepåfyllingslokk var en dårlig kombinasjon.
Er det denne "boksen" du mener? (se markert i vedlagt bilde). Og i så fall - hvordan i svarte får jeg åpnet denne!? Har løsnet skrue på undersiden for å frigjøre den fra blokka og sprayet boksen med X4...
Attachments
1_engine_left_600 (1).jpg
1_engine_left_600 (1).jpg (104.08 KiB) Viewed 7517 times
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by Reodor57 »

Det er den boksen ja. Ikke til å åpne, men må vaskes i parafin eller diesel. La den ligge et døgn så løsner det meste.
Du kan jo eventuelt kontakte Asbjørn i Tvedestrand. (Amtmannssvingen Bilservice tror jeg det heter). Han har også god greie på PV
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Ja, Asbjørn har peiling - var der på smøretreff i mai og fikk smørt opp + skiftet olje og filter.
Jeg har tatt ut boks med pusterør og er i gang med rens - satser på at det løser seg - bokstavelig talt.

Takk igjen,

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Fikk renset boks og pusterør, men stadig renner det olje fra denne tappen som sitter festet på blokka under manifolden.
Må ha av oljefilter for å nå denne skikkelig.
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by 445 »

Kan du legge ut et bilde av denne «tappen»?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by Reodor57 »

Dette er vel da oljetrykksbryteren på B18/B20. Denne må byttes. Har ikke noe med trykket i veivhuset å gjøre. Skal sitte en ledning på den som går til oljetrykkslampa inne i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Ja, det er denne tappen som lekker som ei sil. Da får jeg bestille en slik.

Takk igjen.
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

Det er vel den lille røvern her? Den ser litt annerledes ut en den som står i fra før, men regner med at dette er en oppgradert v.2.0 :lol:

http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=672910
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
Posts: 14
Joined: Wed 16 May 2018 13:38
Location: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Post by Espen »

På fredag fikk jeg omsider bukt med oljelekkasjen.

Ny oljetrykksender ble skrudd i med omhu, så da ble den tett. Men nå lakk det fra oljefilteret som jeg fikk byttet i mai. Reagerte på at dette var skrudd for hardt på plass og nå var pakningen i dette kaputt... Fikk byttet filter og fylt på med ny mineralolje - og BINGO. Lørdagen gikk med til å montere nye skvettlapper, steinsprutbeskyttelse og nytt dekk-/felgsett.

Og i går, søndag ble det endelig tur. Lykke!
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by Reodor57 »

Så bra:-). Da ble jo alt bare velstand til slutt. Bare å nyte resten av sommeren. Bilene er ment for å brukes. Kjørte selv drøyt 20 mil i går ettermiddag og kveld. Gøy å se på folk rundt en når en kommer kjørende.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply