Oljelekkasje

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Oljelekkasje

Innlegg Espen » Fre 08 Jun 2018 12:55

Hei,

Min -65 544, B18 har begynt å lekke motorolje - ganske mye sådan. Det ser for meg ut som om det er mellom bunnpanne og blokk det siver ut olje. Må evt ny pakning bestilles fra Jørgenrud, eller kan man bruke sett fra f.eks Biltema og skjære til med eksisterende pakning som mal?

Kan lekkasjen skyldes at jeg fikk oljeskift på smøretreff i mai og da meldte overgang til syntetisk olje? Leser at denne kan være brutal mot gamle pakninger.

Anbefalinger til løsning mottas med stor takk.

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg 445 » Fre 08 Jun 2018 14:04

En ny pakning koster 150 hos Jørgenrud. Du kan sikkert klare å skjære ut en ny fra et Biltema-flak, men tror ikke det er bryet verdt.

Jeg har ikke hørt at syntetisk olje er brutal mot gamle pakninger, men at motoren kan bruke mer olje fordi den syntetiske oljen gjerne er tynnere enn den mineralske, og "skvetter" mer gjennom stempelringene.

Ta en motorvask og sjekk nøyaktig hvor oljen kommer fra. En vanlig synder er toppdekselpakningen.
Du kan jo også kjenne på alle boltene som holder bunnpannen på plass, om disse kan etterstrammes litt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5592
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Fre 08 Jun 2018 14:36

Takk for svar.
Tenkte å gå over og etterstramme i ettermiddag og vaske over for å definere hvor sølet kommer fra. Ser at de har komplette pakningsett på Biltema til både bunn og topp.
Verdt et forsøk så kan jeg få bukt med lekkasjen før helgen rammer oss.

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Reodor57 » Fre 08 Jun 2018 22:52

Vanlig syntetisk olje (5w-30) (F.eks Mobil) vil nok renne kjapt igjennom.
Jeg har kjørt med Royal Purple 10W-40 i mange år og denne holder seg normalt på plass. Syntetisk olje har en mer rensende effekt enn vanlig mineralolje, så sjekk "oljeeksosboksen" på siden av motoren. Silen i denne kan ha gått tett slik at en får overtrykk i motoren. Da lekker det samme hvor mye en trekker til. Skiftet toppdeksel på en B20 for noen dager siden og der boblet det ut langs pakningen når jeg ga gass. Delvis tett "boks" og tett oljepåfyllingslokk var en dårlig kombinasjon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Lør 09 Jun 2018 07:51

"Oljeeksosboksen"...? :shock:

Overtrykk høres plausibelt ut da jeg føler det siver ut både her og der - noe som har oppstått nå (post-oljeskift).

Er helt uerfaren med å skru på PV, så gode råd følges opp etter beste evne. Bilen har nytt oljefilter (byttet i mai), så dette bør være bra. Men igår kveld så oppdaget jeg en ny hovedmistenkt - på siden av blokka under manifold sitter en mutter med en klamme og en ledning - føler til oljetrykkslampa? Fra denne renner en liten elv av motorolje ved oppstart... må ha ut oljefilter for å evt etterstramme denne, så da kan jeg jo sjekke dette i samme slengen.

Takk for tips!
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Lør 09 Jun 2018 09:06

Reodor57 skrev:Vanlig syntetisk olje (5w-30) (F.eks Mobil) vil nok renne kjapt igjennom.
Jeg har kjørt med Royal Purple 10W-40 i mange år og denne holder seg normalt på plass. Syntetisk olje har en mer rensende effekt enn vanlig mineralolje, så sjekk "oljeeksosboksen" på siden av motoren. Silen i denne kan ha gått tett slik at en får overtrykk i motoren. Da lekker det samme hvor mye en trekker til. Skiftet toppdeksel på en B20 for noen dager siden og der boblet det ut langs pakningen når jeg ga gass. Delvis tett "boks" og tett oljepåfyllingslokk var en dårlig kombinasjon.


Er det denne "boksen" du mener? (se markert i vedlagt bilde). Og i så fall - hvordan i svarte får jeg åpnet denne!? Har løsnet skrue på undersiden for å frigjøre den fra blokka og sprayet boksen med X4...
Vedlegg
1_engine_left_600 (1).jpg
1_engine_left_600 (1).jpg (104.08 KiB) Vist 461 ganger
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Reodor57 » Lør 09 Jun 2018 10:35

Det er den boksen ja. Ikke til å åpne, men må vaskes i parafin eller diesel. La den ligge et døgn så løsner det meste.
Du kan jo eventuelt kontakte Asbjørn i Tvedestrand. (Amtmannssvingen Bilservice tror jeg det heter). Han har også god greie på PV
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Lør 09 Jun 2018 10:43

Ja, Asbjørn har peiling - var der på smøretreff i mai og fikk smørt opp + skiftet olje og filter.
Jeg har tatt ut boks med pusterør og er i gang med rens - satser på at det løser seg - bokstavelig talt.

Takk igjen,

Mvh
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Søn 10 Jun 2018 08:57

Fikk renset boks og pusterør, men stadig renner det olje fra denne tappen som sitter festet på blokka under manifolden.
Må ha av oljefilter for å nå denne skikkelig.
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg 445 » Søn 10 Jun 2018 10:02

Kan du legge ut et bilde av denne «tappen»?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5592
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Oljelekkasje

Innlegg Reodor57 » Søn 10 Jun 2018 10:36

Dette er vel da oljetrykksbryteren på B18/B20. Denne må byttes. Har ikke noe med trykket i veivhuset å gjøre. Skal sitte en ledning på den som går til oljetrykkslampa inne i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Søn 10 Jun 2018 11:07

Ja, det er denne tappen som lekker som ei sil. Da får jeg bestille en slik.

Takk igjen.
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Søn 10 Jun 2018 13:49

Det er vel den lille røvern her? Den ser litt annerledes ut en den som står i fra før, men regner med at dette er en oppgradert v.2.0 :lol:

http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=672910
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Espen » Man 09 Jul 2018 08:19

På fredag fikk jeg omsider bukt med oljelekkasjen.

Ny oljetrykksender ble skrudd i med omhu, så da ble den tett. Men nå lakk det fra oljefilteret som jeg fikk byttet i mai. Reagerte på at dette var skrudd for hardt på plass og nå var pakningen i dette kaputt... Fikk byttet filter og fylt på med ny mineralolje - og BINGO. Lørdagen gikk med til å montere nye skvettlapper, steinsprutbeskyttelse og nytt dekk-/felgsett.

Og i går, søndag ble det endelig tur. Lykke!
Espen Hegland
Designer, småbruker og hjemmebrygger (-65 544F "Arvesølvet")
Espen
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons 16 Mai 2018 12:38
Bosted: Rykene, Arendal

Re: Oljelekkasje

Innlegg Reodor57 » Man 09 Jul 2018 08:46

Så bra:-). Da ble jo alt bare velstand til slutt. Bare å nyte resten av sommeren. Bilene er ment for å brukes. Kjørte selv drøyt 20 mil i går ettermiddag og kveld. Gøy å se på folk rundt en når en kommer kjørende.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Neste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron