esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Flott, da har vi allefall oppklart intervallet for smøring av vannpumpe :lol:

Nå søndag som var ble maskinisten hivd inn igjen, med byttegirkasse montert. Begge deler har også fått seg tre strøk med rødfarge, så nå håper jeg det skal se litt mer presentabelt ut enn tidligere. Har også satt inn ny termostat, ny vannpumpe og nytt utløserlager (ikke helt gode lyder fra det gamle, selv om det ikke har vært noen lyder å referere dit til tidligere, byttet for sikkerhets skyld m.a.o. da jeg hadde nytt liggende på hyllen). Diverse montering gjenstår ennå, men det får man ta neste tur man går på fri. Reiser om bord igjen i morgen, å har hatt nok å gjøre på denne frituren, så pickupen har blitt litt nedprioritert, dessverre...

Image


Selv om pickupen ikke er kjøreklar ennå, betyr ikke det at veteransesongen ikke er i gang! Bruksveteranen var med på Vårslepp på Sunndalsøra 19. mai. Helgen etter var det igjen klart for ett av årets høydepunkt, nemlig Flåklypa Grand Prix i Lom. Stilte med et "sterkt" startnummer i år, 95, vi var jo påmeldt allerede kl. 00:33 den 1. januar må vite! Påmeldingen åpnet ved midnatt, så her må en være tidlig ute :shock: Totalt var det vel i utgangspunktet påmeldt 486 veterankjøretøy til årets løp.
Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det! 8)

Her fra en av de øverste svingene i Trollstigen.

Image


Knuten, 270 grader sving slik man gjorde det i gamle dager.

Image

Image


Dalsnibba.

Image


Utsikt mot Geiranger og fjorden fra Dalsnibba.

Image


Start nr. 95 i årets Flåklypa Grand Prix.

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Jeg skrev i forrige innlegg at pickupen dessverre har blitt litt nedprioritert den siste tiden. Når sant skal sies, så er det en sannhet med modifikasjoner. Selv om det ikke er utført så alt for mye arbeid direkte på bilen, så jobbes det mye indirekte i favør bilen på sikt i allefall :wink: Den skal jo få seg et godt hjem videre, så det er den senere tid lagt ned noen timer i utbedring av garasjen. Bl.a. så er vegger og tak malt, listverk montert, siste finjustering og fastbolting av sakseløfter utført, samt at snart er hele garasjegulvet flislagt. Mange timer igjen med både flis og fug, men det begynner i allefall å ligne på noe. Ikke så lenge igjen før man kan begynne å montere innredning, få opp litt bilder på veggene osv. :)

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote: Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det! 8)
Takk for en flott reiseskildring. De veiene vil jeg også kjøre på! Jeg må sjekke kartet og finne ut hvordan best "angripe" denne ruta hvis jeg svipper opp fra Oslo. Gode tips mottas med takk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Flotte bilder!

Både fra fjellet og i garasjen!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Det blir veldig flott på verkstedet.
Jeg regner med at du har gjort en vurdering av fliser opp mot andre alternativer, f.eks epoxy. Det er interessant å høre hvilke kriterier du har vektlagt og hva som gjorde at du konkluderte med fliser.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Takk for en flott reiseskildring. De veiene vil jeg også kjøre på! Jeg må sjekke kartet og finne ut hvordan best "angripe" denne ruta hvis jeg svipper opp fra Oslo. Gode tips mottas med takk.
Alt etter hvilken vei man kommer fra Oslo, men via E6 så blir det å kjøre nordover å ta av ved Otta, for så å kjøre via Lom og "returen vi hadde" (Langevatn - Dalsnibba - Geiranger - Eidsdal - Valldal - Trollstigen). Alternativt kan man kjøre E6 litt lenger nord, til Dombås, for så å kjøre Romsdalen utover mot Åndalsnes (tar av inn mot Trollstigen noen km før man kommer til Åndalsnes).
Et annet alternativ fra Oslo (som kanskje er "finere" med veteranbil?) er E16 nord mot Fagernes, videre via Beitostølen og over Valdresflya. Da kommer man innpå førstnevnte rute nede ved Vågamo (litt vest for Otta). Fra Vågamo er det også mulig å kjøre Slådalsvegen (grusvei, men kan anbefales for kjøreturens del) direkte over til Lesja (noen mil vest for Dombås). Vi kjørte denne veien bl.a. til fjorårets Flåklypa, samt til Volvotreffet på Ål i 2016.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Det blir veldig flott på verkstedet.
Jeg regner med at du har gjort en vurdering av fliser opp mot andre alternativer, f.eks epoxy. Det er interessant å høre hvilke kriterier du har vektlagt og hva som gjorde at du konkluderte med fliser.
En vurdering er selvfølgelig foretatt, uten at jeg skal påstå at det ene valget kom mye klarere ut enn de andre. Det ene har fordeler det andre ikke har. Det stod vel til slutt grovt sett mellom to alternativer, de valgte flisene og epoxy som du har nevnt.
Har et håp om at flisene skal holde seg fine lengre, i tillegg synes jeg det ser "finere/mer eksklusivt" ut. Prisen ble også ganske grei sammenlignet med andre alternativer (uten å ha innhentet andre komplette tilbud), da jeg benyttet meg av en kampanje før jul i fjor og fikk flisen til kr. 65,- pr. kvm. Valgt flis er en type industriflis, beregnet for utendørs/røffere bruk, gjennomfarget (fargen er derfor lik om det kommer et skår i den). Flislim etc. er også av frostsikker type osv. Det er også valgt å "dobbeltlime", dvs. at jeg legger flislim både på gulvet og baksiden av flisen, dette for å sikre tilnærmet 100 % limdekning og dertil redusert fare for luftboblet under, som lett kan redusere i knuste fliser.
Epoxy ble (så vidt jeg kunne se) ikke noe rimeligere, det er (i utgangspunktet uten tilsatt sand e.l.) temmelig glatt, og tåler mindre i form av piggdekk, glør/gnister. Gulvet i garasjen var fra før av malt, og jeg ble anbefalt å fjerne all gammel maling (minimum slipes ned) før epoxy kunne legges oppå for å unngå koking etc. Dette ville vært en stor jobb i seg selv. Så alt i alt valgte jeg fliser denne gangen, så vil tiden vise seg om det var et fornuftig valg eller ikke :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Fliser er jo flott!
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Torbo2 wrote:Fliser er jo flott!
Jeg tenkte det samme :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Alt etter hvilken vei man kommer fra Oslo,......
Takk for utfyllende informasjon. Gleder meg til å få tid til å studere veiboka og regne litt på distanser. Kona og jeg pleier å få til en sommertur. I fjor ble det Sverige, får se hvor vi drar i år, men dette kommer høyt opp på listen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:
Torbo2 wrote:Fliser er jo flott!
Jeg tenkte det samme :)
Helt enig! Spesielt er gjennomfargede industrifliser svært holdbare, og meget pene å se på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

I kveld hadde man oppstart på pickup'n igjen, etter at alt ble montert igjen tidligere i dag. Spenningen er selvfølgelig til å ta å føle på når alt skal startes for første gang igjen etter å ha stått stille/vært demontert såpass. Det tok den nøyaktig 4 sekunder å fyre i gang, etter dette var det heller aldri behov for choke noe mer. Bare gammel Volvo er og blir gammel Volvo :D

Image

Av det som er gjort, så er de fleste komponenter enten bare malt/lakkert, eller både sandblåst og lakkert.
Nytt bensinrør i original utførelse (alu.) fra 445 på plass, nå også med nye nipler/fittings og fiberskiver = slutt på bensinlekkasjene. Takk til både 445 for rør og G.Larson for transport :)
Byttestartmotoren jeg kjøpte på fjorårets landstreff i Aurdal er kommet på plass. Denne fungerte bra, så nå er det slutt på å kaste terning for å se hvor mange ganger man må vri om nøkkelen før starteren slår inn.
Nytt batteri i "gammel utførelse" er på plass. Litt lav ladespenning (6,3V), men ikke noe lavere enn tidligere, allikevel kan man vel kanskje vurdere å bl.a. forsøke seg på et børsteskift for å se om det hjelper.
Luftfilterboksen jeg fikk for den nette sum av 20,- svenske kroner hos Harry Hermansson i Floby er shinet opp og montert, så nå slipper man den gamle med et hull som var tapet over. Fuglene må vite hvorfor det hullet var det...
Ny gammel girkasse var ikke helt optimal, den er "umulig" å få ned i 1. gir i fart. Tenkte usynkronisert 1. gir en stund, men da skulle man vel hatt det opp til 2. gir også? Uansett, det er ikke det største problemet, sjelden man har behov for å gire ned til 1. gir i fart, når stillestående går det bare fint. Det var verre med den "gamle", hvor det hørtes ut som om man tok livet av en katt når man skulle i 2. eller 3. gir, så (uten å ha prøvekjørt over distanse) anser den som er montert nå som hakket bedre.
Vannpumpen ble ikke bra, den lekker. Mulig har den stått for stille for lenge så pakningen er gåen eller lignende. Mistenkte jo ulyden å stamme fra den forrige, men blir kanskje til å montere denne foreløpig nå. Så får man se om det er der lyden er fra. Hvis ikke får man vel få tak i en ny etter hvert.

Videre ser alt ut til å fungere meget bra så langt. Få tettet lekkasjen nå, så kan man ta bilen på en litt "lengre" prøvetur enn rundt tomten. Alt sviver såpass pent at jeg anser det ikke som nødvendig med noen justering av noe slag på forgasser, tenning eller lignende. Nest helg er det Heidal Volvotreff som vi planlegger å delta på, først ned torsdagen for å gå Besseggen fredag, deretter treff lørdag, det gledes! Mulig vi tar oss en tur til Vilhelmina og Volvomeet, samt kjøretur over Villmarksveien i Sverige, førstkommende helg også, men da blir det med 145'n i så tilfelle. I mellomtiden må man vel prøve å bli ferdig med flisleggingen i garasjen også :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Godt å høre at oppstart gikk bra.
Virker som om du har tilstrekkelig prosjekter for sommeren :D
Sjekket vildmarksvägen, og den ser spennende ut: https://wildernessroad.eu/karta
Synd den er litt lenger unna enn en ettermiddagstur.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Hvilken type maling/farge har du brukt på eksosmanifolden?
Jeg bruker stort sett ovnssverte, men alle kreative ideer mottas med takk.
Biltemas "hotpaint" som skulle tåle 600 grader flasset av etter kort tid..
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Ja det står ikke på prosjekter å ta fatt på, derfor tenkte jeg det kunne være fint med en Sverigetur som avkobling :)

Til manifolden kjøpte jeg spraylakk fra Jørgenrud, det var vel denne mener jeg å huske. Fin å spraye med, og ble veldig fint resultat og farge (penere i virkeligheten enn hva som kommer fram på bilde). La den på alu.folie i gassgrillen under full varme noen timer for å oppnå full herding. Holdbarhet? Ja det vil tiden vise, aldri brukt denne før så det kan jeg ikke uttale meg om pdd.
Generelt har jeg dårlig erfaring med Biltemas spraylakker. På øvrige spraylakkerte komponenter på motoren har jeg brukt diverse fra Hagmans sortiment.
Post Reply