Forskjell på M4-kasser

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sat 14 Apr 2018 20:57

Hei,

Kan noen fortelle meg forskjellen (hvis det er noen) på disse to M4-kassene;

Den første er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254160 / Tillv.nr. 21515
(på siden av huset til denne står det også; 3 / 656501 / Volvo / 3BFAE)

Image

Image


Den andre er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254161 / Tillv.nr. 8889
(på siden av huset til denne står det også; 4 / 656501 / Volvo /1BCAE)

Image

Image


Kan det være noe med antall synkroniserte gir :?:

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by 445 » Sat 14 Apr 2018 21:27

254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by 445 » Sat 14 Apr 2018 21:32

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sun 15 Apr 2018 14:21

445 wrote:254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
De er identiske der også, ca. 14 cm mellom hullene i bredden og 10,5 cm i høyden (alle mål senter - senter hull).
M40 derimot har lik bredde, men er ca. 13 cm mellom hullene i høyden (kontrollmålte på en M40-kasse jeg har stående her).

Kan det være at 254160 er til PV/Duett (B16), mens 254161 er til Amazon (B16)? Tenker bare høyt her jeg nå...så på linken i andre innlegget ditt at 254161 var oppført til B16 Amazon.
254161 er den som har stått montert på min bil hittil. Planen er kanskje å prøve å sette i den merket med 254160, men ble usikker på om det er noen forskjeller på de.

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by 445 » Sun 15 Apr 2018 15:15

Jeg hadde ikke nølt med å prøve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sun 15 Apr 2018 22:55

Nei ikke jeg heller, så det blir nok gjort :D

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by Reodor57 » Mon 16 Apr 2018 12:30

Forskjellen på kassene kan være drevet til speedometeret. Amazon har annen utveksling på bakakselen og derfor behov for en annen utveksling på speedometerwiren. Drevet på speedometerwiren passer ikke om hverandre på de utvekslingene. Fikk smertelig erfare det på min da plastdrevet gikk føyka. Dette leveres ikke som reservedel. Så dersom en bytter om kassene ville jeg sjekket spiraldrevet som driver speedometerwiredrevet før jeg monterte det sammen. Duett og PV har heller ikke samme drev på tidligere girkasser. F.eks H6. (Etter den lille erfaringen jeg har fra mine biler er H6 PV malt Grønn mens H6 Duett er malt rød, men det kan være en tilfeldighet. Duetten min hadde bare gått 73000 da jeg kjøpte den så regnet med at den ikke var overhalt eller tatt ut, men den H6 kassen er rød og har annen utveksling på speedometerdrevet. Tror drevet i Duettkassa er tilpasset 15 tenner mens PV har 18 på speedometerwiredrevet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Mon 23 Apr 2018 08:49

Husker du beskrev den episoden du hadde der tidligere ja Reodor. Har hatt den i bakhodet, men greit å få en påminnelse om det, for dette må kontrolleres.

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sat 05 May 2018 13:47

Da har jeg prøvd å luftet spørsmålet litt hos både Amazon-klubben (norske) og Svenska PV-klubben. I følge begge er det lik utveksling (4,10:1) på bakaksling på PV og Amazon med fire gir, og i følge de samme er 254160 til PV og 254161 til Amazon (som nevnt tidligere her).
Har også fått til svar at; "hastighetsmätardrevet som sitter på axeln i växellådan finns bara i en variant. Det drev som sitter i änden på wiren har normalt 16 kuggar och är då avpassat til bakaxelutväxling 4,10:1. Det har dock levererats ett mindre antal fyrväxlada B16-PV med 4,56:1-bakaxel, de har istället ett drev med 18 kuggar. Amazon B16 verkar bara finnas med 4,56 så där är det också 18 kuggar som gäller.

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sat 05 May 2018 13:49

Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by 445 » Sat 05 May 2018 14:29

esk1ld wrote:Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.
Dette var interessant lesing. Legg gjerne ut link til drev-leverandører.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by Reodor57 » Sat 05 May 2018 14:41

Tror en bør kontakte dem. Jeg gjorde det da jeg lette etter drev, men de hadde ikke hatt det inne på 2 år noen av dem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Sat 05 May 2018 22:05

Ja beholdningen på lager skal jeg ikke uttale meg om, så bare det stod på listen hos enkelte.

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by esk1ld » Tue 22 May 2018 10:03

Skulle bestille diverse allikevel, så la bare på drev på noen av bestillingene, og det kom i allefall fra både Motoroldies og CVI. Hvis dette begynner å bli mangelvare så kan det være greit å ha noen liggende. Ser også at det er jevnt og trutt noen på eBay (også med 13 og 20 tenner).

Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forskjell på M4-kasser

Post by Reodor57 » Tue 22 May 2018 10:47

De drevene er jeg nesten helt sikker på er til M40 girkasse og ikke M4

Dette skal være til M4 og H6 Delenummer 88116
Volvo_88116.JPG
Drev H6 og M4 gearkasse
Som en ser er drevet skåret motsatt vei.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply