Forskjell på M4-kasser

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Lør 14 Apr 2018 19:57

Hei,

Kan noen fortelle meg forskjellen (hvis det er noen) på disse to M4-kassene;

Den første er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254160 / Tillv.nr. 21515
(på siden av huset til denne står det også; 3 / 656501 / Volvo / 3BFAE)

Bilde

Bilde


Den andre er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254161 / Tillv.nr. 8889
(på siden av huset til denne står det også; 4 / 656501 / Volvo /1BCAE)

Bilde

Bilde


Kan det være noe med antall synkroniserte gir :?:
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg 445 » Lør 14 Apr 2018 20:27

254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5599
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg 445 » Lør 14 Apr 2018 20:32

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5599
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Søn 15 Apr 2018 13:21

445 skrev:254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?


De er identiske der også, ca. 14 cm mellom hullene i bredden og 10,5 cm i høyden (alle mål senter - senter hull).
M40 derimot har lik bredde, men er ca. 13 cm mellom hullene i høyden (kontrollmålte på en M40-kasse jeg har stående her).

Kan det være at 254160 er til PV/Duett (B16), mens 254161 er til Amazon (B16)? Tenker bare høyt her jeg nå...så på linken i andre innlegget ditt at 254161 var oppført til B16 Amazon.
254161 er den som har stått montert på min bil hittil. Planen er kanskje å prøve å sette i den merket med 254160, men ble usikker på om det er noen forskjeller på de.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg 445 » Søn 15 Apr 2018 14:15

Jeg hadde ikke nølt med å prøve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5599
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Søn 15 Apr 2018 21:55

Nei ikke jeg heller, så det blir nok gjort :D
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg Reodor57 » Man 16 Apr 2018 11:30

Forskjellen på kassene kan være drevet til speedometeret. Amazon har annen utveksling på bakakselen og derfor behov for en annen utveksling på speedometerwiren. Drevet på speedometerwiren passer ikke om hverandre på de utvekslingene. Fikk smertelig erfare det på min da plastdrevet gikk føyka. Dette leveres ikke som reservedel. Så dersom en bytter om kassene ville jeg sjekket spiraldrevet som driver speedometerwiredrevet før jeg monterte det sammen. Duett og PV har heller ikke samme drev på tidligere girkasser. F.eks H6. (Etter den lille erfaringen jeg har fra mine biler er H6 PV malt Grønn mens H6 Duett er malt rød, men det kan være en tilfeldighet. Duetten min hadde bare gått 73000 da jeg kjøpte den så regnet med at den ikke var overhalt eller tatt ut, men den H6 kassen er rød og har annen utveksling på speedometerdrevet. Tror drevet i Duettkassa er tilpasset 15 tenner mens PV har 18 på speedometerwiredrevet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2613
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Man 23 Apr 2018 07:49

Husker du beskrev den episoden du hadde der tidligere ja Reodor. Har hatt den i bakhodet, men greit å få en påminnelse om det, for dette må kontrolleres.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Lør 05 Mai 2018 12:47

Da har jeg prøvd å luftet spørsmålet litt hos både Amazon-klubben (norske) og Svenska PV-klubben. I følge begge er det lik utveksling (4,10:1) på bakaksling på PV og Amazon med fire gir, og i følge de samme er 254160 til PV og 254161 til Amazon (som nevnt tidligere her).
Har også fått til svar at; "hastighetsmätardrevet som sitter på axeln i växellådan finns bara i en variant. Det drev som sitter i änden på wiren har normalt 16 kuggar och är då avpassat til bakaxelutväxling 4,10:1. Det har dock levererats ett mindre antal fyrväxlada B16-PV med 4,56:1-bakaxel, de har istället ett drev med 18 kuggar. Amazon B16 verkar bara finnas med 4,56 så där är det också 18 kuggar som gäller.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Lør 05 Mai 2018 12:49

Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg 445 » Lør 05 Mai 2018 13:29

esk1ld skrev:Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.

Dette var interessant lesing. Legg gjerne ut link til drev-leverandører.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5599
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg Reodor57 » Lør 05 Mai 2018 13:41

Tror en bør kontakte dem. Jeg gjorde det da jeg lette etter drev, men de hadde ikke hatt det inne på 2 år noen av dem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2613
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Lør 05 Mai 2018 21:05

Ja beholdningen på lager skal jeg ikke uttale meg om, så bare det stod på listen hos enkelte.
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg esk1ld » Tir 22 Mai 2018 09:03

Skulle bestille diverse allikevel, så la bare på drev på noen av bestillingene, og det kom i allefall fra både Motoroldies og CVI. Hvis dette begynner å bli mangelvare så kan det være greit å ha noen liggende. Ser også at det er jevnt og trutt noen på eBay (også med 13 og 20 tenner).

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 316
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: Forskjell på M4-kasser

Innlegg Reodor57 » Tir 22 Mai 2018 09:47

De drevene er jeg nesten helt sikker på er til M40 girkasse og ikke M4

Dette skal være til M4 og H6 Delenummer 88116

Volvo_88116.JPG
Drev H6 og M4 gearkasse


Som en ser er drevet skåret motsatt vei.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2613
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Neste

Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester