Roger sin PV Sport!
Roger sin PV Sport!
Så har endelig drømmen om en PV gått i oppfyllelse!
Kom over en strøken 64 modell PV Sport her i distriktet i sommer, så da måtte jeg bare slå til!
Har tatt noen få bilder av vidunderet, men det blir fler når været bedrer seg! (PS! En må være PÅLOGGET for å kunne se alle bildene!)
Kom over en strøken 64 modell PV Sport her i distriktet i sommer, så da måtte jeg bare slå til!
Har tatt noen få bilder av vidunderet, men det blir fler når været bedrer seg! (PS! En må være PÅLOGGET for å kunne se alle bildene!)
Last edited by PV-Sport on Mon 18 Jul 2011 12:20, edited 3 times in total.
Kjøpte den i sommer av en skikkelig Volvo-entusiast!
Alt han eide var strøkent, så jeg følte det var trygt å handle med karen!
Bilen er som sagt en 64-mod Sport. Den er opplakkert i 97 i orginal kirsebærrød farge (46).
Motoren er nyoverhalt, kjøpt hos forsvaret (ment for beltevogn) og nesten ikke brukt.
Den har en Weberforgasser som forsvaret brukte (har liggende de orginale SU-forgasserne).
Starter og går som ei klokke!
Flunke ny girkasse!
Nytt interiør.. gulvmatter, setetrekk, taktrekk... osv.
Bilen er tight og fin i understellet og rett og slett en drøm å kjøre!
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 15:36, edited 1 time in total.
Hei!Hei! Kjemeflott bil, noe jobbing på den ivinter, eller er alt ok på den?ser jo flott ut da!!!
Takk for det! Bilen er veldig bra den, så den får stå i fred på en låve i vinter i påvente av sommerføre! Kan nesten ikke vente!
Har ikke planlagt noe jobbing på den iallefall... men jeg har fundert litt på å bytte ut likestrømsdynamoen med noe vekselstrøm... er litt for dårlig lading på den slik den er nå... Blir jo ikke orginal lenger med vekselstrøm men... jaja.. får se når våren nærmer seg!
Drømmer litt om å montere overdrive også.. få tak i en M41-kasse.
Den er jo ellers lik M40'en i min bil. Men er litt usikker på om dette har blitt gjort før, og om det er plass nok i tunnellen under bilen...?
Syns turtallet og støyen blir litt i meste laget i hastigheter over 60...
Fint med litt liv her på forumet igjen... har vært sørgelig stille her... det må vi få gjort noe med!
Du sier at det er litt for dårlig lading. Jeg har kjøpt en Ctek "intelligent" lader som kan være koblet inn hele tiden uten fare for overlading. Kan det være en løsning for deg? Da beholder du det originale....
En sånn lader har jeg også. Den kobler jeg alltid på når bilen parkeres i garasjen om sommeren. Da er iallefall batteriet helt oppladet til neste start.
Men problemet kommer egentlig utpå sensommeren og høsten. Da får man gjerne mer behov for strøm når man kjører i litt kaldere vær og mørke kvelder.
Hos meg lyser ladelampa når varmeapparatet går og jeg har på fjernlys samtidig. Det vil si at batteriet tappes mens jeg kjører, fordi dynamoen ikke engang klarer å levere til forbruket i bilen. Da er man forhåpentligvis på tur hjem, slik at man får tilgang på batteriladderen!
Tenkte å få på noen gamle 1000-metringer også, men det er bare å glemme før jeg har fått til bedre lading.
Den orginale likestrømsdynamoen lader teoretisk max 30 A, og det er alt for lite til å forsyne forbruket i bilen og samtidig lade batteriet ordentlig.
Finner ikke ut at spenningsregulatoren har justering for ladespenning heller... det hadde kanskje hjulpet litt å fått spenningen opp. Den ligger nok bare like over 12 volt.
Hei
Du sier at ladespenningen ligger like over 12volt. Målt hvor? På spenningsregulatoren eller på batteriet?
Jeg mistet en volt mellom laderegulatoren og batteriet på PV'n til dama. Det viste seg å være amperemeteret, men vet ikke om du har det. Utgangen på regulatoren var derimot riktig. Løsningen som jeg valgte var forsåvidt enkel. La en 6 kvadrat ledning fra regulatoren og ned til batteriledningen på starteren. Mener å huske at jeg også kortsluttet amperemeteret. Det gir i dag ikke utslag, men bilen lader. Tenkte å legge opp en ladelampe i steden. Riktig ladespenning er ca 14,4 volt.
Ellers er disse regulatorene mekaniske, og en kan justere ladespenningen ved å bøye på de rette fjærene, men den oppskriften har jeg ikke i hodet for øyeblikket. Kan komme tilbake til det senere om av interesse etter at du har sjekket forholdene.
Du sier at ladespenningen ligger like over 12volt. Målt hvor? På spenningsregulatoren eller på batteriet?
Jeg mistet en volt mellom laderegulatoren og batteriet på PV'n til dama. Det viste seg å være amperemeteret, men vet ikke om du har det. Utgangen på regulatoren var derimot riktig. Løsningen som jeg valgte var forsåvidt enkel. La en 6 kvadrat ledning fra regulatoren og ned til batteriledningen på starteren. Mener å huske at jeg også kortsluttet amperemeteret. Det gir i dag ikke utslag, men bilen lader. Tenkte å legge opp en ladelampe i steden. Riktig ladespenning er ca 14,4 volt.
Ellers er disse regulatorene mekaniske, og en kan justere ladespenningen ved å bøye på de rette fjærene, men den oppskriften har jeg ikke i hodet for øyeblikket. Kan komme tilbake til det senere om av interesse etter at du har sjekket forholdene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Amperemeter er det ikke på min bil. Ladespenningen måler jeg på batteriet. Har målt bare når motoren går på tomgang da.. så jeg vet ikke hva den er under kjøring.
Men noe sier meg at det ikke er allverden... Det er en helt annen fres over kaldstarting når jeg har brukt vedlikeholdsladeren enn når bilen har stått uten lading. Et par ganger har jeg ikke fått start i det hele tatt.
Men noe sier meg at det ikke er allverden... Det er en helt annen fres over kaldstarting når jeg har brukt vedlikeholdsladeren enn når bilen har stått uten lading. Et par ganger har jeg ikke fått start i det hele tatt.
Hei
Likestrømsdynamoen lader ikke ved tomgang. Du må opp i en ca 2500 o/min for å få full ladespenning. Egentlig da tar en å kobler på voltmeteret, og så drar en på gass til det stabiliserer seg. Om en da måler på batteriet og på laderegulatoren vil en se om det er noe tap. En bør også måle syrevekten i batteriet for å se om det er forskjeller på cellene. Det kan høres ut som om batteriet ditt trøbler litt og ikke greier å holde på ladingen. Ett nytt batteri greier ikke mer enn noen få utladinger før det er helt gåent. Pv'n til dama blir vel ladet ett par ganger i vintersessongen, men starter greit i minus 10 nå på vinteren om jeg må flytte på den. Dette går greit selv om den har 6 volts anlegg.
Husk også at bilen ikke blir veldig lettstartet om den har R plugger. Sjekk dette også. Normalt er PV'n veldig lettstartet.
Lykke til
Likestrømsdynamoen lader ikke ved tomgang. Du må opp i en ca 2500 o/min for å få full ladespenning. Egentlig da tar en å kobler på voltmeteret, og så drar en på gass til det stabiliserer seg. Om en da måler på batteriet og på laderegulatoren vil en se om det er noe tap. En bør også måle syrevekten i batteriet for å se om det er forskjeller på cellene. Det kan høres ut som om batteriet ditt trøbler litt og ikke greier å holde på ladingen. Ett nytt batteri greier ikke mer enn noen få utladinger før det er helt gåent. Pv'n til dama blir vel ladet ett par ganger i vintersessongen, men starter greit i minus 10 nå på vinteren om jeg må flytte på den. Dette går greit selv om den har 6 volts anlegg.
Husk også at bilen ikke blir veldig lettstartet om den har R plugger. Sjekk dette også. Normalt er PV'n veldig lettstartet.
Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").