Reodor57 skrev:Bekrefeter vel bare det jeg alltid har opplevd når jeg har tatt opp motorer jeg har kjørt på blyfri 95 oktan. De er helt rene innvendige. Jeg hadde også opp min Fiat Spider fra 1978, som jeg vet er kjørt på blyfri bensin uten tilsetning da den har katalysator. Den har gått 80000 miles og var helt rein på ventilene.
Så vi er nok samstemte på nødvendigheten av blytilsetning. Den er overhodet ikke nødvendig.
Det er forøvrig utrolig mye som selges for å kompensere for manglende bly i bensinen og også for å kompensere for tilsatt etanol som er den store stygge ulven...
Leste et innlegg på NVKs forum hvor de listet opp diverse styggedom som etanolen gjorde. Over halvparten av rapportene som var lagt frem som bevis var fra firmaer som solgte ett eller annet produkt, de andre var feilmonterte motorer eller dårlig vedlikehold skrevet av folk som ikke hadde ekspertise selv. Og sånnt lager en storm av... Helt utrolig hvordan noen biter på uten motforestillinger!
Det eneste som er negativt med etanolen som brukes i moderne bensin er at gummislanger varer litt kortere om en ikke kjøper etanolresistente slanger som koster litt mer enn de billigste på biltema. Moderne etanol er forresten mindre aggresiv enn tidligere tiders etanol.
Reodor57 skrev:Har også lest det med tokrets, men der gikk de tilbake til originalen fordi volumet på pumpa var for liten i forhold til stemplene på calipperne. Eksisterer C&B. Mente de hadde lagt ned og solgt maskinene sine...
Har bestilt alle delene til oppsettet, men kom på at masterpumpe er annerledes.
Reodor57 skrev:Nå begynnre det snart å våres!! Sola har snudd.
Planleggingen er kommet langt og jeg begynner å få oversikten på hva som må til av smått og stort. Har også forhørt meg med "biltilsynet" hvordan de stiller seg til ombyggingen. Det finnes ingen kode for ombygging til skivebremser, bare koder for økt motoreffekt som medfører ombygging til skivebrems foran (uten at Volvo foreslår hvordan dette gjøres). Jeg skal jo også ha skiver bak på original aksel. Ikke fått noen tilbakemelding ennå.
Så dukket det opp en artikkel her om dagen i Svenske PV klubbens sitt medlemsblad hvor ombyggingen foran sto forklart. Dette var en artikkel fra 1990, så noe har skjedd siden da. En får blant annnet nå ferdige fester for calippere og forskjøvet støtdemperfeste, samt da ferdig sett for ombygging av bakbremser.
Det står også noe annet nyttig i den artikkelen. Nemlig at Duoservobremser bak blir for kraftige når en bygger om og at ombygging til Amazonbremser også bak med reduseringsventil er nødvendig. Reduseringsventil er ikke billig, så tror derfor at ombygging til skiver også bak er fornuftig siden en nå får spindler med riktig boltsirkel. Calippere foran har tre stempler(Fast montering) og de bak har ett (Glidene calipper). Ser da for meg at det av den grunn blir riktig fordeling mellom foran og bak.
Masterpumpen må også bygges om da ventilen som sitter innerst rett bak rørkoblingen må taes ut for at bremsene ikke skal henge.
Er det forresten noen som kan fortelle meg hva som er ideell flytting av støtdemperfestet nede? Må kanskje lage meg noe her da styrestaget tar i demperen i original posisjon.
(Har ikke begynt montering ennå da bilen står på låven fortsatt, men har satt av maks et par kvelder til ombyggingen når bilen er ute i friluft igjen, og da må jo alt være på plass)
GODT NYTT PV DUETT ÅR TIL ALLE om noen timer.
Gå til Medlemmenes egne prosjekter
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester