Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Takk for det :-). Liker den bedre og bedre selv også. :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Bekrefeter vel bare det jeg alltid har opplevd når jeg har tatt opp motorer jeg har kjørt på blyfri 95 oktan. De er helt rene innvendige. Jeg hadde også opp min Fiat Spider fra 1978, som jeg vet er kjørt på blyfri bensin uten tilsetning da den har katalysator. Den har gått 80000 miles og var helt rein på ventilene.
Så vi er nok samstemte på nødvendigheten av blytilsetning. Den er overhodet ikke nødvendig.
Det er forøvrig utrolig mye som selges for å kompensere for manglende bly i bensinen og også for å kompensere for tilsatt etanol som er den store stygge ulven...
Leste et innlegg på NVKs forum hvor de listet opp diverse styggedom som etanolen gjorde. Over halvparten av rapportene som var lagt frem som bevis var fra firmaer som solgte ett eller annet produkt, de andre var feilmonterte motorer eller dårlig vedlikehold skrevet av folk som ikke hadde ekspertise selv. Og sånnt lager en storm av... Helt utrolig hvordan noen biter på uten motforestillinger!
Det eneste som er negativt med etanolen som brukes i moderne bensin er at gummislanger varer litt kortere om en ikke kjøper etanolresistente slanger som koster litt mer enn de billigste på biltema. Moderne etanol er forresten mindre aggresiv enn tidligere tiders etanol.
Det virker som folk har forstått dette nå, men svenskene er trege på dette området! Så jeg slenger inn noen kommentarer der av og til. Og de mest ihuga nervøse eierne bruker all verdens motargumenter som ikke henger på en greip? Trenger vel ikke si mer her, da dette er godt belyst.
Men jeg kan gjenta at bly ble tilsatt for å heve oktantallet i utgangspunktet! Det med smøring er det ukyndige eller "smarte" selgere som har hauset opp!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Nå som bilen er kjørt på låven er det tid for planlegging av neste sesong. Hva vil man forbedre og hva er bra nok.
Største problemet med Duetten nå er vel at den er litt tung på rattet når en kjører i svinger, men det har nok med bla. hjulvinkler å gjøre.
Neste er bremser. Det er ikke til å stikke under en stol at den har lett for å trekke til en eller annen side når det er vått ute. Ser av servicebulletiner at det kan ha vært et problem også i og med at en kunne få kjøpt en gummileppe til å legge på bremsedekselet.
Så hva gjør man med det? Er jo litt fristende å få stoppet bilen også.
Dekk er også en greie. De ser fine ut, er helt greie på tørt føre, men er ubrukelige på vått føre. 175x15 vokser imidlertid ikke på trær til en fornuftig penge.
Det vil da si at jeg har to problemer på vått føre. Ett av dem må da fikses og planlegges gjort noe med. Glatte dekk er til å leve med da det er forutsigbart, men bremser er noe annet.
Jeg har byttet alt foran i og med at jeg har bygget om fra selvjusterende til duoservo. Bak er det de gamle selvjusterende som virker å fungere bra inkl. håndbrekket.
Slik jeg ser det er da alternativet skivebremser. Men, skal en da gjøre det må en gjøre det 100% og ikke lage noe "hikkemikk" selv.
Vinteren går derfor med til å forberede dette, slik at det blir skivebremser på alle hjul med servoforsterker. 1.krets blir det fortsatt.
Jeg har sett at det er forskjell på masterpumpe på biler med og uten skivebremser, men vet noen om det er mulig å få kjøpt ny innmat til masterpumpe uten den bakre pakningen?

P.S. Konverteringen kommer til å havne i PVMagazinet litt utpå våren tenker jeg, før den blir publisert her i sin helhet etter litt innkjøring og erfaringer, men råd tar jeg gjerne imot underveis. Blir litt prøvemontering på PV da den er hjemme i garasjen i vinter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Du kan putte inn en tokrets bremsepumpe fra en VW. Leste om det et sted, men husker ikke delenummer eller hvor jeg leste det. På den annen side er det mye som går om hverandre, og utviklingen har ikke gått så for ang. bremser.
Du kunne tatt med din til Cristoffersen & Bekken og snakket med han som har greie på ting bakover i tid, så plutselig ligge det en på diske som passer.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har også lest det med tokrets, men der gikk de tilbake til originalen fordi volumet på pumpa var for liten i forhold til stemplene på calipperne. Eksisterer C&B. Mente de hadde lagt ned og solgt maskinene sine...
Har bestilt alle delene til oppsettet, men kom på at masterpumpe er annerledes.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Har også lest det med tokrets, men der gikk de tilbake til originalen fordi volumet på pumpa var for liten i forhold til stemplene på calipperne. Eksisterer C&B. Mente de hadde lagt ned og solgt maskinene sine...
Har bestilt alle delene til oppsettet, men kom på at masterpumpe er annerledes.
De har gått inn i Mekonomen - verkstedeavdelingen i Smalvollveien. Har ikke vært der på en stund, men han jeg snakket med sist er der trolig fortsatt?
Med slivebremser er det så liten bevegelse på stemplene, så dette burde går bra med god pedal.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Nå begynnre det snart å våres!! Sola har snudd :-).

Planleggingen er kommet langt og jeg begynner å få oversikten på hva som må til av smått og stort. Har også forhørt meg med "biltilsynet" hvordan de stiller seg til ombyggingen. Det finnes ingen kode for ombygging til skivebremser, bare koder for økt motoreffekt som medfører ombygging til skivebrems foran (uten at Volvo foreslår hvordan dette gjøres). Jeg skal jo også ha skiver bak på original aksel. Ikke fått noen tilbakemelding ennå.
Så dukket det opp en artikkel her om dagen i Svenske PV klubbens sitt medlemsblad hvor ombyggingen foran sto forklart. Dette var en artikkel fra 1990, så noe har skjedd siden da. En får blant annnet nå ferdige fester for calippere og forskjøvet støtdemperfeste, samt da ferdig sett for ombygging av bakbremser.
Det står også noe annet nyttig i den artikkelen. Nemlig at Duoservobremser bak blir for kraftige når en bygger om og at ombygging til Amazonbremser også bak med reduseringsventil er nødvendig. Reduseringsventil er ikke billig, så tror derfor at ombygging til skiver også bak er fornuftig siden en nå får spindler med riktig boltsirkel. Calippere foran har tre stempler(Fast montering) og de bak har ett (Glidene calipper). Ser da for meg at det av den grunn blir riktig fordeling mellom foran og bak.

Masterpumpen må også bygges om da ventilen som sitter innerst rett bak rørkoblingen må taes ut for at bremsene ikke skal henge.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hva som er ideell flytting av støtdemperfestet nede? Må kanskje lage meg noe her da styrestaget tar i demperen i original posisjon.
(Har ikke begynt montering ennå da bilen står på låven fortsatt, men har satt av maks et par kvelder til ombyggingen når bilen er ute i friluft igjen, og da må jo alt være på plass)

GODT NYTT PV DUETT ÅR TIL ALLE om noen timer :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld »

Kan dessverre ikke komme med noe godt svar på spørsmålet ditt, men uansett godt nytt PV/Duett år til deg/dere også! :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Nå begynnre det snart å våres!! Sola har snudd :-).

Planleggingen er kommet langt og jeg begynner å få oversikten på hva som må til av smått og stort. Har også forhørt meg med "biltilsynet" hvordan de stiller seg til ombyggingen. Det finnes ingen kode for ombygging til skivebremser, bare koder for økt motoreffekt som medfører ombygging til skivebrems foran (uten at Volvo foreslår hvordan dette gjøres). Jeg skal jo også ha skiver bak på original aksel. Ikke fått noen tilbakemelding ennå.
Så dukket det opp en artikkel her om dagen i Svenske PV klubbens sitt medlemsblad hvor ombyggingen foran sto forklart. Dette var en artikkel fra 1990, så noe har skjedd siden da. En får blant annnet nå ferdige fester for calippere og forskjøvet støtdemperfeste, samt da ferdig sett for ombygging av bakbremser.
Det står også noe annet nyttig i den artikkelen. Nemlig at Duoservobremser bak blir for kraftige når en bygger om og at ombygging til Amazonbremser også bak med reduseringsventil er nødvendig. Reduseringsventil er ikke billig, så tror derfor at ombygging til skiver også bak er fornuftig siden en nå får spindler med riktig boltsirkel. Calippere foran har tre stempler(Fast montering) og de bak har ett (Glidene calipper). Ser da for meg at det av den grunn blir riktig fordeling mellom foran og bak.

Masterpumpen må også bygges om da ventilen som sitter innerst rett bak rørkoblingen må taes ut for at bremsene ikke skal henge.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hva som er ideell flytting av støtdemperfestet nede? Må kanskje lage meg noe her da styrestaget tar i demperen i original posisjon.
(Har ikke begynt montering ennå da bilen står på låven fortsatt, men har satt av maks et par kvelder til ombyggingen når bilen er ute i friluft igjen, og da må jo alt være på plass)

GODT NYTT PV DUETT ÅR TIL ALLE om noen timer :-).
Tror du kan snu festeboltene motsatt vei? De kan i alel fall sjekkes..
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Jo da festebolter må snues, men kommer da i konflikt med styrearmen. Derfor må de forskyves, men hvor mye?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Så at en laget et ledd til nedre feste for støtdemperen, men jeg har ikke bilde av det.. Likte løsningen sånn passe...
Du må nok tenke ut en god løsning her!
Du må nok fram med tegnebrettet?
Eller sjekke med andre som har gjort dette?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Det spesielle med støtdemperne på PVn er at de når de kommer på motsatt side kommer selve størdemperen i veien for styrearmen. Har nå målt litt, og nedre feste må flyttes ca 14mm opp. Og litt inn. Spørsmålet er om dette medfører at størdemperen bunner ved full innføring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da har jeg forsøkt å lage en forskyvning. Be 19mm mellom boltene. Brukte to bolter som var defekte i hver sin ende og et 10mm flattjern. Da er det bare å håpe at det er sterkt nok.
Forskjøvet støtdemperfeste
Forskjøvet støtdemperfeste
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Det ser bra ut! En liten fare for vridning, men andre har jo gjort det samme, så det bør gå. Jeg ville nok laget et lengre (prøvd på) for å få feste oppe eller nede for å hindre vridning. ?? Har ikke konkret svar her men...
Kanskje jeg ville laget en tapp på flatjernet og et spor i innfestingen? Så lenge dette står loddrett skal det ikk mye sikring til om man skal velge en slik løsning?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Festet må stå inn og litt opp for at ikke støtdemperen skal bli for lang. Det er også oppskriften fra den Svenske PV klubben, selv om de har tegnet et håpløst feste. Ser at CVI har et konverteringssett hvor disse eksenterne er med, men de er av heller tvilsom utførelse i forhold til disse. Her kan en ikke dra til for hardt for her stopper gjengene. Det gjør det ikke på CVI utgaven med helgjengede bolter. Har også tenkt på en form for stopper, men det kan kanskje gå ann å legge en tannskive mellom flattjernet og armen. 19mm sideforskyvning er jo ikke det helt store heller, men klart det er krefter ute og går. Har også tenkt på epoxylim da det er liten klaring mellom bolt og hullet i armen. En har da noen minutter på å stille inn riktig vinkel før limet stivner. Om en skal ha det løs igjen er det bare å ta frem "flammekasteren" og varme så løsner limet.

Er nå nesten klar med første prøvemontering på en løs spindel, så der har jeg kontroll.

Bak må jeg tenke litt nytt. Der skal håndbremsewire trekkes igjennom et rør, for så å treffe festet til bremsewire på calipper. Det vil etter hva jeg kan se medføre at wire må gå i en vinkel. Røret er av stål, og wire har ikke strømpe på duetten, så det er lite gunstig. Tenkte da å lage en foring av plast av noe slag, men det kan se ut til at jeg må til England for å finne emner... Tenkte på POM, PTFE plast eller Nylon som foring i røret som er, uten at jeg har målt, ca 20mm i diameter.
Er jo snart bare treværk å få tak i her til lands, eller betale gullpriser for stål. Bare siste året har det blitt langt værre å få tak i emner etter at Sørli Mekaniske la inn årene.. Puh Ikke lett å være kreativ her i bynære strøk på østlandet ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply