Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Man 30 Okt 2017 14:48

Wisegrip'en bare slurer dessverre. Hva mener ekspertisen? Er det enklest å løfte ut igjen motoren og borre opp eller vil det funke å sveise på en mutter?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 30 Okt 2017 14:51

Sveise på en mutter er et godt råd. Da får en varmet opp bolten også, og det hjelper alltid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2600
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Tor 09 Nov 2017 18:24

Er det noe nytt om «den brukne skrue»?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5588
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Man 13 Nov 2017 20:14

445 skrev:Er det noe nytt om «den brukne skrue»?
Ja! Den kom ut for ca 15 minutter siden med litt hjelp av en påsveiset mutter! Nå strammes det topplokk!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 13 Nov 2017 20:30

Supert! Lykke til med toppen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5588
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg G.Larson » Man 13 Nov 2017 22:15

Rodtwitt444 skrev:Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.



Fikk du den til å entre? Jeg sleit med å få på plass min også, Fikk den ikke til å entre og virket for stor. Og jaggu stemte det iom jeg hadde glemt en albuenippel som skulle stå i toppen.
Den hadde litt større dimensjon inn og rett i den enden som skulle i toppen.

Bilde
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 407
Registrert: Man 28 Sep 2015 18:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Fre 24 Nov 2017 08:52

G.Larson skrev:
Rodtwitt444 skrev:Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.



Fikk du den til å entre? Jeg sleit med å få på plass min også, Fikk den ikke til å entre og virket for stor. Og jaggu stemte det iom jeg hadde glemt en albuenippel som skulle stå i toppen.
Den hadde litt større dimensjon inn og rett i den enden som skulle i toppen.


Jepp! Jeg har gjort samme feil som deg. Takker!
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Fre 24 Nov 2017 08:53

Under stramming av topplokket døde momentnøkkelen min! (Clas Ohlsson-kvalitet...) Noen som kan anbefale en bra momentnøkkel?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Fre 24 Nov 2017 08:55

Jeg er faktisk fornøyd med den jeg kjøpte på Biltema.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5588
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Fre 24 Nov 2017 09:00

Døde? Elektronisk da eller? Jeg har en som er mekanisk. Tror den typen er mer til å stole på samme hvem som produserer dem. Sjekket batteriet på din?
Ellers er det sånn at Würth er "dürt" men det funker. NVK har også rabatter der. Har sett at flere av kjente merker har problemer med de elektroniske...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2600
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg G.Larson » Fre 24 Nov 2017 21:40

Rodtwitt444 skrev:Jepp! Jeg har gjort samme feil som deg. Takker!


Det er fort gjort :mrgreen:
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 407
Registrert: Man 28 Sep 2015 18:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 26 Des 2017 21:26

Reodor57 skrev:Døde? Elektronisk da eller?


Mekanisk. Den sluttet rett og slett å markere når ønsket moment ble nådd. Og denne nøkkelen fikk jeg på garanti, første nøkkel ramlet rett og slett fra hverandre. Nå har jeg vært på Würth, og alt er atter bare glede.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 26 Des 2017 22:06

En liten sak ift. ventiljusterning; Er det korrekt at 2,3,6 og 7 er innsuging, mens 1,4,5,8 er avgass? Sitter med PV-magazinet 5/2012 i hånda og forbereder justering...

Legg også merketil at det var kun 2 av skruene som holder vippeakselen på plass som har skive under seg. Antar dette ikke vil by på problemer, men nevner det likevel; jeg har blitt overrasket før.

Bilde
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Tir 26 Des 2017 22:53

Gledelig jul! 2,3,6 og 7 = JA
Dropp skivene, har aldri sett noen skiver der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5588
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 27 Jan 2018 23:59

Ny runde i garasjen! Har fylt på olje, og da lakk det olje ut fra under korkpakningen på topplokket. Prøvde å stramme skruene og endte i steden opp med at området rundt skruene ble trukket ned... Vil det hjelpe å bytte pakningen? Den er ny, dvs fra da motoren ble overhalt.

For det andre; trenger jeg å justere tenninga etter at alt har vært i biter, eller kan jeg anta at det er i orden?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 91
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

ForrigeNeste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester