esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Litt på siden, men i uken som var hadde vi kjekt besøk av Skipsrevyen om bord der hvor jeg har mitt virke :)

Ukens skipsbesøk: t/b «BB Worker»
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Litt på siden, men i uken som var hadde vi kjekt besøk av Skipsrevyen om bord der hvor jeg har mitt virke :)
Gøy!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da var julen atter en gang kommet. Vi har satt ut grøt på garasjeloftet (i mangel av låve), og ikke minst har fireåringen og onkel, dagen før dagen, hatt julegavetranport på mest mulig standsmessig måte :)

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig god jul, og godt nytt år når så langt kommer! :)


Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Dette var årets vakreste julekort!
En riktig god jul ønskes deg og familien.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da skriver vi 2018, så godt nytt år alle sammen! :)

Vi startet det nye året med å melde oss på årets Flåklypa Grand Prix (riktignok blir det med Sport'n i år). Nå har påmeldingen vært åpen 1 døgn, og løpskomiteen melder om ca. 270 påmeldte kjøretøy første døgn. Det lover bra, og det er vel en viss sjanse for at det blir noen flere også før påmeldingsfristen utløper 1. mai.
Når det er sagt, så betyr det også at våren og ny veteransesong nærmer seg med stormskritt, alt for fort egentlig... I garasjen er elefantjekken rigget, og klar for utløft av motor. Primært for litt generell service, "oppshining" av både motor og motorrom, samt ikke minst bytte av girkasse. Håper bare byttekassen er i ok stand (har ikke fått tid til å se over den ennå).
Har også sendt ut forespørsel rundt om på diverse treverk. Er litt mer langsiktige planer, men har lyst å bytte ut fineren på lasteplanet med noe mer "tidsriktig og ekte" treverk.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Har også sendt ut forespørsel rundt om på diverse treverk. Er litt mer langsiktige planer, men har lyst å bytte ut fineren på lasteplanet med noe mer "tidsriktig og ekte" treverk.
Godt nytt år til deg også!
Tidsriktige materialer høres bra ut. Jeg vil tro at du skal bruke uhøvlede materialer uten not og fjær disse vil "gape" litt ved tørking og gjøre at materialene tørker godt opp og ikke råtner så fort.
Det er vel dette som heter skurlast? https://no.wikipedia.org/wiki/Skurlast
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

I dag, eller det er vel rettere sagt i går nå, har vi "kastet ut maskinisten". Første gang med utløft, og det gikk overraskende lett, komplett med girkasse osv. :) Årsak er diverse som skal gjøres, bl.a. bytte av både girkasse og startmotor. Forhåpentligvis er begge "reservekomponentene" bedre enn de som sitter på p.d.d. Samtidig skal både motor og motorrom "shines" litt. Varierende grunnarbeid som er gjort rundt om. Har også mistanke om en vannpumpe som ikke er helt som den skal... Mulig det blir å kaste inn "byttemotoren" også, for å forsøke denne. Så kan tiden heller brukes til å gå over den opprinnelige.

Image


Motor på plass i motorstativet, klar for rengjøring etc.

Image


Og i motorrommet ser det nå slik ut;

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Fikk omsider montert rotoravfukter i garasjen i går. Har hatt den stående noen måneder nå, så det var jaggu på tide... Krever litt plass rundt seg, men i hjørnet her skal den ikke være så mye i veien (tror og håper jeg). Ledning og dreneringsslange får vi ordne mer permanent ved en senere anledning.

Image


Satte den på "low" og 40 %, over natten har den klart å kjøre ned luftfuktigheten fra 78 % til 47 %. Det må sies å være akseptabelt vel. At den også avgir varm luft i retur er heller ingen bakdel.

Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Hei

Så lenge en holder seg under 50-55% fuktighet så ruster det ikke :-). Kommer en under dette kan luften etterhvert bli for tørr og statisk elektrisk. Mener vi la oss på ca 50% som standard på offshoreprosjektene for å slippe å male under dekk på platformene. Sparte noen tonn maling..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Takk for godt innspill. 50 % er nok gjerne mer passende ja. Blir jo litt prøve og feile i begynnelsen for å bli kjent med apparatet, men sett i lys av at det neppe blir mye bruksbil inn og ut herfra som vil tilføre fuktighet jevnlig så kan nok 50 % være et fornuftig utgangspunkt :)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

"Deler" levert på døren av G.Larson i dag, nok en gang takk for strålende service! :D

Har siden i morges kjørt avfukteren innstilt på 50 %. Luftfuktigheten spratt forholdsvis kjapt opp til 53 %, men den har den holdt seg stabil på 52 - 53 % siden. Avfukteren står fremdeles på "low", og den kjører langt ifra kontinuerlig for å holde dette nivået. Utvendig har luftfuktigheten variert mellom 83 - 86 % iløpet av dagen ser jeg.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Her er hva helgens aktiviteter går i, klargjøring for nedfelling av sakseløfter i garasjen. Leide meg en bensindrevet betongsag, det var vel verdt investeringen. På en times tid var alle kutt tatt, da var det kun det tyngste igjen, nemlig å få lempet ut all betongen...

Image


Ganske pene kutt blir det også. For øvrig ser betongen ganske bra ut også :)

Image


Man får se om man ikke får gravd seg ned noen cm iløpet av morgendagen, lage til drenering og tilknytningsrør til kontrollboks, samt klargjøre for støp av nytt dekke under sakseløfteren.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Flott med drenering til bukken! Mangler det selv, og det er et strev å få tørket opp etter en vask. Husk nok armering til bukken. Jeg har to lag med jern og 20 cm støp til min. Det er det som er anbefalt med 3 tonns bukk. Den blir også veldig stablil og tåler skjevbelastning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da var bukken på plass og testkjørt, opptil flere ganger, lagt om dekk på 7 biler så langt... Hovedsakelig så er det bruksveteranen som går opp og ned om dagene. Holder på med montering av NOS Bosch hvite kastere og gule spredere (2 av hver) om dagen, samt at det er dags for første service med oljebytte etc. etter innkjøring av nyoverhalt motor og J-overdrivekasse etc. Her har den akkurat fått sommerskoene på, 5,5" originale KPZ-felger 8)

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

For øvrig så var vi innom her om dagen, for henting av diverse smånips.

Image
Post Reply