Å hive ut en motor....
Re: Å hive ut en motor....
Du kan godt bruke jekkefestene på PV, men etter å ha sett en del deformerte og skadede fester ville jeg nok stolt mer på rammevangen foran og bakakselen. Vi løfter PV på jekkefestene på smøretreffene, men da er det både for kortere tid, og labbene på løftebukker har større anleggsflate enn en støttebukk vil ha. Sikre gjerne med en stropp foran slik at ikke bukken sklir. Når jeg har holdt på sånn har jeg ofte brukt garasjejekken som ekstra sikring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Motoren er inne!
Etter tett på 5 år (!!!) (Jeg måtte sjekke; motoren ble løftet ut 27. septembr 2012) har jeg motor i bilen igjen. Så var det "bare resten" igjen.
Jeg gir meg likevel ikke:
- Hvilken type lak/maling er rett å bruke på sokkelen til luftfilteret? Antar den skal være sort slik filteret er?
Etter tett på 5 år (!!!) (Jeg måtte sjekke; motoren ble løftet ut 27. septembr 2012) har jeg motor i bilen igjen. Så var det "bare resten" igjen.
Jeg gir meg likevel ikke:
- Hvilken type lak/maling er rett å bruke på sokkelen til luftfilteret? Antar den skal være sort slik filteret er?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Sort er riktig . Gratulerer med fremskrittet. 5 år eller 5 timer spiller ingen rolle. Det viktigste er at det går fremover.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Da er vi i gang igjen! Hvor stort moment skal toppen dras til med?
Og mangler jeg en bolt el.l. her (til venstre i bildet)?[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201709 ... c1ec0e.jpg[/img]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Og mangler jeg en bolt el.l. her (til venstre i bildet)?[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201709 ... c1ec0e.jpg[/img]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
....og hvordan i [ditt favoritt-bannord her] skal man få skrudd inn de to øverste skruene mellom girkassa og clutchen? Har greid å få skrua på plass, men jeg når knapt skrua med fingerspissene, langt mindre entret den eller skrudd til. Ski Motorservice har tydeligvis greit å skru den ut uten å ta ut girkassa, så det burde jo være mulig? Finnes det umbraco-skruehodeovergang så jeg kan bruke vinkelledd og forlenger?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Tror ikke det. Ser likt ut på min motor.Rodtwitt444 wrote: Og mangler jeg en bolt el.l. her (til venstre i bildet)?
Ståle B.
Re: Å hive ut en motor....
Det er veldig trangt å komme til med de to øverste skruene, men det går. Sjekk først om du har en luke i kardangtunellen. Hvis ikke kan du gå inn via hullet der girpaken går ned. Uansett så har du nytte av en 3/8-forlenger og 10mm unbrakopipe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
En annen måte er å løsne de fire skruene som holder traversen på girkassa og senke den ned slik at en kommer bedre til. Pass på koblingene bak på motoren (Oljetrykk og tempføler)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Hvor stort moment skal jeg bruke? Finner ikke dette noe sted...Reodor57 wrote:Bare en ting til her. Håper du har momenttrekker. Om du ikke har kan du like gjerne kjøpe en først som sist. Når du bruker topplokkboltene ((sitter 5stk under toppdekselet også. Ja, vippearmene må av)) som feste for løfteåket må boltene trekkes til etterpå. Husk å ha på topplokket når du løfter slik at du ikke bøyer boltene. Men motoren er ikke kjørbar selv om det er gjort. Den må først få gå seg varm uten belastning overhodet. Deretter skal den avkjøles før man trekker til topplokket på nytt, og justerer ventiler. Først nå er den kjørbar. Deretter kan en kjøre 100mil før en skifter olje og filter og trekker til toppen igjen og justerer ventiler. Så momenttrekkeren får kjørt seg i starten etter at motoren er på plass.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Jeg trekker til topplokket med 8kg(kpm). Har du tiltrekkingsrekkefølge? Den er litt spesiell på B16. Vippearmene er rundt 1,5-2kpm tenker jeg, men disse trenger en ikke momenttrekker til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Det går framover! Har (ikke uventet) forsvunnet en skrue eller to underveris, men det lar seg jo heldigvis lett erstatte.
Men i dag oppstod en ny, skal vi kalle det, utfordring. jeg greide å dra over en skrue. Hvordan kan jeg få ut igjen denne? Er ikke plass til å borre opp uten å løfte ut motoren igjen, og det har jeg naturlig nok lite lyst til. Er den gjenværende skrua sterk nok til å holde igjen vridningen av "gassakslingen" (eller hva den nå kalles)?
Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.
Men i dag oppstod en ny, skal vi kalle det, utfordring. jeg greide å dra over en skrue. Hvordan kan jeg få ut igjen denne? Er ikke plass til å borre opp uten å løfte ut motoren igjen, og det har jeg naturlig nok lite lyst til. Er den gjenværende skrua sterk nok til å holde igjen vridningen av "gassakslingen" (eller hva den nå kalles)?
Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Denne skal du vel nesten kunne skru ut med fingrene. Skal gå lett i gjengene, så en gang er vel det greieste. Husk at B16 motoren har mm gjenger ikke tommer. Oljetrykket over er kanskje elektrisk på din?. Rens gjengene med stålbørste. Giveren har vel også koniske gjenger så vil ikke gå helt inn,
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
sett en storre mutter over bolten , sveis bolten fast til mutteren og skru ut med egnet verktoy.
Re: Å hive ut en motor....
Den kan man nok ta med wisegriptang.
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Hm, prøvde såvidt med en sånn, men måtte gi meg da "pliktene kalte" utenfor garasjen. Da skal jeg gi det et ordentlig forsøk.Torbo2 wrote:Den kan man nok ta med wisegriptang.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975