Da jeg kjørte med doble SU på Duetten brukte jeg vanlig ATF-olje (Dextron III).esk1ld wrote:Et lite tilleggsspørsmål til dere "forgasserguruer", på Sport'n er det vel ett par SU-forgassere, og tar jeg ikke mye feil skal det vel litt olje på disse i ny og ne. Noen spesiell olje dere anbefaler her (eller er det bare å bruke "vanlig ATF-olje")?
esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Vedr pakning, så har jeg sett flest røde fiber pakninger, da disse er mykere enn kobber. Har også sett kobber, men det er mindre vanlig. Kjemisk metall fungerer fint, bare pass på å rengjøre godt på forhånd. Ser du har laget nytt bensinrøret mellom pumpe og forgasser i kobber. Det har en ulempe ved at det overfører varme bedre enn aluminium, så du bør legge en gummislange rundt røret der det passerer termostathuset. Bensinen koker lett her på sommeren.
Når det gjelder SU HS6 så skal nivået i forgasseren være 13mm under toppen av det indre røret. Det tilsvarer omtrent 15-20mm med motstand når du dytter stempelet ned. Ikke overfyll! ATF dextron 2 eller SAE 20 står det i forgassermanualen. En får også kjøpt forgasser olje.
Når det gjelder SU HS6 så skal nivået i forgasseren være 13mm under toppen av det indre røret. Det tilsvarer omtrent 15-20mm med motstand når du dytter stempelet ned. Ikke overfyll! ATF dextron 2 eller SAE 20 står det i forgassermanualen. En får også kjøpt forgasser olje.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det var jo litt oppløftende! Takk for tipset, dette må vi prøve445 wrote:Den ødelagte forgasseren kan fikses på en ganske grei måte.
Du kan kappe av en bensinrørstump 6 eller helst 8 mm, og setter inn i hullet.
Deretter bruker du kjemisk metall og fester røret med. Du får da en Zenith VN36-tilkobling
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ja, laget det identisk (både samme utforming og materiale) med det som stod på tidligere. Er nok ikke dumt med en form for isolering på nevnte punkt nei.Reodor57 wrote:Ser du har laget nytt bensinrøret mellom pumpe og forgasser i kobber. Det har en ulempe ved at det overfører varme bedre enn aluminium, så du bør legge en gummislange rundt røret der det passerer termostathuset. Bensinen koker lett her på sommeren.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Originalt er aluminiumsrør, så om det som satt der er kobber er nok det laget i ettertid. Kobber er litt mer ømtålelig for vibrasjoner enn aluminium.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Riktig. Originalt må det være (mest mulig på sikt i allefall), så da får man vel skaffe alu.rør etterhvert.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Jeg kan sjekke om jeg har et liggende.esk1ld wrote:Riktig. Originalt må det være (mest mulig på sikt i allefall), så da får man vel skaffe alu.rør etterhvert.
Minn meg på det hvis du ikke har hørt noe om noen dager
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Forrige onsdag hadde man en liten "pause" fra alt med skruing etc. Hadde lovet nevøen på 3,5 år en "gammelbiltur", så da tok vi oss en tur med Sport'n opp Trollstigen og til Gudbrandsjuvet. Bilen fungerte knirkefritt og været viste seg fra sin beste side, så både store og små var fornøyde. Vi får vel si oss privilegerte som har slike utfluktsmuligheter (Trollstigen bare en av flere) kun noen få timer unna
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Nydelige bilder!
Har aldri kjørt Trollstigen, men det bare MÅ jeg gjøre.
Er bildet tatt fra veien, eller har du brukt en drone?
Har aldri kjørt Trollstigen, men det bare MÅ jeg gjøre.
Er bildet tatt fra veien, eller har du brukt en drone?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Fredag ble kursen satt sørøstover til våre naboer, både klubb og land. Svenska Volvo PV-Klubben hadde Sommarträff og 40-års jubileum i Falköping. Klubben ble startet opp i nettopp Falköping den 13. mars 1977.
Etter en forholdsvis lang dag (ca. 90 mil hver vei) med Kambo-pickupen på tilhenger, ankom vi hotellet rundt kl. 20:30 fredag kveld.
Lørdagen startet med rallystart mellom kl. 09:00 - 11:00. To og to biler ble sendt avgårde hvert hele minutt. Undertegnede med Kambo-pickupen og en svenskregistrert PV fikk starttid kl. 10 "blank"! Totalt var det vel rundt 160 PV og Duett som deltok i rallyet som gikk over en total distanse på 122,8 km, med mange innlagte både obligatoriske og frivillige stopp underveis. Et trivelig rally, dette kunne svenskene! Været var utrolig flott hele helgen, og bilen holdt til forventningene (m.t.p. siste tids utfordringer)
Var litt skeptisk i begynnelsen til å skulle klare å holde følge med både veien og kjøreanvisningene, men det gikk det også
Søndag var det utstilling og "bakluke-loppis". Utrolig mange flotte (og en del sjeldne) kjøretøy var å se, ikke minst en hel del leveranschassi i forskjellige utformingen
Noen nordmenn til var tilstede, men også biler fra Danmark og Nederland hadde tatt turen!
Nb, legg merke til bakrutene på denne Duetten fra Nederland. Varmetråder!?
Etter en forholdsvis lang dag (ca. 90 mil hver vei) med Kambo-pickupen på tilhenger, ankom vi hotellet rundt kl. 20:30 fredag kveld.
Lørdagen startet med rallystart mellom kl. 09:00 - 11:00. To og to biler ble sendt avgårde hvert hele minutt. Undertegnede med Kambo-pickupen og en svenskregistrert PV fikk starttid kl. 10 "blank"! Totalt var det vel rundt 160 PV og Duett som deltok i rallyet som gikk over en total distanse på 122,8 km, med mange innlagte både obligatoriske og frivillige stopp underveis. Et trivelig rally, dette kunne svenskene! Været var utrolig flott hele helgen, og bilen holdt til forventningene (m.t.p. siste tids utfordringer)
Var litt skeptisk i begynnelsen til å skulle klare å holde følge med både veien og kjøreanvisningene, men det gikk det også
Søndag var det utstilling og "bakluke-loppis". Utrolig mange flotte (og en del sjeldne) kjøretøy var å se, ikke minst en hel del leveranschassi i forskjellige utformingen
Noen nordmenn til var tilstede, men også biler fra Danmark og Nederland hadde tatt turen!
Nb, legg merke til bakrutene på denne Duetten fra Nederland. Varmetråder!?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:45, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Takk. Turen kan virkelig anbefales ja!445 wrote:Nydelige bilder!
Har aldri kjørt Trollstigen, men det bare MÅ jeg gjøre.
Er bildet tatt fra veien, eller har du brukt en drone?
Bildet er tatt fra ett av flere utkikkspunkt tilordnet ved siden av veien på toppen. Her er det for øvrig full kafeteria, souvenirshop osv. også, masse turister m.a.o. i høysesongen.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Etter utstilling og premieutdeling med tilhørende søndag, hadde Harry Hermansson i Lugarp, Floby, åpen dag. Valgte å ta turen innom her, og det skulle vise seg å ikke være så dumt. Blant annet så fikk man tak i "ny" og hel luftfilterboks til B16 til den nette sum av 20,- svenske kroner. Pusse den opp litt så har man en hel original enhet (uten tettet hull som nevnt tidligere på nåværende).
Litt "nytt" tilbehør kom man også over...
Noen av de norske deltakerne på årets treff.
Litt "nytt" tilbehør kom man også over...
Noen av de norske deltakerne på årets treff.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
For den observante, så er det kanskje observert at logo allerede er kommet på plass på dørene. Disse ble montert sist torsdag etter en liten vask og under klargjøring for avreise til Sverige.
En liten redskapskasse er også på plass på planet. Med ubrukt verktøy, flere av delene var fremdeles innpakket i plast og med prislapp på.
En liten redskapskasse er også på plass på planet. Med ubrukt verktøy, flere av delene var fremdeles innpakket i plast og med prislapp på.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Fantastiske bilder! I den nest øverste svingen der knakk jeg en drivaksling en sommeren 1977. Hadde akkurat meldt meg inn i NAF, før turen, da jeg ikke likte lyden fra det ytre drivakselleddet på høyre side. NAF kom med drivakling "under armen" etter to timer og jeg puttet den på plass. Hadde med litt småverktøy (liten verktøykasse). Måtte ut med litt under 500 kroner for komplett aksling! Resten av turen over fjellet og sørover mot Sørlandet og østøver til Oslo gikk greit!Fargen på Amazonen er som på min Duett.esk1ld wrote:Forrige onsdag hadde man en liten "pause" fra alt med skruing etc. Hadde lovet nevøen på 3,5 år en "gammelbiltur", så da tok vi oss en tur med Sport'n opp Trollstigen og til Gudbrandsjuvet. Bilen fungerte knirkefritt og været viste seg fra sin beste side, så både store og små var fornøyde. Vi får vel si oss privilegerte som har slike utfluktsmuligheter (Trollstigen bare en av flere) kun noen få timer unna
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Hei ang varmetråder i bakrute ,før fikk du kjøpt varmetråder i plast plate til og lime på ruten ,di ble koplet til 12 v .Fantes i forskjellige størelser.