esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Kort innpå fra bilturen: Det kan jo være verdt å bytte over flottørhuset fra den ene forgasseren til den andre. Hvis den første forgasseren hadde tett luftkanal og den andre tett aks.pumpe så kan jo det beste fra hver bli bra. Hvis ikke kan du kjøpe renovert forgasser fra et par kjekke karer i Oslo
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Tenker bare butikk du hehe. Jo da, greit med ultralyd vasket og gjennomgått forgasser, men føler det er litt overkill her da det kun er aksdysa som ser ut til å være feil på. Hadde det vært noe feil med forgasseren ellers ville den nok gått vesentlig dårligere tror jeg. Får han det ikke til så er det jo en mulighet å benytte seg av tilbudet fra de to kjekke karene i Oslo som vi kjenner til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
En lang dag i garasjen er endelig over. Staselig besøk har vi også hatt iløpet av dagen og kvelden. Ikke hver dag det er så standsmessig bilpark både i og utenfor garasjen
Jeg må skuffe herrene med å si at det ser ut som det blir dårlig butikk på dere foreløpig, i allefall fra min side (*bank i bordet). Det hjalp selvfølgelig på problemet med kvikt pådrag å blåse opp/ren aks.dysa/stempelet. Dog hjalp det ikke videre på problematikken med fusking. Demonterte og blåste rent det meste på forgasseren når jeg først begynte med det. Lik funksjon på begge to, så nå har jeg mest sannsynlig to "oppegående" forgassere. Derav uttrykket "dårlig butikk" på dere
Luftfilter demontert og vasket i bensin, for å være sikker på at det ikke er igjen noen "uting" i dette.
Manifolden ble byttet igjen (den fra delemotoren ser faktisk bedre ut rent utseendemessig). Samtidig ble manifoldpakninger byttet (de gamle hadde sett bedre dager). Modifiserte overgang manifold/eksosrør og monterte ny pakning her også. Benyttet i samme anledning muligheten til å forsøke oppstart uten eksospotte montert (måtte bare prøve, til tross for søndag... beklager til mine naboer ). Resultat likt, samme fusking uten eksospotte.
Byttet så tilbake til den opprinnelige forgasseren igjen. Jeg har bestemt meg for at jeg har ikke særlig stor tro på forgasser-problem lenger.
Etter hvert som man skrur og står på så blir man var på alt av lyder som er der og som man tror er der. Synes jo man hører litt "ventilkakling", så da må vi jaggu justere ventiler også, bare for å være sikker liksom! Som sagt, så gjort, det var vel en 3-4 av ventilene som hadde godt av en liten justering.
Det neste vi begynte å sjekke var på nytt vakuumregulator etc. Skeptisk, litt liten bevegelse, men etter å ha kontrollert opp mot reservemotor etc. så slår vi oss til ro med at vakuum må være i orden. Neste runde blir å gå gjennom elektriske på nytt. Har jo kjøpt alt av tenningsdeler nytt. Etter litt justeringer og kontroller her og der igjen så ser det ut som om vi er tilbake på normalt spor. Motor drar velvillig opp på turtall uten nevneverdige host og hark. En siste liten finjustering på tomgang og blanding så virker det meste ganske greit. Inntil den plutselig holder på å dø ut på tomgang igjen... ups, kjenner igjen akkurat den oppførselen, og haster avgårde for å hente reservekannen med bensin! Mens "medmekanikeren" holder turtallet oppe, fyller jeg bensin, og etter hvert som det renner bensin ned på tanken så "roer" motoren seg igjen. Sånn kan det gå
Det ble såpass sent, samtidig som det kom en kraftig regnskyll, så prøvetur er utsatt inntil i morgen. Krysser fingrene for at det nå er i orden.
Jeg må skuffe herrene med å si at det ser ut som det blir dårlig butikk på dere foreløpig, i allefall fra min side (*bank i bordet). Det hjalp selvfølgelig på problemet med kvikt pådrag å blåse opp/ren aks.dysa/stempelet. Dog hjalp det ikke videre på problematikken med fusking. Demonterte og blåste rent det meste på forgasseren når jeg først begynte med det. Lik funksjon på begge to, så nå har jeg mest sannsynlig to "oppegående" forgassere. Derav uttrykket "dårlig butikk" på dere
Luftfilter demontert og vasket i bensin, for å være sikker på at det ikke er igjen noen "uting" i dette.
Manifolden ble byttet igjen (den fra delemotoren ser faktisk bedre ut rent utseendemessig). Samtidig ble manifoldpakninger byttet (de gamle hadde sett bedre dager). Modifiserte overgang manifold/eksosrør og monterte ny pakning her også. Benyttet i samme anledning muligheten til å forsøke oppstart uten eksospotte montert (måtte bare prøve, til tross for søndag... beklager til mine naboer ). Resultat likt, samme fusking uten eksospotte.
Byttet så tilbake til den opprinnelige forgasseren igjen. Jeg har bestemt meg for at jeg har ikke særlig stor tro på forgasser-problem lenger.
Etter hvert som man skrur og står på så blir man var på alt av lyder som er der og som man tror er der. Synes jo man hører litt "ventilkakling", så da må vi jaggu justere ventiler også, bare for å være sikker liksom! Som sagt, så gjort, det var vel en 3-4 av ventilene som hadde godt av en liten justering.
Det neste vi begynte å sjekke var på nytt vakuumregulator etc. Skeptisk, litt liten bevegelse, men etter å ha kontrollert opp mot reservemotor etc. så slår vi oss til ro med at vakuum må være i orden. Neste runde blir å gå gjennom elektriske på nytt. Har jo kjøpt alt av tenningsdeler nytt. Etter litt justeringer og kontroller her og der igjen så ser det ut som om vi er tilbake på normalt spor. Motor drar velvillig opp på turtall uten nevneverdige host og hark. En siste liten finjustering på tomgang og blanding så virker det meste ganske greit. Inntil den plutselig holder på å dø ut på tomgang igjen... ups, kjenner igjen akkurat den oppførselen, og haster avgårde for å hente reservekannen med bensin! Mens "medmekanikeren" holder turtallet oppe, fyller jeg bensin, og etter hvert som det renner bensin ned på tanken så "roer" motoren seg igjen. Sånn kan det gå
Det ble såpass sent, samtidig som det kom en kraftig regnskyll, så prøvetur er utsatt inntil i morgen. Krysser fingrene for at det nå er i orden.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:56, edited 2 times in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Fungerer prøvetur i morgen greit, så gjenstår det å fikse småting som å ordne en permanent løsning på bensinlekkasje oppstått (alt for mye skruing den siste tiden, så gjenger på nippel er defekt). Samt at nå er det alt for mye fett og smuss rundt forbi, derav blir det vel en god vask også.
Har for øvrig også fått tak i en god gammel "snekkerkasse" som skal på planet som "redskapskasse"
Ellers synes jeg det er vel tett mellom eksosrør og clutchhus, faktisk er det metall mot metall. Er dette normalt på 445? Blir vanskelig å bøye til eksosrør for å få bedre tilpasning, men litt eksosbandasje på akkurat det problemet kan i allefall hindre gnissing metall mot metall.
Har for øvrig også fått tak i en god gammel "snekkerkasse" som skal på planet som "redskapskasse"
Ellers synes jeg det er vel tett mellom eksosrør og clutchhus, faktisk er det metall mot metall. Er dette normalt på 445? Blir vanskelig å bøye til eksosrør for å få bedre tilpasning, men litt eksosbandasje på akkurat det problemet kan i allefall hindre gnissing metall mot metall.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:31, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Som tidligere nevnt så er planen å få tidsriktig logo på dørene. En bekjent av meg er grafisk designer og har utarbeidet et utkast. Hva synes dere, blir det for stort, burde logoen kanskje vært et knepp mindre?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:32, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Såpass bør det være. Blir det for lite blir det ikke "autentisk" riktig vil jeg tro.
Når det gjelder eksos går røret omternt midt i åpningen på min 445. Siste sjekk på forgasser: Du har sjekket at membranen bak de tre skruene på siden av forgasseren er myk og fin og har en fjær? Er denne lekk eller for stiv kan den gi urolig gange. Den holder ikke mange årene mellom hvert skift.
Når det gjelder eksos går røret omternt midt i åpningen på min 445. Siste sjekk på forgasser: Du har sjekket at membranen bak de tre skruene på siden av forgasseren er myk og fin og har en fjær? Er denne lekk eller for stiv kan den gi urolig gange. Den holder ikke mange årene mellom hvert skift.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Banket tydeligvis ikke hardt nok...nå med kun en forgasser igjen...klarte å bryte av godset på forgasseren når nippel til bensinrør skulle settes i, s*t@n nå er jeg forbannet på meg selv!esk1ld wrote:Jeg må skuffe herrene med å si at det ser ut som det blir dårlig butikk på dere foreløpig, i allefall fra min side (*bank i bordet).
Det som skulle være en kosekveld i garasjen med tilpasning av nytt bensinrør ble til et lite "mareritt". Heldigvis er også den andre forgasseren oppegående, så bilen er sånn sett i orden igjen. Men fremdeles med litt midlertidige løsninger, fikk ikke den nye nippelen fra Jørgenrud til å holde tett, så man er tilbake på en liten slangestuss og slangeklemmer igjen. Ikke tør jeg stramme mer heller i frykt for å bryte godset på nok en forgasser
Tok en kjapp prøvetur, det meste ser ok ut. Litt finjustering må kanskje til for å få det helt perfekt.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:33, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Enig, satte i gang bestillingen i denne størrelsen i dag. Blir også litt mindre dominerende når det kun er "selve logoen" igjen også, og ikke alt papiret rundt.Reodor57 wrote:Såpass bør det være. Blir det for lite blir det ikke "autentisk" riktig vil jeg tro.
Høres mer normalt ut. Får se på dette på sikt.Reodor57 wrote:Når det gjelder eksos går røret omternt midt i åpningen på min 445.
Den er helt nyReodor57 wrote:Siste sjekk på forgasser: Du har sjekket at membranen bak de tre skruene på siden av forgasseren er myk og fin og har en fjær? Er denne lekk eller for stiv kan den gi urolig gange. Den holder ikke mange årene mellom hvert skift.
Får se litt hvordan bilen oppfører seg videre med nåværende oppsett. Hvis ikke får man ta en vurdering på eventuelt "bytteforgasser".
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Kan du legge ut et bilde av den ødelagte delen?esk1ld wrote: Banket tydeligvis ikke hardt nok...nå med kun en forgasser igjen...klarte å bryte av godset på forgasseren når nippel til bensinrør skulle settes i, s*t@n nå er jeg forbannet på meg selv!
Det er mulig jeg har et reparasjonstips til deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Flott beskrivelse av en hyggelig mekke-dag.esk1ld wrote:En lang dag i garasjen er endelig over. Staselig besøk har vi også hatt iløpet av dagen og kvelden. Ikke hver dag det er så standsmessig bilpark både i og utenfor garasjen
.....
..... Inntil den plutselig holder på å dø ut på tomgang igjen... ups, kjenner igjen akkurat den oppførselen, og haster avgårde for å hente reservekannen med bensin! Mens "medmekanikeren" holder turtallet oppe, fyller jeg bensin, og etter hvert som det renner bensin ned på tanken så "roer" motoren seg igjen. Sånn kan det gå
Kjenner til motor som dør ut av for lite bensin
Hadde en Duett på rep. i fjor, og skulle bare ta den en testtur til jobben da jeg var ferdig. I det jeg kjørte inn i Økern-tunnelen (Ring 3) så begynte motoren å fuske og deretter stoppet den. Da var det greit med havarilomme på laveste punktet, og NAF var en god venn i nøden. Det viste seg at måleren på den bilen var helt feilvisende...
Godt å lese at du nærmer deg en velfungerende bil igjen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Nippel på forgasser skal ha pakning mellom aluminiumsgods og messing.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
445 wrote:Kan du legge ut et bilde av den ødelagte delen?
Det er mulig jeg har et reparasjonstips til deg.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:27, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ok? Hvilken type pakning skal dette være (har aldri sett noen pakning der på denne bilen)?Reodor57 wrote:Nippel på forgasser skal ha pakning mellom aluminiumsgods og messing.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Et lite tilleggsspørsmål til dere "forgasserguruer", på Sport'n er det vel ett par SU-forgassere, og tar jeg ikke mye feil skal det vel litt olje på disse i ny og ne. Noen spesiell olje dere anbefaler her (eller er det bare å bruke "vanlig ATF-olje")?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:27, edited 2 times in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Den ødelagte forgasseren kan fikses på en ganske grei måte.
Du kan kappe av en bensinrørstump 6 eller helst 8 mm, og setter inn i hullet.
Deretter bruker du kjemisk metall og fester røret med. Du får da en Zenith VN36-tilkobling
Du kan kappe av en bensinrørstump 6 eller helst 8 mm, og setter inn i hullet.
Deretter bruker du kjemisk metall og fester røret med. Du får da en Zenith VN36-tilkobling
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen