Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

mer nærbilde av Bosch-tennpluggen:
Image

Skjønner at det ble "misfire" på komputeren.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Skodaen.
Det ble NGK-plugger. De så fine ut etter 400 km kjøring, men bilen klarte ikke EU-kontrollen ang. utslipp. Så da kom motoren i biter.
0,8 % i CO - skal ha under 0,3.... Galskap på en gammel bil, men reglene er der.... Så hva kan man gjøre?
Kjøpe elbil?
Veien til hoggeren blir kortere og kortere med halvgamle biler. I alle fall VW og Skoda!
Kan de ha lagt inn kort levetid?
Tilliten er i alle fall 0.

Prøver en halvhjertet løsning, to bedre stempler og et nytt. Proffhoning. Nye stempelfjærer. Nye veiv- og rammelagre. De gamle var slitt!?
Det rare er at stempelfjærene ikke var slitt, men mangler kanskje spenn?
Kresne greier dette.

Stiper i veiva, bytter den og, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig.
Ny kløtsj, siden den er tilgjengelig. Toppen får gå, siden jeg tok den i fjor.

Bygger om smøringen til stempelbolten. Har en mistanke om at den har fått altfor mye olje, slik at stempelet har badet i olje?
Den hadde smørekanal i veivstaken, og kombinert med slitasje i stempelboltforingene gikk det nok mye olje til topps.

Den nye stemplene har drenering bak oljefjæren, mens de gamle ikke hadde slik luksus.
Har en mistanke om at det er dette som er løsningen.
Skulle helst satt inn den gamle Skodamotoren på 1,4 liter. Den er uproblematisk i forhold..
Ti - tretti ganger lettere å overhale også. Samt bedre komponeneter.

Håper bare ikke katalysatoren er oppbrukt?
Gir den en sjanse...

Så må jeg finne en god innkjøringsolje som ikke er for glatt..

Her plukker jeg det beste ut av det meste, men det ble et nytt stempel for sikkerhetss skyld.
Image

Veivstaken fra reserveblokka ser litt skjev ut. Reservemotoren fikk jeg veldig bilig, da registerkjedet hadde hoppa av! Ellers var den nesten ikke litt innvendig. Lite kjørt.
Hvilke andre bilprodusenter enn VW klarer å lage slikt skitt?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Er det kameraet som gjør at hullet for stempelbolten ser ovalt ut? På motoren jeg bygger til PVn nå var det ene lageret litt langovalt, så der fikk jeg tak i nytt lager fra Jørgenrud. Etter hva jeg vet har ikke dette vært tilgjengelig før. Eneste en må tenke på når en bruker slike deler fra forskjellige motorer er å veie inn delene slik at de har innbyrdes mest mulig lik vekt. På B16 er vektforskjellen maks 10 gram på stempler og veivstenger. Jeg klarte med litt justering å komme innenfor ca5 gram på samlet vekt. Har en vekt med 1grams deling. Venter nå.på deler for å fullføre siste stempel og veivstangmontering.
Lykke til med resten av jobben!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Takk det samme! Den tilsynelatende ovaliteten skylden at bildet er tatt på skrå. De gamle stakene hadde 4/100 slakk og de andre har fingertip-klaring og er som nye.
Styringene er snudd 180 grader, da jeg ikke ønsker "overkill"- smøring på stempeboltene. Nå får de smøring ovenfra som på andre motorer og så slipper jeg "høttykksmøring" via oljekanal i veivstaken på dem, som fyller stempelet med olje. Nå kommer "alt det gode ovenfra" - olja...
Her skal jeg gjøre (nesten) alt som skal til for å få skikk på rakleverket. Stemplene er selvfølgelig veid - nøyaktig 250 gram med bolter og fjærer.
Godt innenfor spesifikasjoner....

De stemplene jeg setter inn nå, et helt nytt, og to fra en motor som ikke brukte olje, har ikke den dumme spalten opp til oljefjærene, og har dessuten dreneringshull bak, så disse vil nok oppføre seg som normale stempler.
Men de er dessverre korte og kan "kippe" litt. Men sånn er det jo på racingbiler!

Veiva fra reservemootren var som ny, lagrene også, så jeg bruker veiva men jeg ha jo nye lagere...

Så var det den forferdelige ventetiden på deler og Jahrman som har en spesiell honemetode med sitt "supersoniske" utstyr. - og nå er det påske....
God påske til alle som er inne her!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Presisjonshoning: Jahrmann tok 3/1000 mm, så ble den som ny! Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Er det ikke det ene så er det det andre..
Litt mod.. og litt fintilpasning i dag. Enkelt, da VW/Skoda ikke hadde tid til å herde kammen ved produksjonen. Den skulle jo ikke holde så lenge?
Men likevel er prisen 10 000 kroner i Tyskland på det billigste, så jeg måtte bare fikse ripene i akslingen selv, og tilpasse lagringen rett i toppen. Utskiftbare lagre tenkte de heller ikke på. Bare å bytte!

Image

Ny turbo er også på vei...
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Veivhusventilasjonen må legges om. Nå er uttaket rett ut fra en kam i toppen, så når kammen kaster olje, havner det rett i uttaktet til oljefilteret.
Ikke rart at disse motorene er kent for å bruke olje. Må jo prøve alt som noen ikke har tenkt på...
Eller er det brukerfeil?

Så var det å innkjøre motoren med mineralolje, 200 mil, og så er det syntetisk som gjelder her, da det er så mange "lurekanaler", hydrauliske ventilløftere osv. som kan beke seg.
En var allerede treg etter bare et års bruk med mineralolje. Nå ligger dem og trekker i whitespirit.

Har en liten fintilpasning igjen av lagrene til kammen, men det går litt stykkevis og delt, da det er ferie og andre hensyn å ta.
Men jeg håper på at jeg får gjort litt nå som det er meldt uvær.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

50 Nm + torque a further 180° (1/4 turn)
Veivbolten
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Torbo2 wrote:50 Nm + torque a further 180° (1/4 turn)
Veivbolten
Når ble 180 grader 1/4 turn? På skolen lærte jeg at 360 grader var en runde. 180 blir da 1/2 runde eller hur?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det lurer jeg også på!?
Det står slik i verkstedsmanualen.
Det er nok skrivefeil? 50 Nm 90 grader (1/4 turn...
Det var det jeg brukte, og da var hendene hvite og det buttet, så da tror jeg det holder. Dessuten er det riktige gjenger her i forhold til rotasjonsretningen ig forhold til veivbolten, som kan dra seg løs om den ikke sitter med en ukristelig kraft...

Men ang. kammen står det slik:

Tightening torque: 20 Nm + torque a further 90° (1/4 turn)
Det ser bedre ut...
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Torbo2s Duett

Post by esk1ld »

Og vi snakker ikke her om 50 Nm + 180 grader totalt, altså 50 Nm + 1 x kvarttørn + 1 x kvarttørn i den rekkefølge bolten(e) eventuelt skal strammes?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Et annet sted stod det: 90 Nm + torque a further 90° (1/4 turn).

Tror dette må være riktig?
FAnt det samme to ganger - to steder...
90 Nm + torque a further 90

(
1
/
4
turn)

replace
Mulig det er riktig det du er inne på eskild
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Dette står i verkstedshåndboken:
WARNING!
Top and bottom part of cylinder block must not be disassembled.
FABIA 2000 ➤ 1.2/40; 1.2/47 Engine, Mechanical Components

Bare en bekreftelse på at dette er kjøp og kast møl...
"Dette skulle jeg altså ikke gjort hjemme"!
- Vell vell - "skal aldri gjør det mer"!
Skjønner, ingen må få se hvor dålig raklet er konstruert!
Håper jeg ikke blir arrestert!?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Ellers så tror de at vi er komplette idioter som ikke får til å sette det sammen igjen. Åpnet en gang en Bosch injection på en porshe 928. Fant ut i ettertid at ikke en gang Bosch overhaler disse selv. Vel, etter litt søking på internett og grundig bruk av lupe og topp renslighet ble den tett og virket igjen :-). Lupe måtte til for å finne et lite luftehull i en metallmembrab som måtte plasseres riktig. Husker ikke om det var k-jetronic, men det gikk rør til alle 8 sylinderne ut ifra enheten. Så dette har jeg tro på at du får til Torbo2 :-). Ellers ler jeg hver gang jeg kjører forbi et Audiverksted. Troskyldige folk som går inn og kjøper bil på fremsiden og kø av folk til verkstedet på baksiden. Det finnes bare en ting som er mindre fornuftig, og det er båt. Det er dyrt og dårlig det. Instrumenter som står ute er ikke en gang vanntetthet! Levetid maks 5år. Lista er lang, men egner seg ihvertfall ikke her. Nå er det rydding av plass for hjemvendte veteraner.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Ellers så tror de at vi er komplette idioter som ikke får til å sette det sammen igjen. Åpnet en gang en Bosch injection på en porshe 928. Fant ut i ettertid at ikke en gang Bosch overhaler disse selv. Vel, etter litt søking på internett og grundig bruk av lupe og topp renslighet ble den tett og virket igjen :-). Lupe måtte til for å finne et lite luftehull i en metallmembrab som måtte plasseres riktig. Husker ikke om det var k-jetronic, men det gikk rør til alle 8 sylinderne ut ifra enheten. Så dette har jeg tro på at du får til Torbo2 :-). Ellers ler jeg hver gang jeg kjører forbi et Audiverksted. Troskyldige folk som går inn og kjøper bil på fremsiden og kø av folk til verkstedet på baksiden. Det finnes bare en ting som er mindre fornuftig, og det er båt. Det er dyrt og dårlig det. Instrumenter som står ute er ikke en gang vanntetthet! Levetid maks 5år. Lista er lang, men egner seg ihvertfall ikke her. Nå er det rydding av plass for hjemvendte veteraner.
Oi sann! Her var det mange sannheter! Godt det ikke er bare meg som ikke tar for gitt at ting ikke kan repareres! Det er så lett å si selger/verskted at det er bare å bytte, når de selv slipper å betale. Eller er det for at ikke noen skal se hvordan motoren ser ut innvendig? - Et dårlig rykte kan jo spre seg... også fra en mekaniker...
Skoda i Bæreum sa også - litt motvillig at disse motorene ikke var like bra som de gamle firesylindrete.
"kø på baksiden" ! he he... - men jeg må vel si jeg syns synd på dem....
En i NAF som var/er bruktbilekspert, testet mest bruktbilkjøp sa?: "Du må da ikke kjøpe et VAG-produkt"!
Han sa det etter at jeg hadde fortalt om min... dessverre.

Men min andre Skoda med 1,4 liters motor (Skodas egen med støtstenger) er rake motsetningen ang. motoren.
De varer lengre enn biler, troligen?
Det er det bare toppakningen som kan gå, og den kan man skifte på et kvarter... ca...

Dette er "high tech -motor" på sitt verste! Lett og "miljøvennlig", bruker hele 0,01 liter mindre per mil enn den andre. Men ti ganger mer olje.
Nesten sikker på at forskjellen er enda større ved måling på fabrikk og ved godkjenning, for å få ned avgiftene?

BAre litt til... Jeg blir nesten målløs når jeg ser på detaljene inni denne motoren. Kjedehjul og strammersystem som bare venter på å hoppe. Skruer og gjenger i toppen - 6 mm rett i blokka som skal holde kammen på plass, remstremmer med svake gjenger, skruer i bløtt metall som ikke tåler tolvkantpiper. Registerkjede - langt og enkelt som streker seg. ventilløftere som beker seg om man ikke bruker den dyreste syntetiske oljen, som er så tynn at den er nødt til å forsvinne ut bak.
Miljøvennlig - heter det!
Og trangt som fy i motorrommet... Stopper der før jeg blir dårlig..

Forresten så er ventilsetene i bløtt stål! Lett å bearbeide. Men med tynne fislete ventiler med 6 mm stamme og dårlige styringer, så kan det lett bli skjevslitasje. Det skjer på alle, iføge diverse forum.

Det blir som på 50 og 60 tallet - overhaling hver 60 000 - 100 000 km i heldigste fall.
Bare med den lille forskjellen: Motoren kan ikke demonteres under topplokket - advarsel fra fabrikken!
Kjøp ny eller vrak bilen helst...

Prøvde å få tak i brukt byttemotor, men det var ikek lett. Fikk tak en nesten gratis som hadde hadd kjede-hopp (vanlig), og brukte noen deler fra denne.
Men det var hakk i blokka/sylindrene, så jeg måtte hone opp min egen. Men den ble fin - så langt!
Post Reply