Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Ja da, Bare forsøkte å se hva som manglet jeg..
Mulig fjæra i oljefilterhuset var der når jeg så nærmere på bildene, men litt lei vinkel for å se det.
Ellers: Husk å montere starteren før oljefilteret og ha god mekanisk kontakt mellom starter og clutchhuset. Starteren tar jordingsstrømmen via huset. Det kan også være lurt å fjerne lakk under der pakningene til manifolden skal være, da det kan gi lekkasje når lakken brenner opp.
Et godt tips til: ikke lakk kontaktflater hvor det skal være pakninger og husk hvor strømmen må komme frem. Tenker da også spesiellt på jording av dynamo. Dette er feller det er lett å gå i når det blir så fint :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Det var gode tips. Det jeg mente med min kommentar var at et par av disse delene ikke er å få kjøpt nye, men finnes på bruktmarkedet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Takk for gode råd!

Hvor får jeg tak i låsering til vippearmaksel? Og ikke minst; hvordan settes den på?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Det kan også være lurt å fjerne lakk under der pakningene til manifolden skal være, da det kan gi lekkasje når lakken brenner opp.
Da er manifolden tatt av igjen og lakk skrapet bort. Pakningene til manifolden satt trangt rundt boltene og har nå bøyd seg opp rundt hullene til boltene. Regner med at dette går bra og at alt vil bli klemt flatt igjen når manifolden skrus på igjen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Disse pakningene er så myke så det går bra. Husk å ettertrekke mutterne et par ganger iløpet av den første tiden under innkjøring av motoren. Dvs de flrste hundre milene. Etter det bør de sitte. :-). Husk å ettertrekke toppen og justere ventiler etter første oppstart og etter 100 mil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Da er jeg mer eller mindre klar til å løfte inn motoren... Men; hvor skal denne biten sitte? greier ikke å kjenne den igjen på noen av bildene jeg tok før jeg tok motoren ut.
http://imgur.com/M04HHAN
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Vanskelig å si uten å vite mål og hvor kraftig denne er bygget.
Tenkte først på feste for clutcharm nederst på motoren, og feste bak på girkassa til eksosanlegget, men får ikke ting til å stemme helt.
Det nærmeste jeg kommer er feste for gassoverføringen på torpedoveggen. Den kan ha forskjellig utførelse.

Sånne ting er ofte vanskelige å finne ut av, om de da tilhører bilen i det hele tatt, når en bruker lang tid på å samle ting igjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Vanskelig å si uten å vite mål og hvor kraftig denne er bygget.
Tenkte først på feste for clutcharm nederst på motoren, og feste bak på girkassa til eksosanlegget, men får ikke ting til å stemme helt.
Det nærmeste jeg kommer er feste for gassoverføringen på torpedoveggen. Den kan ha forskjellig utførelse.
Prøver igjen med flere bilder med skala. Glemmer av og til at dere faste bidragsytere på forumet her ikke er trollmenn :)
http://imgur.com/a/eDcSQ
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Oljefilteret mangler fjæra som trykker filteret mot den plata du mangler på motoren.
Bare så jeg er helt sikker; plata mangler fortsatt, ikke sant?!? (Har kontakt med en som kan skaffe...)
http://imgur.com/a/NAK5k
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Hei
Plata mangler fortsatt. Den dekker hele "hullet" og er av rustfritt stål. Er en spalte på toppen som oljen går ut av. Husk også å fjerne gummipakningen som sitter i sporet rundt filteret på blokka før du setter i ny. Ser ut til å sitte igjen der. Ny følger nytt oljefilter, men med to i sporet blir det lekkasje. Plata vi snakker om går inn i sporet her, så det er en fordel å sette den på plass først før en legger inn pakningen. Da holder en plata på plass også.
En annen ting. Messing"bolten" under filteret bør tas ut og sjekkes at fjæra og sylinderen som sitter på innsiden kan bevege seg lett. Kobberpakningen på messing"bolten" bør varmes slik at den blir rødglødende før den monteres igjen. Dette for at den skal tette. Dette systemet er oljetrykksregulatoren for motoren, og kan gi både for lavt og høyt trykk om stempelet ikke beveger seg.
Siden du har hatt en profesjonell overhaling av motoren kunne det være interessant å vite hvor mye du måtte betale for den jobben. Om du vil dele med oss andre da :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Henger meg på Reodor her.
Plate mangler fortsatt. Er ikke sikker på at den er rustfri, men den er i alle fall metallblank.
Har du fjær på skruen som holder oljefilterdekselet på plass? Det er en solid fjær som klemmer oljefilteret mot blokka.
Messingbolten må sjekkes.
Og JA, veldig interessant å vite prisen. Vi er jo et par som renoverer motorer på hobbybasis, og da hadde det vært interessant å vite hva proffene tar.
Hvis du ikke vil legge ut på forumet kan du kanskje sende en PM?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Nå har jeg tilbragt mesteparten av ettermiddagen med å forsøke å løftet inn motoren, men jeg får ikke akslingen fra girkassa til å gli helt inn i clutchhuset. Mulig at clutchen ikke er rett sentrert, eller er det noen andre triks i Ludo jeg ikke kjenner til? Kan jeg se dårlig sentrering med det blotte øye? Mangler ca 5 cm på å få clutchhus og girkasse helt sammen.

Edit: Har vært ute og sjekket clutchhuset, og inngangen for akslingen ser ut til å være helt rett og fin, ingenting som er synlig ute av senter.
Last edited by Rodtwitt444 on Sun 23 Apr 2017 22:20, edited 2 times in total.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Messing"bolten" under filteret bør tas ut og sjekkes at fjæra og sylinderen som sitter på innsiden kan bevege seg lett.
Den ser helt "squeaky clean" ut. Ser ut til å være renset og overhalt som resten av motoren. Bør jeg likevel teste? (Det klør i gasspedalfoten her, vil jo helst bare slenge alt i hop og ut og kjøre...)
Reodor57 wrote:Siden du har hatt en profesjonell overhaling av motoren kunne det være interessant å vite hvor mye du måtte betale for den jobben. Om du vil dele med oss andre da :-).
Kostet ca 40.000,-. Det ble helt bevisst lagt inn parallellt med at vi bygget hus, da ble dette bare "småpenger" i forhold :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Rodtwitt444 wrote:Da er jeg mer eller mindre klar til å løfte inn motoren... Men; hvor skal denne biten sitte? greier ikke å kjenne den igjen på noen av bildene jeg tok før jeg tok motoren ut.
http://imgur.com/M04HHAN
Nå har jeg sammenliknet med motorrommet på en annen 1957-modell, kan ikke finne den igjen noe sted. Antakelig en "blindpassasjer" fra motorverkstedet.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Post Reply