G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Lør 03 Okt 2015 00:35

Hei
Får vel presentere meg selv og bilen min. Ny på forumet og nyinnmeldt i PV-klubben.
43 år gammel utflytta Bambling som nå bor på Nordmøre. Har hatt flere gamle biler opp igjennom åra.
Bl.a '63 Amazon og '78 Taunus. Hverdagsbilen i dag er en 2004 Chevrolet Tahoe.
I forrige uke ble det handling. Nærmere bestemt en '54 PV 444H med B16 motor. Bilen ble kjøpt i Telemark og kjørt til Nordmøre.
En del småting må gjøres på den ganske radig og denne tråden vil bli brukt til oppdatering av prosjektet.
Bilde
Bilde
Bilde
Sånn den var presentert i annonsen.

Bilde
På vei over Dovre etter handel.

Bilen ser grei ut innvendig.
Bilde
Bilde

Det første jeg gjorde var å ta av rattet. Som dere ser av bildet så stod det nesten 90 grader feil.
Nå ser det slik ut.
Bilde

Frontruta er knust og den andre har ganske mye steinsprut. Disse skal byttes så snart jeg finner noen som kan lage nye.
Bilde

Manifoldpakningen var byttet med en hjemmelaget grafitt/laminat-pakning som hadde blåst ut, så her lakk det eksos ut og falskluft kom inn.
Denne ble demontert og nye pakninger bestilt fra Jørgenrud. Regner med de kommer til uka.
Bilde
Bilde

I samme slengen ble manifolden glassblåst og lakket med Jøtuls ovnslakk.
Bilde

Forgasseren er demontert og blir sendt til 445 som innbytteforgasser mot ett mellomlegg for en nyoverhalt.
Bilde

Luftfilteret er vel ikke originalt til denne motoren og skal byttes etterhvert.
Bilde

Bremsepedalen går helt i bunn før bremsene tar og kommer ikke ut igjen.
Her blir det overhaling av hovedbremsesylinderen, hjvulsylindere og en sjekk av bremseskoa. Samt byttet væske.
Problemet med at pedalen ikke kommer ut ble jeg tipset om av Reodor57 at kunne være en fjær som er borte/hopet av.
Dette blir sjekket i morgen.
Dempere skal byttes da disse er skvær gåene. Fjærer ser bra ut.

Gulvmatter og lydisolering er tatt ut for sjekk av gulvplater samt at jeg har vært en tur under og tittet. Foreløpig ser det bra ut med tanke på rust under.
Men her også skal det bli en oppgang etterhvert.

Fortsettelse følger i et flott forum hvor jeg allerede har fått gode svar på en del av det jeg har lurt på.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Lør 03 Okt 2015 08:42

Gratulerer med flott bil!

Bruk forumet aktivt, for her er det mange som kan mye.
Har du forresten funnet noen som kan skjære til en frontrute?

I tråden om ultralydvask av forgasser spurte du om sliping/planing av manifold.
Mer om dette her:
viewtopic.php?f=4&t=170&start=285

Har også luftfilter til B16 liggende hvis det er av interesse. Mulig at det ligger på "fjernlager", men du trenger det kanskje ikke helt med en gang.
Som Reodor57 skrev i den andre tråden din er det en viss fordel med luftfilter på en B16 for at den skal gå pent.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Lør 03 Okt 2015 16:23

445 skrev:Gratulerer med flott bil!
Bruk forumet aktivt, for her er det mange som kan mye.

Takk for det. Ja, forumet vil bli brukt aktivt.


445 skrev:Har du forresten funnet noen som kan skjære til en frontrute?

Nei, ikke enda. Hverken Riis bilglass eller Hurtigruta her i distriktet gjorde sånt noe.

445 skrev: sliping/planing av manifold.
Mer om dette her:
viewtopic.php?f=4&t=170&start=285

Dette skal sjekkes nærmere.

445 skrev:Har også luftfilter til B16 liggende hvis det er av interesse.

Det er interessant ja, men ikke travelt med det i første omgang. Den gikk jo med det avbildede luftfilteret. Men muligens det
er med på å forårsake den ureine gangen.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Lør 03 Okt 2015 18:04

Jeg ser i verkstedmanualen for B16 at kompresjonstrykket ved varm motor og tørning med startmotor skal være fra 9,5 til 10,5.
Vil dette være anerledes ved kald motor?
Trykket er ihvertfall ganske likt på alle fire sylinderane. Varierer fra 9,3 til 9,5.
Bilde
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Reodor57 » Man 05 Okt 2015 13:10

For meg ser dette veldig bra ut! Luftfilteret er ikke originalt, og er til en B18. Det kan også være en del av forklaringen på at den ikke går bra når en har litt pådrag. Originalluftfilteret har litt luftmotstand slik at det feiter opp blandingen når den går med litt turtall. Spør 445 om han ikke har et riktig ett på lager med riktig brakett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Man 05 Okt 2015 13:21

Reodor57 skrev:Spør 445 om han ikke har et riktig ett på lager med riktig brakett.


Jepp, finnes på lager 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Ons 07 Okt 2015 16:31

Pakke fra Jørgenrud på vei i posten. Ser ut som det kan bli litt skruing i helga. :D
Riis bilglass i Kristiansund kunne skjære nye frontruter for meg og ene speilen er levert inn for å bytte ut speilglasset.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Ons 07 Okt 2015 16:37

Så flott! Da går prosjektet fremover.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Fre 09 Okt 2015 12:12

Mens jeg venter på deler så pusler jeg med en del andre småting. Bl.a bakluka som glipper i øvre venstre hjørne.
Sannsynlighvis har noen prøvd å stenge bakluka uten å løse ut sperra. Er det noen som har en idé om hvordan man kan justere
tilbake dette?
Sist endret av G.Larson den Fre 09 Okt 2015 20:23, endret 1 gang
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Fre 09 Okt 2015 12:17

Mulig at du kan hente noen tips i den flotte tråden til Pals.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Reodor57 » Fre 09 Okt 2015 13:08

Glippe i bakluka er ikke uvanlig, og kan fikses av en biloppretter som kjenner bilen temmelig kvikt uten å måtte skjære i bilen som pals gjør. Vi har en i avdelingen som har en strøken sport som fikk hjelp til dette. Det tok oppretteren ca 10 min å fikse det uten å skade bilen på noen som helst måte. Kan ikke trikset selv, men det finnes de som kan det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Fre 09 Okt 2015 20:22

Har fått pusla litt i dag også. Pakke fra Jørgenrud kom i posten. Pakninger samt rep.sett til bremsesylinderen.
Bilde

Trengte bare manifold-, eksos- og toppdekselpakning, men resten kan være kjekt å ha til en annen gang.

Manifolden min var skeiv som juling så den har blitt planet i dag.
Bilde
Bilde
Bilde

Manifolden regner jeg med skal trekkes til med moment. Er det noen som vet hva det skal være?

Fronrutene kom ut i dag så de er klar til levering hos glassskjærern.

Bilde

Her var det fryktelig mye forsteinet lim/fugemasse som må renskes bort.

Vifta til varmeapparatet har ikke fungert. Etter litt feilsøking så fant jeg feilen. En ledning som var slitt av. Så nå fungerer den som bare det. Vaieren til spjeldreguleringa hadde også dratt seg ut av festet sitt. Så nå som den er festet igjen kan jeg regulere spjeldet igjen.

I morgen kommer forgasser og luftfilter fra 445. Venter i spenning.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Fre 09 Okt 2015 20:27

Litt pynt på garasjeporten og veggen :D

Bilde

Bilde

Originale begge to. Ingen repro. :D
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Fre 09 Okt 2015 20:50

Nydelig arbeid, og flott manifold! Pass også på at flensen der forgasseren skal sitte er helt plan.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Lør 10 Okt 2015 09:51

G.Larson skrev:Manifolden regner jeg med skal trekkes til med moment. Er det noen som vet hva det skal være?


Anyone ? :)
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Neste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester